Kesäyön valo valvottaa? Tämä yksi yllättävä keino auttaa

Aurinko paistaa, vaikka nukkumaanmenoaika on mennyt jo. Keskikesän aurinko tuntuu häiritsevän monen unensaantia. Kuumakin on. Lue, millä keinoilla saat unenpäästä kiinni.

Mitä kannattaisi tehdä, että uni tulisi kesäyönä helpommin? Kysyimme asiaa Helsingin Uniklinikan toiminnanjohtajalta, sairaanhoitaja ja unihoitaja Anne Huutoniemeltä. Vastaus oli yllättävä.

”Nukkumisesta ei kannata stressata liikaa, sillä terve elimistö ottaa tarvitsemansa unen kyllä aikanaan. Jos kahtena yönä nukkuu huonommin, kolmantena nukkuu jo paremmin. Nukkumisessa kannattaa olla joustava. Toki ihmiset ovat yksilöllisiä.”

Lue myös: Kaikki mitä olet halunnut tietää unesta ja nukkumisesta

Huutoniemen mukaan pitkään kestävien uniongemien syyt ovat yleensä pään sisällä. Ulkoapäin tulevia häiriötekijöitä taas voi torjua helpoin kotikonstein.

Kesäisin unensaantia häritsevät etenkin valo ja lämpö. Lue tästä, miten helpotat unen saantia valoisina öinä.

Nainen herää silmälapuissa

Hämärrä huoneet

Uni tulee helpommin hämärässä. Ala hämärtää kotia, myös muita kuin makuuhuonetta, jo ennen nukkumaanmenoaikaa, niin pääset iltatunnelmaan. Sulje verhoja ja äläkä käytä kirkkaita valoja.

Lue myös: Kärsitkö unettomuudesta tai nukahtamisvaikeuksista? Tarkista, sopiiko melatoniini sinulle

Muista myös, että tv:n, tietokoneen ja älypuhelinten valo häiritsee unta. Ne hohtavat sinisävyistä valoa, joka piristää. Laitteiden käyttö olisi hyvä lopettaa pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Voit myös käyttää laseja, jotka sulkevat sinisen valon suodattumisen silmään.

Älä myöskään lähde raskaalle lenkille kirkkaaseen iltaurinkoon juuri ennen nukkumaanmenoa. Liikunta kyllä auttaa nukahtamisessa, mutta raskaan treenin ja nukkumaanmenon väliin pitäisi jäädä noin 3–4 tuntia, jotta elimistö ehtii rauhoittua.

Käytä makuuhuoneessa pimennysverhoja, jotka sulkevat valon tehokkaasti.

Tarvittaessa laita unimaski, joka blokkaa valoa myös aamuauringolta.

Nainen somettaa makuuhuoneessa

Viilennä makuuhuone

Viilennä makuuhuone, sillä uni tulee paremmin viileässä.

Jollei ikkunan avaamisesta ole apua, käytä tuuletinta tai ilmastointia. Myös verhojen pitäminen kiinni päivällä, voi auttaa huoneen pitämisessä viileämpänä.

Vaihda paksu talvitäkki kevyempään kesäpeittoon tai käytä pelkkää lakanaa.

Unta voi huomioida myös sisustuksessa. Lue, mitä kannattaa makuuhuoneen sisustuksessa kannattaa huomioida, jos haluaa nukkua paremmin.

Älä stressaa nukkumisesta

Ole joustava. Unesta stressaaminen ei auta nukahtamiseen ja voi jopa pitkittää uniongelmia. Ihmiset ovat yksilöllisiä ja osa nukkuu lunnostaankin kesällä vähemmän. Jos valo ja lämpö ovat häirinneet nukahtamista parina yönä, seuraava iltana olet todennäköisesti niin väsynyt, että uni tulee helpommin.

Lähteenä Helsingin Uniklinikan toiminnanjohtajan, sairaanhoitaja, unihoitaja Anne Huutoniemen lisäksi Yliopiston Apteekki.

Keskustelu

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.