Näin ikä muuttaa unen rakennetta – professori selvittää valvomisen syyt

Uni kevenee ihmisen ikääntyessä ja yölliset heräämiset saattavat lisääntyä. Unentarve ei kuitenkaan juuri muutu aiemmasta.

Uni muuttuu ikääntyessä siten, että syvän unen määrä vähenee aikaisemmasta 15–20 prosentista muutamaan prosenttiin.

”Syvän unen vaiheet korvautuvat kevyellä unella, jonka aikana ihminen reagoi helpommin erilaisiin ärsykkeisiin. Iän myötä unesta saattaa siis havahtua aiempaa helpommin hereille”, THL:n tutkimusprofessori Timo Partonen sanoo.

Unen rakenne muuttuu iän myötä

Terve aikuinen tarvitsee keskimäärin 6–9 tuntia unta. Siinä missä vaikkapa keski-ikäisellä unen ensimmäinen puolisko koostuu paljolti syvästä unesta ja toinen puolisko kevyemmästä unesta, ikääntyneellä unen rakenne rikkoontuu.

Selkeimmin muutokset tulevat näkyviin noin 70 vuoden iässä.

Syvän unen vaiheet painottuvat ikääntyneellä yöunen alkuun, kun taas myöhemmin yöstä syvä uni voi puuttua kokonaan. Kevyen unen vaiheet valtaavat ikääntyneellä unesta noin 70–75 prosenttia, kun keski-ikäisellä vastaava määrä on noin 55–60 prosenttia.

Uni muuttuu iän myötä kevyempään suuntaan.

Vuorokausirytmi muuttuu entistä aamupainotteisemmaksi

Syy kevyen unen lisääntymiselle on osittain arvailujen varassa. Timo Partonen uskoo, että taustalla voi olla sisäisen kellon toiminnan muuttuminen.

Ikääntyneillä on usein tarve mennä aikaisin nukkumaan. Vuorokausirytmi muuttuukin osalla iän myötä entistä aamupainotteisemmaksi. Ikääntyneet myös kestävät muutoksia nukkumaanmeno- ja heräämisajoissa huonommin kuin nuorempana.

”Tämä näkyy siten, että ikääntyneillä voi olla vaikeaa aikaerorasitusta matkan jälkeen ja myös kellonsiirto vaikuttaa enemmän kuin aiemmin”, Partonen sanoo.

Unentarve on yksilöllinen läpi elämän

Vaikka unen rakenne muuttuu, unentarve pysyy kutakuinkin samana läpi elämän. Vaikka yöunet jäisivät entistä lyhemmiksi, moni ikäihminen kuittaa vajeen ottamalla päivittäin nokoset.

Uni muuttuu iän myötä kevyempään suuntaan.

”Nokoset lasketaan myös unen kokonaismäärään, joten nukuttu aika ei välttämättä kaikkiaan lyhene kovinkaan paljon.”

Unettomuuden syihin kannattaa pureutua

Kevyen unen lisääntyminen tarkoittaa, että ikääntynyt saattaa heräillä monta kertaa yön aikana. Timo Partonen muistuttaa, että terveeseen uneen kuuluu tietty määrä heräilyä, mutta jos uudelleen nukahtaminen on heräilyn takia vaikeaa, tilannetta kannattaa seurata.

Fyysiset sairaudet, psyykkiset ongelmat tai lääkkeiden haittavaikutukset voivat aiheuttaa unettomuutta. Unettomuuden takana voivat olla myös esimerkiksi epäterveelliset elämäntavat, ympäristö tai huonot nukkumistottumukset.

Ikääntyneellä syynä voi olla myös muun muassa kiputilat, sydänsairaus, verisuonten tai keuhkojen sairaus, muistisairaus tai Parkinsonin tauti. Jos pitkäkestoinen unettomuus siis vaivaa, sen syyt kannattaa selvittää yhdessä terveydenhuollon ammattilaisen kanssa sopivan hoidon löytämiseksi.

Muut lähteet: Malinen, Ovaskainen: Ikäihmisen uni sekä Järvilehto, Kiiski: Uni, lepo ja vireys

Lue lisää unesta:

Miksi uni katkeaa keskellä yötä? Tunnista syy yöheräilyyn
Vaihdevuodet: apua uniongelmiin
Heräätkö usein liian aikaisin? Asiantuntijan ohjeilla nukut paremmin
Väsytkö lounaan jälkeen tai alkuillasta? Asiantuntija kertoo, mitä kannattaa tehdä
Tunti on pitkä aika sisäiselle kellolle – näin kellojen siirtäminen vaikuttaa terveyteen

Keskustelu

Kommentoi juttua: Näin ikä muuttaa unen rakennetta – professori selvittää valvomisen syyt

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X