Nainen venyttelee lonkankoukistajaa. Onko spagaatti kaikille mahdollinen??

Voiko kuka tahansa venyä spagaattiin? Lue valmentajan ohjeet ennen kuin alat harjoitella

Spagaatti on vaativa asento, johon venymisestä moni haaveilee. Onko kyse oppimisesta vai jostain aivan muusta?

Olet ehkä joskus nähnyt, miten joku asettuu lattialle ja tekee spagaatin ilman kamalaa ähinää.  Kuin se olisi helpointa koko maailmassa. Voiko spagaattiin päästä kuka tahansa?

”Valtaosa ihmisistä kyllä venyy spagaattiin”, sanoo valmentaja Jukka Rajala.

Mutta. Helppoa spagaattiin pääseminen ei  ole, vaikka on heitäkin, jotka pääsevät spagaattiin parin intensiivisen harjoitteluviikon tuloksena.

Suurelta osalta ihmisiä spagaatin vaatimaan ääriasentoon pääseminen vaatisi useiden vuosien harjoittelun.

Lue myös Anna.fi: Onko sinulla heikot tai kireät lonkankoukistajat? Testaa yksinkertaisilla testiliikkeillä ja aloita lonkankoukistajien treenaaminen

Spagaatti onnistuu yhteen suuntaan helpommin

Spagaatteja on kahdenlaisia: pitkittäisspagaatti eli front split sekä poikittaisspagaatti eli side split.

Enemmistölle pitkittäisspagaatti on helpompi, vaikka se vaatii kykyä sietää useampien lihasryhmien venytystä kuin poikittaisspagaatti.

Arkiliikkumisessa ja useissa urheilulajeissa ääriasennot eteen-taakse- suunnassa ovat tavallisempia kuin sivusuunnassa. Kävely ja juoksu suuntautuvat eteenpäin. Askelkyykytkin yleensä eteen tai taakse.

”Hermosto on tottunut rajoittamaan liikettä enemmän sivulle kuin eteen-taakse -suunnassa”, Rajala sanoo.

Lue myös: Alaselkäkipu voi johtua lantion virheasennosta – näillä 4 tehovenytyksellä lepuutat jumista alaselkää

Rakenneko ratkaisee?

Ihmisruumiin luiset rakenteet voivat Rajalan mukaan rajoittaa pääsyä spagaattiin etenkin sivuttaisliikkeen ääriasennossa. Rakenteet eivät kuitenkaan yksin selitä sitä,  miksi valtaosa ei pääse spagaattiin.

Ympäristö vaikuttaa hänen mielestään enemmän kuin ruumiin rakenteet.

”Jos ääriasentoja käytetään arjessa ja harrastuksissa läpi elämän, on spagaattiin venyminen aikuisena todennäköisempää”, Rajala sanoo.

Spagaatti vai kyykky?

Vanhan taidon palauttaminen ja ylläpitäminen vaativat aina vähemmän työtä. Mikäli spagaattia alkaa harjoitella vasta aikuisena ilman, että olisi muokannut kudosrakenteita lapsena ja nuorena, oppimiseen ja venymiseen menee enemmän aikaa.

Motivaatio ja määrätietoisuus ovat tärkeitä lopputuloksen saavuttamiseksi. Säännöllinen harjoittelu voi vaatia joidenkin itselle kivojen juttujen karsimista.

Rajala muistuttaa, että harva meistä tarvitsee elämänsä aikana taitoa venyä spagaattiin toisin kuin kykyä olla ja liikkua syvässä kyykkyasennossa.

Vastaajana valmentaja Jukka Rajala CompactFit / Movement Center -saleilta.

Nainen on venynyt spagaattiin jumppamatolla

Jukan vinkit harjoitteluun:

1. Huolla kehoa kevyellä liikkeellä päivittäin.

2. Käytä aikaa valmistaviin harjoitteisiin ennen varsinaisia spagaattiharjoitteita. Lämmittele hyvin, jolloin hermosto tottuu tilanteeseen ja kudokset sopeutuvat.

3. Tarkoitus ei ole pakottaa eikä tuhota, joten harjoittele mieluummin vähän ja usein. Jos paikat tulevat harjoittelusta kipeäksi, muista palautua vähintään 3-5 päivää ennen seuraavaa vastaavaa kuormitusta ja muista vinkki numero 1.

Keskustelu

Kommentoi juttua: Voiko kuka tahansa venyä spagaattiin? Lue valmentajan ohjeet ennen kuin alat harjoitella

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X