Gluteeniton ruokavalio voi aiheuttaa puutostiloja, jos ei ole tarkkana – ota nämä asiat huomioon, kun karsit gluteenin ruokavaliostasi

Keliaakikon on vältettävä viljojen gluteenia. Gluteeniton ruokavalio voi tuoda helpotusta myös toiminnallisiin vatsavaivoihin ja närästykseen. Ravitsemusterapeutti kertoo, mitä gluteenitonta ruokavaliota noudattavan pitää ottaa huomioon.

Gluteeniton ruokavalio kiinnostaa nyt monia. Kaupoissa gluteenittomien tuotteiden hyllyt kasvavat, ja yhä useampi päätyy kokeilemaan gluteenitonta ruokavaliota vatsavaivojensa helpotukseksi.

Ihan suin päin gluteenia ei kannata ruokavaliostaan karsia pois. Gluteenitonta ruokavaliota noudattavan on syytä olla tarkkana, että saa ruoasta riittävästi ravintoaineita. Erityisesti raudan saanti voi ruokavaliolla vähentyä.

”Suomalaisille ruis on tärkeä raudan lähde. Jos se jätetään ruokavaliosta pois eikä mitään oteta tilalle, raudan saanti vähenee. Se voi johtaa raudanpuuteanemiaan. Ongelmia saattaa syntyä varsinkin silloin, jos ruoka-ainerajoituksia on useampia eikä rautaa saada silloin myöskään lihasta tai palkokasveista”, kertoo ravitsemusterapeutti Jan Verho.

Keliaakikolle gluteeniton ruokavalio on välttämätön. Keille muille ruokavaliosta voi olla apua? Mitä gluteenitonta ruokavaliota noudattavan pitää ottaa huomioon? Kysyimme Jan Verholta.

Lue myös: Keliaakikko paljastaa: Nämä ovat parhaat gluteenittomat herkut

Gluteeniton ruokavalio: Keille siitä on apua?

Keliaakikolle gluteeni on haitallista, sillä se aiheuttaa tulehduksen keliaakikon suolen pinnalle.

”Keliakiaa sairastavalle gluteeniton ruokavalio on välttämätön ja ainoa hoitokeino. Vaikka keliaakikko ei saisi mitään oireita gluteenista, hoitamattomana keliakia saattaa silti lisätä riskiä sairastua vakaviin sairauksiin”, Verho kertoo.

Lue myös: Vihelän perheessä seitsemällä on keliakia – näin heillä kokataan

Gluteenittomasta ruokavaliosta voivat hyötyä muutkin kuin keliaakikot. Viljojen välttäminen voi helpottaa esimerkiksi toiminnallisia vatsavaivoja ja närästystä. Vatsavaivat saattavat joskus olla merkki gluteeniherkkyydestä, joka on harvinainen ja huonosti tunnettu vaiva.

Gluteenittomalla ruokavaliolla keliaakikon suolen pinnalla oleva tulehdus lieventyy vähitellen. Ruokavalion avulla gluteenille herkkien vatsaoireet yleensä helpottavat.

Kaikki vatsavaivat eivät kuitenkaan kerro gluteeniherkkyydestä.

”Viljoissa voi olla muitakin vatsavaivoja aiheuttavia ainesosia, kuten esimerkiksi kuituja. Monesti ihmiset tulkitsevat liian helposti saavansa oireita gluteenista, vaikka todellisuudessa aiheuttaja saattaa olla toinen ruoka-aine”, Verho sanoo.

Lue myös: Taasko kipristää ja turvottaa? Varo näitä vatsan vihollisia

Tarvitseeko gluteenia karttavan vältellä kaikkia viljoja?

Gluteenittoman ruokavalion noudattaminen on periaatteessa helppoa. Vältettäviä ruoka-aineita on vain kolme:

  1. vehnä
  2. ruis
  3. ohra

Kun vältetään niitä, vältetään gluteenia, sillä gluteeni on yksi vehnän, rukiin ja ohran proteiineista.

Lue myös: Viljan laadulla on väliä ja yksi on ylitse muiden – lukeehan ostamassasi tuotteessa täysjyvä?

Missä kaikissa tuotteissa on gluteenia?

Ruokavaliota noudattavan on syytä olla tarkkana. Yllättävätkin ruoat saattavat sisältää gluteenia.

