Laita välilevysi liikkelle! – Näin hoidat selän välilevyjä ja ehkäiset iskiaksen ja välilevyn pullistuman

Selän välilevyjä huoltamalla voi ehkäistä ikävän iskiaskivun ja välilevyn pullistuman. Tärkeintä on tarjota selälle monipuolista liikettä: esimerkiksi kävely on erinomaista välilevyjen hoitoa. Lue asiantuntijan ohjeet!

Selkärankamme tukee vartaloa ja suojaa selkäydintä. Selkäranka koostuu selkänikamista. Välilevyt sijaitsevat nikamien välissä etuosassa. Ne koostuvat hyytelömäisestä sisuksesta ja säiemäisestä syyrustosta ulkokehällä.

Välilevyn hyytelömäinen sisus toimii iskunvaimentimena, kun taas syyrusto vastaa enemmän vetolujuudesta.

Välilevy ottaa vastaan paine- ja vetovoimia, joita selkärankaan kohdistuu. Välilevy toisaalta sallii rangalle hyvän liikkuvuuden ja toisaalta taas yhdessä muiden rakenteiden kanssa tarjoaa selälle riittävän tukevuuden.

Monipuolinen liikunta hellii välilevyjä

Välilevyn aineenvaihdunta on riippuvainen liikkeestä eli painevaihteluista. Liikkuminen ravitsee välilevyä ja edistää sen hyvinvointia. Monipuolinen liikunta, pitkien staattisten asentojen välttäminen ja terveelliset elämäntavat ovat hyväksi selälle.

Ikääntyessä välilevyn nestepitoisuus vähenee ja välilevy kuivuu. Tällöin liikkuvuus selässä alkaa helposti rajoittua. Tätä voi ehkäistä monipuolisella liikunnalla, joka sisältää sekä liikkuvuusharjoitteita että lihasvoimaa kehittäviä liikkeitä. ­Esimerkiksi kävely on erinomaista pumppaavaa liikettä selän välilevyille.

Iskiaskivun aiheuttaja on ­tyypillisesti välilevyn pullistuma lannerangan alaosassa. Pullistuman seurauksena väli­levyn säiemäiseen syyrustoon tulee repeämä ja hyytelömäinen massa alkaa pullistua ulospäin yleensä selkäydinkanavan suuntaan. Välilevyn hyytelömäinen massa on hapanta, ja se voi tulehduttaa hermojuurta. Se voi myös puristaa hermojuuria ja saada aikaan säteilykipua jalkaan.

Tällöin puhutaan iskiaskivusta. Siihen voi liittyä puutumistuntemuksia, ihotunnon muutoksia ja voiman alentumista jaloissa.

Huonokuntoinen välilevy oirehtii

Välilevyn pullistuman taustalla on usein väli­levyn rakenteen heikentyminen. Se ei siis välttämättä tarvitse mitään tapaturmaa tapahtuakseen.

Välilevyssä voi tapahtua myös välilevyn sisäinen repeämä, jolloin oireet voivat olla iskiaskivun kaltaisia. Toisaalta välilevyn pullistumia ja repeämiä voi olla myös täysin oireettomilla henkilöillä ilman hermojuuren puristusta tai ärsytystä.

Iskias selässä

Rankka kuntoilu kannattaa unohtaa niin kauan kuin iskiaskipu on pahimmillaan.

Näin tunnistat iskiaskivun

Esitiedot ja perusteellinen tutkiminen paljastavat todennäköisesti, onko kyse välilevyperäisestä hermon ärsytyksestä eli iskiaksesta. Lääkäri tai fysio­terapeutti tutkii huolellisesti selän lihastoiminnan, alaraajojen tunnon, hermokudoksen ärsyyntyneisyyden sekä jänneheijasteet, jotka yhdessä antavat tilanteesta hyvän käsityksen.

Lääkäri tekee lääketieteellisen diagnoosin ja fysioterapeutti fysioterapeuttisen eli toiminnallisen diagnoosin, joka usein riittää asiakkaan jatko-ohjaukseen.

Vakavat syyt, esimerkiksi nikaman murtuma tai virtsan tai ulosteen pidätyskyvyn heikentyminen, tulee tunnistaa varhain. Vakavia syitä epäiltäessä potilas ohjataan viiveettä jatkotutkimuksiin.

