Näin pääset eron jälkeen eteenpäin – lue tunneterapeutin 10 vinkkiä!

Eron jälkeen pettymys voi olla niin suuri, että elämä tuntuu pysähtyvän. Tunnevalmentaja Elina Jaatinen kertoo, miten pääset surun yli.

Avioliiton tai pitkän suhteen kariutumisen jälkeen eronneesta voi tuntua  siltä, että surusta on vaikea päästä eteenpäin.

”Ero on parisuhteen kuolema. Siitä syntyvä tuska on suuri, koska parisuhteen päättymisen jälkeen kumppanisi lakkaa olemasta aviomiehesi tai -vaimosi. Yhtäkkiä hän onkin ihminen, joka kuuluu menneisyyteesi – ainakin vanhassa roolissaan”, tunneterapeutti ja hyvinvointivalmentaja Elina Jaatinen kertoo.

Mutta miten eron aiheuttamasta surusta pääsee eteenpäin? Tässä Elina Jaatisen vinkit:

1. Kohtaa tunteesi

Käsittele eron nostattamat tunteesi avoimesti: viha, suuttumus, pettymys ja ehkä myös helpotus. Mitä pidempään suljet silmäsi niiltä, sitä enemmän pidät itsesi menneisyydessä kiinni.

Anna kaikkien tunteiden tulla ja mennä, älä takerru niihin.

2.  Sure rauhassa

Älä kiirehdi vaan anna aikaa suruprosessille. Sure rauhassa, itke ja huuda niin paljon kuin sinun täytyy. Kukaan muu ei voi tietää, miten paljon aikaa tähän tarvitset.

Syvä suru voi olla surtu viikossa tai siihen voi mennä kuukausia, jopa pidempään.

3. Käy läpi tapahtunut

Kertaa mielessäsi kaikki, mitä sinulle ja teille tapahtui. Tunnusta itsellesi rehellisesti myös oma osuutesi tapahtuneeseen. Käsittely voi tuntua piinalliselta, mutta se auttaa sinua pääsemään eteenpäin ja samalla kasvamaan ihmisenä.

4. Anna anteeksi

Yritä antaa anteeksi – paitsi itsellesi, myös kumppanillesi. Se ei ole helppoa, mutta todellisen ja syvällisen anteeksiannon avulla voit vapauttaa itsesi siitä taakasta ja kaunasta, mitä mahdollisesti kannat sisälläsi.

5. Mieti, mitä haluat elämältäsi

Sinulla on nyt edessäsi puhdas alku. Mieti kuka olet nyt kun et enää ole puoliso, aviomies tai -vaimo? Mitä haluat elämältäsi?

Maailma on mahdollisuuksia täynnä – et ole enää sidottuna liittoosi tai puolisoosi vaan sinulla on vapaus tehdä itsenäisiä ratkaisuja ja elää täysin itsesi näköistä elämää.

6. Älä säntää uuteen liittoon

Älä yritä paikata suhdettasi etsimällä tohinalla uutta kumppania rinnallesi.

Se ei tarkoita sitä, ettet voisi tapailla ja deittailla ihmisiä – katsele rauhassa ympärillesi ja tunnustele, mikä sinulle on oikeasti hyväksi. Vakavaan suhteeseen ei kuitenkaan kannata rynnätä väkipakolla heti eron jälkeen.

7. Rakenna ympärillesi tukiverkosto

Rakenna ympärillesi verkosto ihmisistä, joihin luotat. Hakeudu niiden ihmisten lähelle, jotka tuovat sinulle voimaa ja hyvää fiilistä. Heidän kanssaan voit käydä läpi asioita eikä sinun tarvitse velloa surussasi yksin.

8.  Älä anna eron määrittää sinua

Älä määritä itseäsi negatiivisten menneisyyden tapahtumien kautta. Älä ajattele itseäsi ihmiseksi, joka epäonnistuu suhteessaan tai mokasi liittonsa. Kukaan ei ole ihminen, jonka kaikki suhteet menevät aina mönkään.

Voit ajatella, että ”nyt kävi näin” ja ottaa tapahtuneen tarjoamat opit vastaan.

9.   Ole armollinen

Joku tarvitsee enemmän oma aikaa, toiselle tekee hyvää lähteä baanalle ja yökerhoihin hillumaan. Pohdi rehellisesti, mikä on sinulle juuri nyt parhaaksi – sanovat kaverisi mitä hyvänsä.

10.   Salli ilo itsellesi

Muista, että siinä ei ole mitään väärää tai pahaa, jos iloitset erosta. Ero voi olla äärimmäisen vapauttava ja helpottava asia vaikean suhteen tai liiton jälkeen  Sitä ei tarvitse hävetä!

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Näin pääset eron jälkeen eteenpäin – lue tunneterapeutin 10 vinkkiä!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X