”Valmiin tuotteen nimestä ei aina käy ilmi, että tuote sisältää viljaa. Esimerkiksi grahamleipä on vehnäleipää, vaikka sitä ei leivän nimessä mainita. On olemassa harvinaisempia vehnälajikkeita, kuten bulgur ja speltti, jotka sisältävät gluteenia. Niitä kaikki eivät välttämättä tunnista. Myös ryynimakkaroissa on gluteenipitoista ohraa”, Verho kertoo.

Gluteenia löytyy myös lakritsista, sillä se sisältää vehnää. Olutkin sisältää gluteenia, joten ruokavalioon sopii vain gluteeniton olut.

Ravintolassa gluteenittoman on oltava tarkkana. Esimerkiksi leivitetty liha ruokalistalla voi sisältää gluteenipitoista viljaa. 

Gluteenitonta ruokavaliota noudattavan ei tarvitse välttää kaikkia viljatuotteita. Teollisesti tuotettu ja gluteenittomaksi merkitty vehnätärkkelys sopii gluteenitonta ruokavaliota noudattavalle. Puhdas kaura sopii ruokavalioon. Siinä ei ole luonnostaan lainkaan gluteenia.

Lue myös: Gluteeniton leivonta – näillä ohjeilla onnistut!

Voiko gluteeniton ruokavalio aiheuttaa puutostiloja?

Gluteenittomuus itsessään ei vaadi lisäravinteiden käyttämistä.

”Hoitamattomassa keliakiassa ravintoaineet eivät aina imeydy kunnolla. Silloin sairaus voi aiheuttaa ravintoainepuutoksia ja ravintolisät voivat ainakin väliaikaisesti olla tarpeen.”

Elimistö ei varsinaisesti tarvitse gluteenia, mutta ruokavaliota noudattavan on kuitenkin korvattava viljasta saatavat ravintoaineet jollain tavoin. Gluteenia sisältävissä viljoissa on yleensä myös hyödyllisiä ravintoaineita.

Lue myös: Ferritiiniarvo selitti oireet – raudanpuute sai Marian, 42, epäilemään vaihdevuosia ja kilpirauhasen vajaatoimintaa

”Keliaakikoilla ongelmaksi voi muodostua se, että viljojen välttäminen voi muuttaa ruokavalion kaiken kaikkiaan heikommaksi. Silloin joidenkin suojaravintoaineiden saanti voi häiriintyä.”

Jos välttää joitain ruoka-aineita, niiden tilalle pitäisi saada muita, hyviä ruoka-aineita. Esimerkiksi rukiista saatavan raudan voi saada esimerkiksi lihasta, kvinoasta tai palkokasveista, kuten herneistä, pavuista tai linsseistä.

Kannattaako gluteenitonta ruokavaliota kokeilla ilman lääkärin määräystä?

Jos on vatsaoireita ja lääkäri on todennut, että kyse ei ole keliakiasta, voi gluteenitonta ruokavaliota kuitenkin kokeilla. Jos karsii ruokavaliosta useita raaka-aineita, kannattaa käydä ravitsemusterapeutin juttusilla.

”Jos on vegaani ja gluteenittomalla ruokavaliolla, tarvittavia ravintoaineita ei välttämättä saa ruokavaliosta riittävästi. Kilpaurheilijalla voi olla vaikeuksia saada riittävästi hiilihydraatteja energianlähteekseen, jos viljatuotteet jätetään ruokavaliosta kokonaan. Silloin hiilihydraatteja on saatava esimerkiksi juureksista ja hedelmistä. Kauran ja riisin käyttö helpottaa tilannetta”, Jan Verho kertoo.

Lue myös: Tällainen on DASH-ruokavalio, joka alentaa verenpainetta ja kolesterolia – ja saa myös painon laskemaan

Auttaako gluteeniton ruokavalio painonpudotuksessa?

Tutkimusten mukaan ruokavaliosta ei ole hyötyä painonpudotuksessa. Joskus gluteeniton ruokavalio voi saada painon putoamaan. 

