Miten välttää flunssa ja vatsatauti? Hyvä vastustuskyky koostuu monista asioista ja useisiin niistä voi vaikuttaa itse

Suuri osa vastustuskyvystä muotoutuu jo varhaislapsuudessa. Aikuinen voi kuitenkin tehdä paljon oman vastustuskykynsä eteen. Se ei ole edes kovin vaikeaa.

Mitähän pitäisi tehdä, että välttyisi flunssa- ja vatsatautiepidemioilta?

Suuri osa vastustuskyvystä on aikuisiällä jo rakentunut. Perimään, lapsena sairastettuihin tauteihin tai muihin immuunivasteen rakentumisen kannalta tärkeisiin varhaislapsuuden altistumisiin ei enää aikuisiällä voi vaikuttaa. Rokotesuojakin on jo pitkälti hankittu, mitä nyt influenssarokotuksen voi vuosittain ottaa.

Lue myös: Vastustuskyky paranee ja ripulin kesto lyhenee – syötkö sinä probiootteja oikein?

Voiko aikuinen tehdä enää mitään vastustuskykynsä eteen? Kyllä voi.

Pidä suolistosta huolta

”Ensimmäiseksi kannattaa miettiä ruokavaliota. Kun syömme, ruokimme samalla mikrobeja,” sanoo bakteeriopin professori Pentti Huovinen Turun yliopistosta.

Viime vuosina on saatu paljon tietoa suolistosta ja sen vaikutuksesta vastustuskykyyn.

Lue myös: Terve suolisto lisää hyvinvointia – näin hoidat bakteerikantaasi

Huovisen mukaan etenkin dysbioosi eli suoliston bakteerien epätasapainotilan aiheuttama tulehdus kiinnostaa tutkijoita, sillä limakalvojen dysbioosi voi heikentää immuniteettia ja olla osallinen moniin muihin tulehdussairauksiin.

Epätasapainotilan voi aiheuttaa muun muassa se mitä syömme tai pitkäaikainen antibioottien käyttö.

Huovisen mukaan ravintosuositusten mukainen ruokavalio saa koko ajan lisää tukea tutkimuksesta.

”On esimerkiksi huomattu, että kun syödään punaista lihaa, elimistössä syntyy tulehdusreaktio, jota voidaan verrata bakteeri- ja virustulehdukseen. Kun taas syödään kasviksia, hedelmiä ja marjoja, reaktio tasoittuu.”

Jos siis haluaa lisätä vastustuskykyään, ensiaskel on alkaa noudattaa pohjoismaisia ravintosuosituksia. Tupakkaa ja alkoholia kannattaa välttää, sillä niillä on negatiivinen vaikutus elimistön toimintaan.

Lue myös: Torju flunssa ruokavaliolla – paranna vastustuskykyäsi ja pidä huolta suolistostasi!

Liikunta lisää vastustuskykyä

Myös liikunta edistää vastustuskykyä, vaikka tarkkaa yhteyttä ei tunneta.

”Tutkimuksissa on huomattu, että vähän liikkuvilla on keskimääräistä enemmän ylähengitystieinfektioita. Kohtuullisesti liikkuvilla sairastumisia on vähiten, ja paljon urheilevilla flunssia on selvästi eniten. Huippu-urheilu on yhtä taistelua flunssia vastaan,” kertoo Turun yliopiston terveysliikunnan professori ja Paavo Nurmi -keskuksen ylilääkäri Olli Heinonen.

Mikä sitten on vastustuskyvyn kannalta oikea määrä?

Heinosen mukaan yleiset liikuntasuositukset. Aikuiselle se tarkoittaa esimerkiksi 20–30 minuuttia reipasta kävelyä 5–6 kertaa viikossa.

Taltuta stressi

Hyvästä ruokavaliosta ja liikunnasta ei kuitenkaan ole apua, jos palautuminen ei ole riittävää. Liian vähäinen uni ja stressi heikentävät vastustuskykyä.

Heinonen huomauttaa, ettei hyvän vastustuskyvyn ylläpitäminen vaadi mitään vippaskonsteja, pelkästään terveen järjen käyttöä.

”Tavallinen rento elämä, johon kuuluu hyvää syömistä ja riittävästi liikkumista ja lepoa, riittää. Usein vastustuskyvyn parantajaksi halutaan nostaa joku yksittäinen asia, mutta vastustuskyky on kokonaisuus.”

Lue myös: Stressin hoito: näin selviät, kun paineet ylittävät voimavarat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Miten välttää flunssa ja vatsatauti? Hyvä vastustuskyky koostuu monista asioista ja useisiin niistä voi vaikuttaa itse

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X