Lisää tämä terveysherkku ruokavalioosi – voi pienentää sydäntautien ja syövän riskiä

Suomalaiset eivät ole kovin innokkaita pähkinöiden popsijoita, mutta näyttäisi siltä, että kannattaisi olla. Pähkinät pienentävät nimittäin tutkimusten mukaan esimerkiksi sydäntautien ja syövän riskiä.

Pähkinöitä on pitkään väheksytty niiden korkean rasvapitoisuuden takia. Viimeaikaiset tutkimukset kuitenkin osoittavat, että pähkinät ja mantelit sopivat hyvin osaksi terveellistä ruokavaliota, sillä kohtuullisesti nautittuina ne ovat eduksi sydän- ja verisuonitautien ja syövän ehkäisyssä.

Pähkinöitä ei tarvitse syödä suuria määriä hyötyjen saavuttamiseksi vaan kourallinen eli noin 30 gramman pähkinä- tai manteliannos neljä kertaa viikossa riittää. Pähkinöitä voi syödä sellaisenaan tai esimerkiksi hedelmien ja marjojen kanssa tai jogurttiin lisättynä.

Pähkinät sisältävät hyviä omega-3- ja omega-6-rasvahappoja, joten ne pitävät hyvin nälkää. Kun pähkinöitä nauttii iltapäivällä välipalaksi, iltanapostelun määrä voi samalla vähentyä.

Koska pähkinät ovat niin energiapitoisia, niitä ei kannata syödä valtavia määriä. Ravitsemussuositusten mukaan sopiva määrä on maksimissaan pari kourallista päivässä. Pähkinöissä on myös reilusti kuitua, joten ne saattavat aiheuttaa vatsavaivoja äkillisesti ruokavalioon lisättynä. Vatsa yleensä kuitenkin tottuu lisääntyneeseen kuidun saantiin nopeasti.

Tuore tutkimus osoittaa pähkinöiden pienentävän sydäntautiriskiä

The Telegraph kertoo tuoreesta tutkimuksesta, jossa osoitettiin pähkinöiden syömisen pienentävän sydäntautien riskiä lähes neljänneksen. Journal of the American College of Cardiology -lehdessä julkaistuun amerikkalaiseen 30 vuoden seurantatutkimukseen osallistui yli 200 000 ihmistä.

Pähkinät ovat todellista terveysruokaa.

Pelkkiä maapähkinöitä syöneiden sepelvaltimotaudin riski pieneni 15 prosenttia ja sydän- ja verisuonitautien riski 13 prosenttia, joskin maapähkinä ei oikeastaan ole pähkinä vaan palkokasvi. Saksanpähkinöitä, manteleita, hasselpähkinöitä, cashew-pähkinöitä, pistaaseja, pekaanipähkinöitä ja maapähkinöitä vähintään kaksi kertaa viikossa syöneiden sepelvaltimotaudin riski pieneni 23 prosenttia ja sydän- ja verisuonitautien riski 15 prosenttia.

Tutkimusta vetänyt terveystieteiden tohtori Marta Guasch-Ferre Harvardin yliopistosta totesi Telegraphille, että tutkimuksen perusteella erilaisten pähkinöiden syönti kannattaa.

”Pähkinöitä kannattaa syödä monipuolisesti sydäntautiriskin pienentämiseksi.”

Myös koe-eläintutkimuksista lupaavaa näyttöä

Aiemmin hyviä tuloksia syöpäriskin ja sydäntautien riskin pienenemisestä on saatu etenkin saksanpähkinöillä, mutta näyttö perustuu toistaiseksi pitkälti koe-eläintutkimuksiin. Lisää tutkimusta siis kaivataan.

Koe-eläintutkimuksissa saksanpähkinät näyttävät hidastavan rinta- ja eturauhassyöpäsolujen jakautumista. Saksanpähkinät ovat erinomaisia omega-6- ja omega-3-rasvahappojen lähteitä. Pähkinät yleensäkin sisältävät runsaasti magnesiumia ja polyfenoleita sekä kuitua.

Pähkinöitä ei tarvitse liottaa vaan ne voi syödä sellaisenaan. Mitä käsittelemättömämpinä pähkinät syödään, sen parempi. Erilaiset päällystetyt ja paahdetut pähkinät sisältävät usein paljon suolaa ja sokeria, joten niistä ei saa juurikaan terveyshyötyä.

Lähteet: The Telegraph, Laatikainen & Joensuu: Syö hyvin, voi paremmin, Kirjapaja

Keskustelu

Pähkinässä on paljon rasvaa. Aina kun hiilihydraattia korvataan rasvalla, se on parempi hyperinsulemian/insuliiniresistenssin kannalta, joka on sydän- javerisuonitautien todellinen syy. Samoin IR on diabetes 2: taustalla ja edesauttaa syöpien kasvua. Ja nälkäkin pysyy paremmin poissa kun hiilaria korvataan rasvalla. Ei sinänsä mitään uutta, eikä mullistavaa.
Polyfenoleita löytyy runsaasti myös extravirgin oliiviöljystä, kookosöljystä ja avokadoöljystä, mytta ei äärimmilleen prosessoitusta rypsiöljystä eikä muistakaan teollisuusrasvoista, kuten margariineista.

Kommentoi juttua: Lisää tämä terveysherkku ruokavalioosi – voi pienentää sydäntautien ja syövän riskiä

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X