Laihduttaminen ilman liikuntaa: Pidä mielessä nämä 4 asiaa, niin onnistut!

Ateriarytmi, annoskoko, herkuttelu ja kasvikset. Painonpudotus ilman liikuntaa onnistuu, kun laittaa nämä neljä asiaa ruokavaliostaan kuntoon.

Hyviä uutisia kaikille, jotka haluavat karistaa kiloja ilman liikuntaa! Ravitsemusterapeutti Hanna Partanen nimittäin vahvistaa, että laihduttaminen ilman liikuntaa todellakin on mahdollista.

”Sanotaan, että ruokavalio vaikuttaa laihduttamiseen 80 prosenttia ja liikunta 20 prosenttia. Se pitää paikkansa. Siksi ei kannata esimerkiksi ajatella, että jos ei pysty jostain syystä liikkumaan, laihduttaminen ei voisi onnistua”, Partanen sanoo.

Lue myös: Haaveiletko laihtumisesta? Älä kokeile ainakaan näitä dieettejä! Listalla myös suosittu ketogeeninen ruokavalio

Laihduttaminen ilman liikuntaa onnistuu, kun ruokavalion laittaa kuntoon

Laihduttaminen ilman liikuntaa eli painon pudottaminen ruokavalion avulla perustuu neljään asiaan: säännölliseen ateriarytmiin, kohtuullisiin annoskokoihin, herkkujen kohtuullistamiseen ja kasvisten ottamiseen osaksi ruokavaliota.

”Seitsemänkymmentä prosenttia painonpudotuksesta perustuu näiden tekijöiden yhteisvaikutukseen. Loppu on yksilökohtaista hienosäätöä”, Hanna Partanen sanoo.

”Monet sanovat, että tämähän on liian helppoa ollakseen totta. Siltähän se vaikuttaa, mutta lopulta näiden palasten loksauttaminen paikoilleen voi olla yllättävänkin vaikeaa. Miten löytää säännöllisesti aikaa ruokailulle, miten pitää annoskoot kohtuullisina?”

Hanna Partanen, laihduttaminen ilman liikuntaa

Hanna Partanen on televisiostakin tuttu terveystieteiden maisteri ja laillistettu ravitsemusterapeutti.

1. Ateriarytmi

Ateriarytmissä on henkilökohtaisia eroja, mutta sopiva määrä vaihtelee 4–6 aterian välillä päivässä. Aamiaisen, lounaan ja päivällisen lisäksi nautittavien välipalojen määrä on yksilöllinen.

Kun ateriarytmi on säännöllinen, verensokeri pysyy tasaisempana, annoskoko pysyy helpommin kohtuudessa ja makean mieliteot vähenevät. Lisäksi säännöllinen ateriarytmi pitää vatsaoireet paremmin kurissa.

2. Annoskoko

Partanen painottaa, että jokaisen olisi tärkeää oppia syömään itsensä sopivan kylläiseksi. Moni syö pikkuisen liikaa jokaisella aterialla.

”Jos ajattelee kylläisyyttä janalla 1–10, jossa 10 on ähky, niin syöminen olisi hyvä lopettaa, kun kylläisyys tuntuu olevan 7–8 kohdalla”, Hanna Partanen neuvoo.

Usein kylläisyyden tunne tulee kuitenkin jälkijunassa, noin 10–15 minuutin päästä syömisestä.

Lue myös: Hanna Partanen syömisestä: Lopeta, kun olet sopivan kylläinen, ja säästä rahat laihdutuspillereistä

3. Herkkuja kohtuullisesti

Toiset herkuttelevat makealla, toiset suolaisella ja rasvaisella. Osa taas herkuttelee alkoholijuomilla. Viikossa voi pitää 1–2 herkkupäivää, jolloin herkuttelee hieman enemmän. Vaihtoehtoisesti voi syödä jonkin pienen herkkupalan, esimerkiksi rivin suklaata, päivittäin.

”Pääasia on, että herkkuja syödessään nauttii niistä ja antaa niille arvoa, eikä mätä huomaamattaan vaikkapa kokonaista karkkipussillista televisiota katsoessa”, Partanen muistuttaa.

4. Kasviksia ruokavalioon

Kasviksista saa hyviä terveyttä edistäviä ravintoaineita sekä kuitua. Runsaalla kasvisten määrällä saa myös volyymia ruoka-annoksiin, mutta vain vähän energiaa. Tällä vaikutetaan annoksen energiatiheyteen.

Helppo tapa lisätä kasviksia ruokavalioon on noudattaa arjessa lautasmallia ja syödä ainakin pari kertaa viikossa keittoja, joissa on runsaasti kasviksia. Lisäksi hedelmiä ja marjoja olisi hyvä suosia välipalojen yhteydessä.

Lue myös: Näin lisäät kasviksia ruokavalioosi – 7 helppoa keinoa

Liikunta auttaa pitämään pudotetun painon poissa

Vaikka ruokavalio vaikuttaakin laihduttamiseen enemmän kuin liikunta, myös liikkumiseen kannattaa kiinnittää huomiota. Moniin liikunnan positiivisiin vaikutuksiin kuuluu muun muassa se, että liikunta ylläpitää lihasmassaa.

Liikunta auttaa myös painonhallinnassa, sillä se lisää energiankulutusta. Kun ihminen laihtuu, hänen energiantarpeensa myös pienenee pysyvästi.

”Ihmiset, jotka ovat pitäneet pitkään laihduttamansa painon poissa, ovat kertoneet olevansa aktiivisia liikkumaan. Myös arkiliikunnalla on merkitystä, esimerkiksi työmatkojen kävelemisellä tai portaiden valitsemisella hissin sijaan. Vaikuttaakin siltä, että liikunnalliset ihmiset todennäköisemmin saavat pidettyä laihdutetun painon poissa”, Partanen summaa.

Lue myös: Laihdu kävelemällä – asiantuntija kertoo, kuinka onnistut

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Laihduttaminen ilman liikuntaa: Pidä mielessä nämä 4 asiaa, niin onnistut!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X