Epämääräinen kipu alaselässä? Syynä voi olla pieni nivel: ”Voi tuntua kantapäässä asti” 

Jopa kahdeksan kymmenestä aikuisesta tuntee elämänsä aikana selkäkipuja. Syypää saattaa olla lantion alueelta löytyvä pieni nivel, SI-nivel.

SI-nivelen toimintahäiriö voi selittää arviolta jopa 30 prosenttia epämääräisistä selkä- ja lantionseudun kivuista. Selkäkipu vie pahimmillaan yöunet ja vaikeuttaa liikkumista. Pienestä koostaan huolimatta SI-nivel voi tehdä elämästä tuskaa.

Lue lisää: Laita välilevysi liikkelle! – Näin hoidat selän välilevyjä ja ehkäiset iskiaksen ja välilevyn pullistuman

SI-nivel sijaitsee lantiossa

SI-nivel eli risti-suoliluunivelet sijaitsevat lantion alueella ja yhdistävät selkärangan alapuolella sijaitsevan ristiluun suoliluuhun. Nivelen tehtävä kehossa on lähinnä toimia rasituksen lievittäjänä ja jakaa alaraajojen ja selkärangan välisiä voimia. Vaikka ylävartalon paino keskittyykin varsin suurilta osin SI-niveleen, sen tukena on vahvoja nivelsiteitä.

”SI-nivel on sinänsä harvinainen nivel verrattuna muihin, sillä ristiluusta suoliluuhun ei kiinnity lihaksia, eikä sitä siksi voi liikuttaa tahdonalaisesti. Se on enemmänkin myötäliikkuja”, sanoo OMT-fysioterapeutti ja OMT-kouluttaja Pekka Anttila Pihlajalinnasta.

SI-nivelen liike lantiossa onkin hyvin pieni. Ongelmia syntyy lähinnä silloin, kun liike syystä tai toisesta häiriintyy.

SI-nivelen toimintahäiriö voi pahimmillaan viedä toimintakyvyn

Viiltävä ja toispuoleinen alaselkäkipu tai syvälle pakaraan, nivuseen ja reiteen säteilevä kipu voi kieliä SI-nivelen toimintahäiriöstä. Oireita saattaa kuitenkin ilmaantua myös muualle, vartalon yrittäessä epätoivoisesti kompensoida alaselän kipua muiden lihasten ja kehon virheliikkeiden avulla.

”Kipu voi tuntua jopa kantapäässä asti”, Anttila sanoo.

”SI-nivelen kipu ei kuitenkaan noudata ihan tarkkaan ihohermotusalueita vaan menee epämääräisemmin. SI-nivelen toimintahäiriölle onkin tyypillistä juuri epämääräinen kipu.”

Useimmiten SI-nivelen toimintahäiriö johtuu Anttilan mukaan nivelen yli- tai aliliikkumisesta. SI-nivel voi jäykistyä esimerkiksi selkäreumasta, jolloin nivelen liike loppuu ja muut rakenteet kuormittuvat. Yliliikkuva SI-nivel voi puolestaan olla vartalon tyyppivika tai seurausta esimerkiksi raskaudesta, jolloin kehon hormonituotanto aiheuttaa nivelsiteiden löystymistä.

”On kuitenkin melko harvinaista, että SI-nivel olisi jotenkin sijoiltaan. Se vaatisi jo jonkinlaista kolaria tai tippumista. Isompia voimia”, Anttila kertoo.

SI-nivel voi kipeytyä monista syistä

Fysioterapeutin vastaanotolla SI-nivelen toimintahäiriöitä lähdetään ensin hoitamaan selvittämällä kivun syy.

”Ei voi sanoa mitään yleistä ohjetta, mitä tehdä, kun on SI-nivelen kipuja. Hoito riippuu ihan kivun syystä”, Anttila sanoo.

Yliliikkuvan SI-nivelen hoidossa ensimmäinen askel on miettiä mahdollisia lihasepätasapainoja. Erityisesti pakaralihasten epätasapainot ja lonkankoukistajan kouristukset kuormittavat koko vartaloa. Alkuvaiheessa kipeää niveltä voi myös joutua tukemaan teipeillä ja tukivöillä.

Lue lisää: Mistä tiedän, johtuuko selkäkipu noidannuolesta – hoidoksi kylmää vai kuumaa? Näin neuvoo selkäoireita hoitamaan fysioterapeutti

Jäykän SI-nivelen hoidossa on puolestaan tärkeintä saada nivel jälleen liikkumaan.

”Pitää kuitenkin miettiä, mihin suuntaan niveltä halutaan liikuttaa. Ensin arvioidaan suoliluun asentoa suhteessa ristiluuhun ja katsotaan, onko se kipannut eteen tai taakse. Sen perusteella määritellään, mihin suuntaan niveltä lähdetään hoitamaan”, Anttila sanoo.