”Silloin kyse on enemmänkin siitä, että kun rajoitetaan jonkin ruoka-aineryhmän käyttöä, syödään vähemmän. Jos aiemmin on syöty runsaasti viljatuotteita ja ne jätetään pois, se usein johtaa siihen, että syödään vähemmän, koska ei heti keksitä viljan tilalle mitään samassa suhteessa.”

Silloin paino voi pudota, mutta kyseessä on vain harvoin pysyvä laihtuminen.

Lue myös: Tavoitteena 10 kilon painonpudotus? Näin lasket perusaineenvaihduntasi ja onnistut vihdoin

Kannattaako ihan hyvin gluteenia sietävän kokeilla gluteenitonta ruokavaliota?

Vaaleasta, kuiduttomasta viljasta luopumista Jan Verho suosittelee kaikille. Niillekin, jotka eivät muuten noudata gluteenitonta ruokavaliota.

”Vaikka ei välttäisi gluteenia, kannattaa valita tarkkaan, missä muodossa viljaa käyttää. Viljoissa ravintoaineet ovat usein siinä osassa viljaa, missä kuitukin on, joten yleensä kuitupitoinen täysjyvävilja on ravintorikasta viljaa”, Verho kertoo.

”Painonhallinnan kannalta on ehdottomasti järkevämpää syödä kohtuudella kuitupitoista viljaa ja jättää pääsääntöisesti pois valkoinen, kuiduton vehnäleipä, riisi ja pasta.”

Keskustelu

Vatsani oli turvonnut koko ajan kuin 9. kuulla raskaana olevalla. Minulla on tutkittu vatsaa yhteensä jo melkein 20 v. keliakiaa ei löydetty, tosin ennen gluteenittomaan ruokavalioon siirtymistä verikoetta ei keliakian poissulkemiseksi otettu. En ole vegaani, käytän maitotuotteita. Gluteeniton ruokavalio poisti vatsani turvotuksen. Se on minulle sopivampi. Sairastan hyvin lievää ellei jopa olematonta Crohnin tautia.

Eli lyhyesti:

Juo vettä, ei maitoa.

ÄLÄ syö xylitolia.

Maitotuotteista maustamaton jogurtti ja kypsytetyt juustot yleensä sopivat ja ovat terveellisiä myös suolistolle.

Käytä voita ja oliiviöljyä, EI siemenöljyjä.

Joillekkin ihmisille sopii puhdas kaura, mutta suurimmalle osalle ei sovi mikään vilja.

Suurin osa maapallon väestöstä ei juo lehmänmaitoa, eivät syö, eivätkä ole koskaan syöneet epäterveellisiä siemenöljyjä sekä syövät viljojen tilalla kasviksia.

Syö D-vitamiinia 50 µg päivässä.

Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut siemenöljyt (rypsiöljy, margariinit, levitteet, kasvirasvakermat jne…) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.

Viljojen ja/tai maidon sekä siemenöljyjen karsiminen ei tietenkään ratkaise kaikkien ihmisten kaikkia mahdollisia terveysongelmia, mutta todella monella erittäin nopea ja yksinkertainen tie parempaan hyvinvointiin, joka ei maksa mitään. Viljaton ja/tai maidoton ruokavalio tuo suurimmalle osalle sitä kokeilevista hyvin nopeasti positiivisia muutoksia mm. seuraavissa asioissa: ihon kunto paranee, suolisto voi paremmin, nivelkivut vähenevät, flunssat ja allergiat vähenevät ja erilaiset, selittämättömät kivut helpottuvat.

Margariinit, levitteet ja siemenöljyt ovat varmaan pahin suoliston sairastuttaja. Moni pääsee suolisto-oireista, kun jättää tuon katalyyttisellä vaihtoesteröintimenetelmällä keinotekoisesti kovetetun lamppuöljyn syömättä.

Margariinit, levitteet ja siemenöljyt aiheuttavat elimistön tulehdusta, lisäävät suolistosyövän ja suolistosairauksien riskiä. Eli ÄLÄ SYÖ margariinia (40 %, 60 % tai 80 % rasvaa + loput vettä) tai kevytlevitettä (rasvaa jokin muu määrä kuin 40 %, 60 % tai 80 % + vettä), eikä muitakaan prosessoituja kasviöljyjä ja -rasvoja. Eli vältä elintarvikkeita, joissa on ainesosina: kovetettu kasvirasva, kovetettu kasviöljy, kasvirasva, kasviöljy, auringonkukkaöljy, rypsiöljy, rapsiöljy, kovetettu rypsiöljy, kovetettu rapsiöljy, maissiöljy, pellavaöljy, kasvisteroliesterit, palmuöljy, palmurasva, emulgointiaineet sekä rasvahappojen mono- ja diglyseridit (E471, E472c, E476).

