Näin paino pysyy kurissa – lue Kotilieden lukijoiden vinkit

Kysyimme Kotilieden lukijapaneelilta mitkä keinot auttavat painonhallinnassa. Paljastui, että konsteja on monia. Katso miten kyselyyn vastattiin.

Vaikka useimmat meistä tietävät, miten suositukset kehottavat syömään, tuntuvat arjen pienet valinnat välillä haastavilta. Yksi pienentää annoskokoa, toinen onnistuu välttämällä makeita herkkuja, joku vannoo dieettien nimeen, joku taas ei.

Ravitsemussuositusten mukaan on hyvä syödä säännöllisin väliajoin. Kun syö kohtuullisesti, nälkä ei pääse yllättämään, eikä tule syötyä kerralla liikaa. Säännöllinen ateriarytmi vähentää naposteluun sortumista.

Evira, elintarviketurvallisuusvirasto, on havainnollistanut ravintosuositukset pyramidimalliin, jonka avulla voi rakentaa arjen ateriat.

Lukijoiden vinkit painonhallintaan

”En syö rasvassa paistettuja ruokia. Vähensin ruokalautasen annin kolmasosaan.”

”5:2-dieetti toimii.”

”En ota kuin yhtä makeaa kahvileipää, vaikka olisi tarjolla seitsemää sorttia. ”

”Juomalla paljon vettä.”

”Jätän iltasyömiset kuuden jälkeen pois. Vältän rasvaisia pihvejä ja kastikkeita. Lisään arkiliikuntaa.”

”Koetan ylläpitää hiilihydraattitietoista ruokavaliota, jossa käytän paljon kasviksia ja mahdollisimman vähän valkoista vehnäjauhoa, perunaa tai sokeria.”

”Kerran viikossa vesipäivä: Kevyt aamiainen ja sitten vain joka välissä vettä, teetä tai vähän tuoremehulla maustettua vettä. Ei muuta. Painoa lähtee noin puoli kiloa viikossa.”

”Terapian avulla itsetuntemusta.”

”Lopetin alkoholin käytön puolitoista vuotta sitten kokonaan. ”

”En sorru minkäänlaisiin dieetteihin.”

”Kasviksia, vihanneksia, marjoja tai hedelmiä jokaisella aterialla. Syön kolmen tunnin välein. ”

”En harrasta lohtusyömistä tai itseni palkitsemista herkkupaloilla.”

”Syön todella paljon kuitupitoista ruokaa: kasviksia, täysjyväviljaa, pähkinöitä ja hedelmiä.”

”Vähentämällä viinin lipittämistä, se antoi ruokahalua. Pähkinät ovat tulleet lehtiluvun kaveriksi keksien tilalle. ”

”Aloin syödä kaksi lämmintä ateriaa päivässä, aamupalan sekä proteiinipitoisen välipalan ja iltapalan. Lisäsin myös aamupuuroon herajauhetta. Tuloksia kuntosalilla alkoi syntyä ja huomasin saavani jälleen lihaksia.”

”Yritän olla itselleni armollinen. Mitä enemmän stressaa, sitä huonommin mikään onnistuu.”

Lähde: Kotilieden lukijapaneeli

Keskustelu

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.