Myös lonkan jumiutuminen voi kuormittaa SI-niveltä ja kipeä SI-nivel puolestaan alaselkää.

”Onhan se aikamoista palapelin kokoamista keksiä, minkä kautta kipua lähdetään hoitamaan.”

Kun hoito on aloitettu, SI-nivelen kipu helpottuu onneksi nopeasti.

”Sanotaanko, että jos kolme kertaa olen asiakasta hoitanut fysioterapeutin vastaanotolla ja kipu ei ole lievittynyt, pitää alkaa tutkia, onko kivun takana kuitenkin jotain muuta,” Anttila sanoo.

”Mutta esimerkiksi raskauden aikana tilanne rauhoittuu vasta kun lapsi on syntynyt, imettäminen loppunut ja hormonitasapaino palautunut normaaliksi.”

Alaselkäkivun ehkäisyssä liikkuminen on A ja O

Vaikka sietämätön alaselkäkipu saattaa herättää yöllä ja hankaloittaa liikkumista, Anttilan mukaan oireileva SI-nivel on kuitenkin vain harvoin vaarallinen.

”Ihmiset kokevat kipuja eri tavoin. Mutta tietysti erilaiset kivut ovat aina tylsiä ja rajoittavia.”

Staattisen istumatyön lisääntyessä myös selkäkivuista on tulossa kansanvaiva. Erilaiset selkä- ja lantionseudun kivut lisääntyvät ylipainon lisääntyessä ja fyysisen kunnon heikentyessä. Myös SI-nivelen toimintahäiriö voi olla ehkäistävissä liikunnalla. Avainasemassa on silloin lihaskontrolli ja lihashallinta.

”Tärkeää on, ettei salilla treenata vain voimaa, vaan liikkeen hallintaa ja kontrollia. Kun nämä ovat hanskassa, voi alkaa treenaamaan turvallisesti voimaakin”, Anttila muistuttaa.

Lue lisää: Aikuisenakin voi opetella uuden urheilulajin – poimi vinkit uusiin harrastuksiin

Kipujen ehkäisyssä pelastus voikin löytyä huolellisesta jalka- ja keskivartalotreenistä.

”Aiemmin, kun ihmisillä oli selkäkipuja, treenattiin vatsalihaksia. Se ei kuitenkaan yksinään riitä. Erityisesti pakaran vahvistaminen on tärkeää, mutta samalla kannattaa huomioida myös vatsalihaksia ja lonkankoukistajia. Kaikkia niitä, jotka vaikuttavat lantion asentoon.”

Lantionseudun alueen lihasten aktivointi voi olla tehokas keino ehkäistä SI-nivelen kipuja, mutta turhan venyttelyn suhteen Anttila on skeptinen.

”Sellainen lihas, mitä myös notkoselkäiset hirveästi venyttelevät, on takareisi. Takareisi on kuitenkin lantiota pystyssä pitävä lihas, joten kannattaa miettiä, miten sitä treenaa. Jos on notkoselkä, lantiohan on silloin kipannut eteen ja lihas on venyneenä. Silloin takareittä pitäisi nimenomaan vahvistaa eikä venytellä.”

Juttua varten on haastateltu OMT-fysioterapeutti ja OMT-kouluttaja Pekka Anttilaa Pihlajalinnasta.

Muut lähteet: Selkäkanava, Terveyskirjasto, Boule

Avainsanat

Keskustelu

Itsellänikin selkävaivoihin aina kehotettiin venyttelemään takareisiä. Välilevy pullistumankin kohdalla oltiin sitä mieltä, että pitää olla notkeampi ja venytettiin ihan fysioterapiassa niitä. Tila meni vaan huonommaksi ja ortopedi teroitteli jo veistä leikkaukseen, päätin et nyt loppu tää venyttely! Ja siintä eteenpäin alkoi paraneminen. Omalla kohdalla etureisien venyttely on tärkeää ja takareidet saa olla kireät. Tällä estyy lantion kippaaminen eteenpäin ja sitä kautta ongelmat.
Kiva kun edes yksi fysioterapeuteista/lääkäreistä on lähes samaa mieltä minun kanssa takareisien venyttelystä.

Tärkeää on se, että mikä itselle on hyväksi ja sen löytää vain kokeilemalla. Itselleni alaselän rentoutukseksi kobra-joogaliike on ollut toimiva iskiaskipujen helpottaja. Ylipäätään taaksetaivutukset eri muodoissa. Hyödynnän joogaliikkeet, osassa tulee samalla etureiden venytyksetkin.

Kommentoi juttua: Epämääräinen kipu alaselässä? Syynä voi olla pieni nivel: ”Voi tuntua kantapäässä asti” 

Vastaa käyttäjälle HraJiii Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X