Kotijumppa vahvistaa ja vie jumit mennessään – katso ohjeet 4 helppoon jumppaan, jotka sopivat kaikille

Helppo kotijumppa on loistava tapa pitää mieli ja kroppa virkeänä. Kokosimme yhteen liikunnanohjaajan vinkit neljään erilaiseen kotijumppaan. Valitse itsellesi sopivin!

Eikö lenkkipolulle tai kuntosalille lähteminen innosta? Tuntuuko siltä, että kaipaisit pikaista treeniä esimerkiksi työpäivän lomassa? Kotijumppa sopii juuri tällaisiin tilanteisiin.

Fysioterapeutti ja Olarin voimistelijoiden aikuisliikunnanohjaaja Virpi Palmén laati Kotiliedelle neljä erilaista kotijumppaa, jotka sopivat hyvin niin taukojumpaksi kuin hieman tiukemmaksikin treeniksi. Sarjojen pituuksia muuttamalla jumpat muuntuvat niin verryttelyksi kuin hikiliikunnaksi.

Mikä näistä treeneistä sopii parhaiten juuri sinulle?

Lue myös: Kotitreeni on helppoa ja halpaa – 5 syytä kuntoilla kotona ja lähiluonnossa

1. Kotijumppa kepin kera saa hien virtaamaan

Keppijumpan avulla voi parantaa kehonhallintaa, tasapainoa, ryhtiä, selkärangan ja nivelten liikkuvuutta sekä lihasvoimaa. Keppijumppaa varten tarvitaan ainoastaan keppi. Jos kotoa ei löydy jumppakeppiä, treenissä voi käyttää esimerkiksi harjanvartta, moppia tai sählymailaa.

Katso keppijumpan ohjeet videolta ja kuvista tästä: 6 liikkeen keppijumppa

2. Tuolijumppa verryttää lihaksia

Virpin tuolijumppa on helppo tehdä melkeinpä missä ja milloin vain. Sitä varten tarvitset ainoastaan tuolin ja 2 minuuttia aikaa.

Tuolijumppa vahvistaa ja elvyttää lihaksia. Se sopii mainiosti esimerkiksi paljon istumatyötä tekevälle.

Katso tuolijumppan ohjeet videolta ja kuvista tästä: 2 minuutin tuolijumppa

3. Tasapainoharjoitus piristää mieltä ja vartaloa

Tasapainoharjoittelu tekee hyvää kaikenikäisille. Sitä tärkeämpää se on, mitä enemmän ikää on. Tasapainoa voi treenata esimerkiksi kävelemällä epätasaisella tai pehmeällä metsäpolulla tai harrastamalla tanssia, hiihtoa tai pallopelejä.

Virpin tasapainotreeniin tarvitset sohvatyynyn ja villasukat. Harjoitus kannattaa tehdä ilman kenkiä. Silloin tasapaino joutuu kovemmalle koetukselle. Jumppa kestää alle 3 minuuttia, mutta liikesarjoja voi lyhentää tai pidentää.

Katso tasapainoharjoituksen ohjeet videolta ja kuvista tästä: Helppo tasapainoharjoitus

4. Kotijumppa kuminauhalla onnistuu helposti

Kuminauhan avulla pieniinkin liikkeisiin saa tehoa. Viemällä kuminauhan jalkapohjien puolelle tai kieputtamalla sen päät kireäksi käden ympärille, lihakset pääsevät takuuvarmasti töihin.

Virpin tehokkaaseen kuminauhajumppaan tarvitset: kuminauhan, jumppamaton ja lenkkitossut. Jumpassa käydään läpi kädet, reidet ja pakarat.

Katso kuminauhajumpan ohjeet videolta ja kuvista tästä: 7 liikkeen kuminauhajumppa

Lue myös Annan juttu: Kotitreeni x 7 – joka päivälle omansa! Näihin treeneihin et tarvitse välineitä

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Kotijumppa vahvistaa ja vie jumit mennessään – katso ohjeet 4 helppoon jumppaan, jotka sopivat kaikille

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X