Pakko-oireisen häiriön, unirytmin ja auringonvalon välillä saattaa olla yhteys.

Vähemmän aurinkoa, enemmän pakko-oireita? Asuttamamme leveysasteet eivät ole parhaat mahdolliset mielenterveydelle

Tutkimuksen mukaan pakko-oireisen häiriön, unirytmin ja auringonvalon välillä on yhteys. Mitä se tarkoittaa meille pohjoisessa asuville suomalaisille?

Yhdysvaltalaisen Binghamtonin yliopiston tutkimuksen mukaan pakko-oireista häiriötä eli OCD:ta (Obsessive Compulsive Disorder) esiintyy enemmän korkeilla leveysasteilla.

Vuonna 2018 julkaistusta tutkimuksesta uutisoi ensimmäisenä MTV Uutiset. Tutkimuksen mukaan häiriön esiintyvyys liittyy unirytmiin ja luonnonvalon epätasapainoon.

Lue myös: Tarkistitko taas jäikö liesi päälle? Arkipäiväisen tarkastelun ja pakko-oireisesta häiriöstä johtuvan toiminnan välillä on ero – näin tunnistat sen!

Viivästynyt unirytmi lisää pakko-oireita

Pakko-oireisesta häiriöstä kärsivillä voi olla vaikeuksia nukahtaa silloin kuin he haluaisivat, ja he voivat nukkuvat aamulla myöhään korvatakseen menetettyä unta, Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders -lehdessä julkaistu tutkimus kertoo.

Viivästyneellä unirytmillä voi olla haittavaikutuksia, sillä se vähentää altistumista aamuauringolle. Tämä mahdollisesti edistää sisäisen kellon ja luonnollisen valon ja pimeän syklin välistä epätasapainoa.

Tutkimuksen mukaan epätasapaino on yleisempää korkeilla leveysasteilla. Pohjoisessa auringonvalolle altistuminen on vähäisempää, ja siellä asuvilla ihmisillä on suurempi riski OCD-oireiden kehittymiselle ja pahenemiselle.

”Tässä voi välittävänä mekanismina olla monia asioita. Vähempi valon määrä voi sekoittaa sisäisiä rytmejä ja viivästynyt vuoteeseen meno häiritä kognitiivisten eli tiedonkäsittelyprosessien sujuvuutta. Tiedonkäsittelyn heikentynyt laatu voi lisätä taipumusta murehtimiseen ja negatiiviseen ajatteluun, mitkä edelleen voivat lisätä pakko-oireita”, psykoterapeutti ja HUS psykiatrian linjajohtaja Jan-Henry Stenberg kertoo Kotiliedelle.

Stenberg kertoo, että ihmisillä, joilla on taipumusta yrittää välttää haittoja ja epävarmuutta sekä taipumusta negatiiviseen emotionaalisuuteen, on suurempi riski sairastua pakko-oireiseen häiriöön.

”Kun on vähemmän valoa, ihmiset menevät eri aikaan nukkumaan luonnonvalorytmin kanssa. Leveysasteet eivät suoraan vaikuta pakko-oireiseen häiriöön, mutta ne voivat vaikuttaa ikään kuin välikäsien kautta.”

”On mahdollista, että pitämällä vuorokausirytmi säännöllisenä voi ehkä ehkäistä sairastumisriskiä. En usko, että siitä varsinaiseksi hoidoksi olisi. Aamuvirkkurytmi eli herää, kun valoisaa ja menee nukkumaan illalla, kun on pimeää, on todettu olevan yhteydessä parempaan mielenterveyteen.”

Aamuvirkkujen unirytmi tekee hyvää mielenterveydelle.

Lue myös: Mittaa oma unentarpeesi

Lisää tutkimusta tarvitaan

Binghamtonin yliopiston psykologian professori ja tutkimukseen osallistunut Meredith Coles kertoo PsyPost-julkaisussa, että tutkimuksessa todettiin myös häiriötä esiintyvän vähemmän alueilla, joilla auringonvaloa on enemmän.

Tutkimusta varten tutkimusryhmä kävi läpi vertaisarvioituja julkaisuja, joissa arvioitiin pakko-oireisen häiriön yleisyyttä väestön keskuudessa, ja kirjasi ylös paikkojen leveysasteet. OCD korreloi positiivisesti leveysasteen kanssa.

Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempia päätelmiä siitä, että unen ajoittaminen on tärkeää pakko-oireisessa häiriössä. Lisää tutkimusta kuitenkin tarvitaan.

Tutkimuksen lähteet: Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, PsyPost

Oletko aamu- vai iltavirkku?

Katso tilanne vastaamatta

Keskustelu

Kommentoi juttua: Vähemmän aurinkoa, enemmän pakko-oireita? Asuttamamme leveysasteet eivät ole parhaat mahdolliset mielenterveydelle

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X