Ole hyvä ystävä – 9 askelta

Kuuntelitko koko illan ystäväsi ongelmia? Todellinen ystävyys on vastavuoroista. Tässä yhdeksän vinkkiä hyvään ystävyyteen.

1. Kehity ystävänä

Hyväksi ystäväksi ei synnytä vaan taidon voi oppia. Väestöliiton psykologin Elina Nurmisen mielestä ystävyyden perusta on luottamus. Jokainen voi siis kysyä itseltään, voisiko ystävää kohtaan olla luotettavampi niin keskusteluissa kuin vaikkapa tapaamisiin sitoutumisessakin.

2. Tee harjoitus

Tutki ystävyyssuhteitasi pienen harjoituksen avulla. Kirjoita lista asioista, joita arvostat sinulle tärkeässä henkilössä. Voit listata myönteisiä ajatuksia, muistoja, kehuja tai kiitoksia. Tarvitset vain hetken aikaa ja muistiinpanovälineet. Voit pitää listan itselläsi, mutta miksi et ilahduttaisi ystävääsi näyttämällä listaa myös hänelle.

3. Peukku aloittaa keskustelun

Sosiaalisen median ja vuorovaikutuksen tutkija Vilma Lehtinen tyrmää ajatuksen, että sosiaalinen media vähentäisi aitoja kohtaamisia. Vuorovaikutus vaikkapa Facebookissa välittää arkisia ajatuksia, joihin voi paneutua syvemmin kasvokkain tavatessa. Toisen päivityksen huomioiminen kannustavalla peukutuksella onkin siis pinnallisen eleen sijaan keskustelun aloitus.

4. Puhelinsoiton päässä

Elina Nurminen huomauttaa, että ystävän täytyy olla saatavilla, jotta hänen kanssaan voi jakaa asioita. Jos huomaat ikävöiväsi ystävääsi, tämä on hyvä merkki siitä, että haluaisit viettää enemmän aikaa ystäväsi kanssa. Tee aloitteita tapaamisista ja lähde mukaan ystäväsi ehdottaessa ajanviettoa.

5. Hoitokeino stressiin

Hyvillä ystävillä on myönteisiä terveysvaikutuksia. Elina Nurminen kertoo, että tutkimusten mukaan hyvän ystävän ajatteleminen laskee sykettä ja verenpainetta. Ystävältä saatu tuki taas lisää onnellisuuden tunnetta, nostaa itsetuntoa ja vähentää stressihormonitasoja. Yksinäisyyden tunteiden on tutkittu vaikuttavan aivoihin samalla tavalla kuin fyysisen kivun.

ystävyys

6. Jaettu tunne

Aivoissamme olevat erityiset neuronit eli peilisolut antavat kyvyn eläytyä toisen ihmisen tunteisiin. Niitä kutsutaan myös empatianeuroneiksi, joiden avulla ystävä voi myötäelää läheisensä tunteita. Ne aktivoituvat katsekontaktissa. Tämän takia keskustelun lomassa älypuhelinta räpläävät ystävykset menettävät helposti kontaktin toisiinsa.

7. Hädässä ystävyys punnitaan

Ystävyydessä kuuntelijan ja puhujan roolien pitäisi vaihdella joustavasti. Jos huomaat olevasi aina olkapää, johon nojataan, opettele tuomaan omia tarpeita esiin. Ystävyys punnitaan vastoinkäymisten hetkellä. Olemmeko saatavilla ystävän tarvitessa? Ikävistä asioista voi olla vaikea puhua, mutta välttely voi aiheuttaa ystävässä yksin jäämisen tunteen. Ystävä ei välttämättä edes kaipaa neuvoja, vaan läsnäoloa.

Kirje ystävältä

8. Kaiken ikää

Ystävyyssuhteiden merkitys kasvaa, kun sinkkutaloudet lisääntyvät. Ystävät voivat korvata perinteisen ydinperheen. Teini-iässä läheiset ystävyyssuhteet auttavat irtautumaan vanhemmista. Parisuhde ei voi korvata ystävyyssuhteita. Aikuinen tarvitsee myös perhearjen ulkopuolisia henkilöitä jakamaan ajatuksiaan. Ystävien merkitys korostuu aikuisiällä usein lapsien muutettua pois kotoa. Arja Mäkisen kirja Meidän kesken (Kirjapaja 2010) käsittelee naisten ystävyyssuhteiden erityispiirteitä.

9. Uusi yhteys

Entä jos ystävyys on syystä tai toisesta katkennut? Vanhaa ystävää voi lähestyä viestittämällä, että ajattelee tätä tai että on pahoillaan etääntymisestä. Useimmista tuntuu hyvältä kuulla, että on ollut ystävän mielessä etäisyydestä huolimatta.

Lue lisää:

Mitä tehdä, kun kadehdin ystävääni?

10 vinkkiä huolettomampaan elämään

Aikuisen ehkäisy – kymmenen kysymystä

Keskustelu

Kommentoi juttua: Ole hyvä ystävä – 9 askelta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X