Voiko laihduttaja syödä leipää? Tällainen on painonhallinnan kannalta paras leipä 

Moni laihduttaja karsii ruokavaliostaan leivän – turhaan. Terveellinen leipä voi olla laihduttajan paras ystävä.

Vaikka moni suomalainen ymmärtää kuitujen merkityksen, edelleen liian harva saa niitä ruokavaliostaan riittävästi. Yksi erinomainen kuidunlähde on terveellinen leipä. Moni painoaan tarkkaileva kuitenkin pyrkii rajoittamaan leivänsyöntiä kilojen kauhussa.

Todellisuudessa terveellinen leipä on myös laihduttajan ystävä. Uutuuskirja LEIPÄ (Readme, 2020) kertoo, millainen on painonhallinnan kannalta paras valinta leipälautaselle – ja kuinka paljon leipää oikeastaan edes kannattaa syödä.

Lue myös: Juureen leivottu maalaisleipä, spelttifocaccia ja 3 muuta rapeakuorista leipäreseptiä

Terveellinen leipä sopii myös laihduttajan lautaselle, kertoo uutuuskirja

1. Valitse täysjyvä

Tutkimusten mukaan täysjyväviljan kulutus suojaa lihavuudelta, kakkostyypin diabetekseltä ja on yhteydessä pienempään painoindeksiin. Painonhallinnan kannalta paras leipä onkin leivottu täysjyvästä.

Täysjyväleivän sisältämä ravintokuitu hidastaa ruoan sulamista vatsassa ja auttaa pitämään veren glukoosipitoisuuden tasaisena pidempään. Kun veren sokeri- ja insuliinipitoisuuksien vaihtelut tasaantuvat, myös mieliteot pysyvät kurissa ja napostelu jää vähemmälle. Täysjyväleivän sisältämät kuidut pitävät yllä kylläisyyden tunnetta pidempään. 

Täysjyväleivän ei suinkaan tarvitse olla aina tummaa leipää. Raaka-aineena voi olla rukiin lisäksi esimerkiksi kauraa, ohraa, tattaria tai spelttiä.

Lue myös Anna.fi: Moni tekee painonpudotuksen lopussa saman virheen – asiantuntija kertoo, miten painonpudotus lopetetaan oikein

2. Syö leipää riittävästi

Tutussa suomalaisessa ravintopyramidissa viljat ja leivät komeilevat pyramidin toisiksi alimmalla tasolla. Leipää löytyy myös lautasmallista. Leipä kannattaakin ottaa päivittäiseksi osaksi aterioita, jotta kuituja saa riittävästi. 

Myös energiankulutus kannattaa huomioida. Laihduttaja lisää usein arkeensa tavallista enemmän liikuntaa ja muuta aktiivisuutta, joka heijastuu myös ruokavaliossa. Kun energiankulutus lisääntyy, tarvittavien kuitujen määrä kasvaa. 

Hyvä tapa on aloittaa oikea ravitsemus heti aamusta. Helpoiten tämä tapahtuu, kun syö täysjyväviljaa, kuten leipää ja puuroa, jo heti aamupalalla.

3. Muista säännölliset ruokailuajat

Painonhallinnassa olennaista on, etteivät ruokailuvälit veny liian pitkiksi. Nälkäisenä tulee helposti ahmittua ja syötyä liikaa kerralla. Thtäkkiä illalla tekeekin mieli tarttua terveellisen iltapalan sijasta karkkipussiin.

Hereillä ollessa olisikin hyvä muistaa syödä 3–4 tunnin välein. 

Lue myös: Hanna Partanen: Tällainen on rytmidieetti, jota ”noudattaessaan ei edes tunne olevansa dieetillä”

4. Valitse leivänpäälliset viisaasti

Terveellinen leipä on helppo vaihtoehto välipalaksi tai vaikkapa aamiaiseksi. Leivän päälle pitää kuitenkin muistaa valita järkevät vähärasvaiset ja kasvispitoiset päällysteet. Tuhdilla rasvakerroksella ja rasvaisilla leikkeleillä ja juustoilla voileivästä saadaan moninkertaisesti enemmän energiaa kuin pelkästä leipäviipaleesta.

Esimerkiksi kevyt sipaisu monityydyttymätöntä omega-3-rasvahappoja sisältävä margariinia on järkevä valinta leivän päälle.

Lähde: LEIPÄ, Arja Elina Laine (Readme 2020), Terveyskirjasto, Leipätiedotus

Avainsanat

Keskustelu

Mielestäni laihduttaja voi syödä leipää.Pitää vaan harkita mitä laittaa leivän päälle.Rasvaiset leikkeleet nostavat helposti kalori määrää.

Kommentoi juttua: Voiko laihduttaja syödä leipää? Tällainen on painonhallinnan kannalta paras leipä 

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X