Paha olo urheilun jälkeen? Asiantuntija kertoo, mistä epämiellyttävä tunne voi johtua ja miten siitä pääsee eroon

Olo voi tuntua lenkin jälkeen siltä kuin olisi pyörinyt päivän huvipuistolaitteissa. Syöminen ja juominen vaikuttavat oloon liikunnan aikana, mutta pahan olon taustalta voi löytyä myös terveysongelmia.

Joskus kovan juoksulenkin tai jumpan jälkeen olo on voimaton ja vatsassa kiertää. Tuntuu kuin olisi viettänyt päivän huvipuistolaitteissa. Paha olo urheilun jälkeen voi johtua monesta syystä, eikä sitä kannata jättää selvittämättä. Useimmiten asia on helppo korjata.

”Tärkeintä liikunnassa on jatkuvuus, säännöllisyys ja ilo. Jos heikotus tai huono olo uhkaavat  harrastuksen jatkumista, kannattaa selvittää, mistä on kyse”, sanoo juoksija, personal trainer ja ravintovalmentaja Minna Syvälä.

Lue myös: Kotijumppa vahvistaa ja vie jumit mennessään – katso ohjeet 4 helppoon jumppaan, jotka sopivat kaikille

Mistä huono olo liikunnan jälkeen voi johtua?

Yleensä huono olo johtuu vääränlaisesta syömisestä ja juomisesta. Silloin ongelma on suhteellisen helppo korjata. Syvälän mukaan hyvin usein kyse on huonosta ajoituksesta.

”Joillekin riittää tunti ruokailun ja liikunnan välissä, toiset tarvitsevat neljä tunnin välin”, Syvälä sanoo.

Energiaa pitää kuitenkin riittää harjoitukseen.

Lue myös: Aloitteleva kuntoilija voi syödä liian vähän – ravitsemusasiantuntija kertoo, mitä kuormittunut keho tarvitsee

Ennen treenejä ei kannata syödä vatsaa täyteen, vaan juuri ennen harjoitusta välipalaksi voi riittää banaani tai vähäkuituinen leipä, jos muuten on tapana syödä säännöllisesti.

Liikunta lisää sympaattisen hermoston toimintaa. Se kiihdyttää verenkiertoa lihaksissa, mutta hidastaa ravinnon imeytymistä vatsalaukussa. Voi syntyä suolistokramppeja, jotka tuntuvat kipuina. Siksi kuitupitoinen ruoka, kuten ruisleipä, täysjyväpasta ja -riisi, ei sovi esimerkiksi juoksijan tai aerobiccaajan aterialle juuri ennen treeniä.

”Itse olen huomannut, että myös rasvainen ruoka ja liika suola voivat aiheuttaa huonovointisuutta treenatessa.”

Lue myös: Millainen on oikeasti hyvä välipala? Ravintovalmentaja neuvoo, miten koostat toimivan välipalan

Kahvi ja hiilihapot eivät sovi kaikille

Heikotusta ja yleistä uupumusta aiheuttaa esimerkiksi se, jos keho pääsee kuivumaan treenin aikana.

”Tutkitusti ihanne olisi, että vatsassa olisi myös harjoittelun aikana kuusi desilitraa nestettä”, Syvälä sanoo.

Huonoa oloa saattavat joillekin aiheuttaa myös kahvin tai hiilihapollisten juomien nauttiminen juuri ennen harjoitusta.

”Jotkut voivat juoda kupillisen kahvia ja lähteä treenaamaan. Toisille se ei vain sovi”, Syvälä on huomannut.

Kertooko paha olo urheilun jälkeen liian kovasta treenistä?

Jos ruokailu ja nesteytys ovat kunnossa, mutta silti vatsassa tuntuu treenin jälkeen pahalta, harjoitus on ollut liian kova. Huonovointisia urheilijoita näkee lähinnä kisalähetyksissä heti suorituksen jälkeen, mutta myös liikuntaa aloittelevat ja tavoitteelliset harrastajat saattavat sortua ylilyönteihin.

”Se ei ole tarkoituksenmukaista harjoittelua, vaan tahtia täytyy hidastaa. Suurimman osan harjoittelusta pitäisi olla matalasykkeistä ja virkistävää peruskuntoliikuntaa”, Syvälä sanoo.

Millaisia terveysongelmia huonovointisuuden taustalta on paljastunut?

Jos tuttu harjoitus aiheuttaa yhtäkkiä huonovointisuutta, kannattaa selvittää, onko pahoinvoinnin taustalla terveydellinen ongelma.

Jos ruokailu, nesteytys ja harjoituksen teho ovat kunnossa, mutta huonovointisuus liikunnan aikana jatkuu, syynä voi olla esimerkiksi:

  • astma
  • matala verensokeri
  • anemia
  • ruoka-aineallergia
  • ylirasitustila
  • pitkäkestoinen stressi.

”Kova liikunta voi olla hyvä lyhytkestoisen stressin laukaisija, mutta pitkäkestoista stressiä kova liikunta ei paranna, vaan pahentaa”, Syvälä sanoo.

Sen sijaan kevyt liikunta voi helpottaa pitkäkestoisesta stressistä kärsivää.

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Paha olo urheilun jälkeen? Asiantuntija kertoo, mistä epämiellyttävä tunne voi johtua ja miten siitä pääsee eroon

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X