Syöthän D-vitamiinia?

D-vitamiinin merkitystä suoliston terveydelle puoltaa se, että suolistossa on D-vitamiinireseptoreita. Lisäksi D-vitamiini säätelee suoliston limakalvon läpäisevyyttä ja suoliston inflammaatiota.

Veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l tiedetään riittävän riisitaudin estoon, ei kokonaisterveyden ylläpitoon, joka on 100-150 nmol/l. Tämän tason saavuttamiseen aikuinen tarvitsee D-vitamiinia 50-100 µg päivässä.

Tiedetään, että jauhamisen jälkeen 40 % viljan vitamiineista häviää 24 tunnin kuluttua ja 3 päivän kuluttua vitamiineista on jäljellä enään 10 %. Viljan jyvällä on hieno, monikerroksinen rakenne, jossa pitkittäis- ja poikittaiskuitujen vuorotellessa niissä on hapelta ja valolta helposti pilaantuvia rasvoja ja vitaaliaineiden hävikiltä suojaava vaikutus. Kokojyvävehnäjauhon köyhtyminen alkaa jauhamishetkellä. Kun alkio, jossa E-, A-, ja B-vitamiinit, proteiinit ja rasvat ovat, rikotaan, osan niistä pilaantuminen alkaa jo tunneissa. Valkojauho tehdään arvottomaksi jo valmistumishetkellä. Rasvaa sisältävää jauhoa ei voi pilaantumatta säilyttää huoneenlämmössä, joten teollisuus poistaa rasvan ja samalla kaiken muunkin terveellisen teollisessa prosessoinnissaan.

Viljat ovat ihmiselle korvikeruokaa, emmekä pysty käsittelemään niiden proteiineja kunnolla. Kaikilla viljoja syövillä on tulehdusta ohutsuolessaan, niillä joilla tulehdusta on enemmän, syntynyttä ongelmaa kutsutaan keliakiaksi. Suomessa keliakiaa esiintyy n. 2 %:lla väestöstä.

Elimistömme on tottunut metsästäjä-keräilijä-ruokavalioon (marjat, juuret, kasvikset, hedelmät, siemenet, pähkinät, kala, liha), johon ei vilja tai maito kuulu millään muotoa.

Lääkärit toteuttavat heille määrättyä agendaansa ja hoitosuosituksia, eivätkä halua tietää ravitsemustieteestä mitään, muutenhan he suosittelisivat viljoista luopumista.

Arvellaan, että jopa kolmasosa suomalaisista on gluteeniyliherkkiä, joka aiheuttaa ns. vuotavan suolen. Monien autoimmuunisairauksien takana on vuotava suoli. Esim. reuma, kilpirauhasen toiminnan häiriöt, ihosairaudet, suolistosairaudet, astma, psyyken ongelmat ja nivelrikko ovat tällaisia. Suomalaisten lääkärien tietämys ravinnon vaikutuksesta eri sairauksiin ja niiden hoitoon ja varsinkin ennaltaehkäisyyn on erittäin heikkoa.

Itse kannattaa kokeilla onko viljattomasta ruokavaliosta apua iho-, suolisto- tai niveloireisiin. Mistään ravintoainepuutoksista tai kuidun puutteista ei kannata huolestua, jos niiden tilalla syö kasviksia ja marjoja.

Asian kieltäminen ja kiertäminen tulee vain meille veronmaksajille äärimmäisen kalliiksi ja aiheuttaa huomattavia inhimillisiä kärsimyksiä. Kaikkein herkimmät eivät siedä edes luontaisesti gluteenittomia viljoja (kaura).

http://turpaduunari.fi/sahanpurusta-ihmelaake/

Kommentoi juttua: Gluteeniton ruokavalio voi aiheuttaa puutostiloja, jos ei ole tarkkana – ota nämä asiat huomioon, kun karsit gluteenin ruokavaliostasi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X