Erikoislääkärin konsultaatiota tarvitaan, mikäli oireisto ei hoidosta huolimatta osoita helpottumisen merkkejä. Tällaisia ovat esimerkiksi voimakas kipu, alaraajaoireet ja lihastuntomuutokset. Tällöin erikoislää­käri voi määrätä lanneselän magneettikuvaustutkimuksen.

Useimmiten sitä ei kuitenkaan iskiasoireisilla tarvita. Kuvauksissa voi nimittäin löytyä myös pullistumia ja välilevyn rappeumaa kohdista, jotka eivät aiheuta oireita.

Iskiaksen paraneminen on yksilöl­listä, mutta useimmiten oire rauhoittuu 1–3 kuukauden aikana. Pullistuma kuivuu ajan myötä itsestään pois, jolloin hermo­pinne helpottuu ja tulehdus rauhoittuu.

Vuodelepoa tulee välttää ja selkää saa käyttää kivun sallimissa rajoissa. Fysioterapeutti opastaa kipua mahdollisesti helpottavia asentoja. Jotkut voivat hyötyä myös kevyestä vetohoidosta. Tulehduskipulääkkeitä käytetään oireisiin lääkärin ohjeiden mukaan.

Millainen liikunta sopii iskiaspotilaalle?

Akuutissa vaiheessa selän liiallista kuormittamista ja rasittamista tulee välttää. Usein voimakkaampi selän pyöristäminen tai kiertäminen voi l­isätä oireita.

Tavallisia kotiaskareita ja kävelyä saa harrastaa kivun sallimissa ­rajoissa. Monet kokevat miellyttävänä liikuntana myös vesikävelyn tai rauhallisen uinnin. Liikunnassa kuormitusta saa lisätä rauhallisesti, kun selkä ei enää oireile ja hermokipu helpottuu.

Rajumpi liikunta, kuten pallopelit ja painonnosto, sopivat selälle vasta, kun kivut ovat helpottaneet. Sama koskee pidempää istumista, kuten pyöräilyä ja soutamista. Tavoite on kuitenkin päästä takaisin normaaliin, monipuoliseen liikkumiseen mahdollisimman varhain.

Hoitoon tulee päästä viiveettä tilanteissa, joissa ei-leikkauksellinen ­hoito ei auta. Tällaisia ovat esimerkiksi istuin­paikkaseudun tunnottomuus ja siihen liittyvä virtsan tai ulosteen pidä­tyskyvyn heikentyminen, hermojen vakavat toimintahäiriöt ja muut kriittiset tilat.

Käypä hoito -suosituksen mukaan leikkauksesta on hyötyä, jos pullistuma ei parane itsestään tai se aiheuttaa merkittävän halvausoireen ja sijaitsee potilaan oireisiin sopivassa paikassa.

Välilevyn pullistumaleikkauksesta toivutaan hyvin

Leikkauksessa tehdään pieni haava, jonka kautta paljastetaan pinnekohta. Ylimääräinen, hermoja ja selkäydintä painava pullistuma poistetaan mikros­koopin avustuksella.

Pääsääntöisesti välilevyn pullistumaleikkauksista toivutaan hyvin. Sairauslomat ovat muutamia viikkoja. Alkuun selän kovaa kuormittamista ja raskaita nostoja vältetään. Fysioterapeutti auttaa turvallisten harjoitteiden opettelussa.

Sairastetun iskiaksen jälkeen on ­syytä välttää toistuvaa, pidempää ­istumista paikallaan ja mahdollisuuksien mukaan tauottaa työtä tai tehdä osan päivää töitä seisten. Mikäli harrastuksiin kuuluu esimerkiksi kuntosaliharjoittelua tai voimannostoliikkeitä, on hyvä tarkistaa suoritustekniikat ammattilaisen kanssa.

Selälle parasta on sen monipuolinen käyttö ja erilainen liikunta. Moni saa apua stabiloivista harjoitteista, joissa keskivartalon ja alaselän lihaksia vahvistetaan. Myös liikkuvuusharjoitteista on hyötyä jäykän selän notkistamiseksi kipuvaiheen mentyä ohi.

Asiantuntijana fysioterapeutti OMT Matti Kauppinen, Auron Citycenteristä.

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Laita välilevysi liikkelle! – Näin hoidat selän välilevyjä ja ehkäiset iskiaksen ja välilevyn pullistuman

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X