Vasaravarvas voi syntyä liian pienistä kengistä tai nivelreuman seurauksena – näin tunnistat ja hoidat kivuliaan vaivan

Vasaravarvas aiheuttaa kipua ja känsiä. Näin tunnistat, hoidat ja ennaltaehkäiset yleisen vaivan.

Normaalit varpaat ojentuvat suoriksi kävellessämme, ja ovat lepotilassa kevyesti taipuneina. Vasaravarvas koukistuu kuitenkin niin, että varpaan pää osuu alustaan ja päkiänivel yliojentuu. Pieneltä tuntuva vaiva voi aiheuttaa pahimmillaan kovaa kipua ja haitata jokapäiväistä elämää.

Miten vasaravarvas tunnistetaan? Entä miten sitä voi ennaltaehkäistä ja hoitaa? Kokosimme yhteen tietopaketin yleisestä vaivasta.

Lue myös: Valkoiset sormet ja halkeilevat varpaat paljastivat sairauden – ”Skleroderma oli valtava järkytys”

Vasaravarvas aiheuttaa päkiäkipuja ja känsiä

Vasaravarpaan tunnistaa siitä, että toisen, kolmannen tai neljännen varpaan tyvi- tai kärkinivel on silmin nähden koukussa. Varvas kääntyy maata kohti nimensämukaisesti vasaraa muistuttavaan muotoon. Pahimmillaan varpaat voivat myös asettua toisensa päälle.

Vaivan syntyyn voi vaikuttaa muun muassa:

  • Jalkaterän lihasten epätasapaino, jonka voi aiheuttaa levinnyt päkiä, vaivaisenluu tai lihasten heikkous
  • Kaarijalka tai jäykkä nilkka
  • Tapaturmat
  • Jotkin sairaudet, kuten reumasairaudet, hermolihassairaudet, diabetes ja psoriaasis
  • Korkeakorkoiset, kapeakärkiset tai liian pienet kengät ja sukat

Vaiva voi aiheuttaa kovaakin kipua. Päkiänivelet aristavat seistessä ja käveltäessä, ja varpaat voivat olla erittäin kipeät. Koukussa oleva varvas voi hankautua kengän päälliseen ja maahan, mikä aiheuttaa punotusta ja vähitellen känsän. Kynnet saattavat paksuntua ja niiden alle voi vuotaa verta varpaiden iskeytyessä toistuvasti alustaan. Myös tasapainovaikeudet voivat johtua vasaravarpaista.

Lue myös Anna.fi: Jalkavaivat – Mikä avuksi särkyyn ja kovettumiin?

Vasaravarpaan hoito: ennaltaehkäisyä, itsehoitoa tai leikkauksia

Vasaravarpaan hoidossa pyritään ensin selvittämään virheasennon alkuperäinen syy. Ovatko liian pienet kengät pakottaneet varpaat koukistumaan vai onko taustalla rakenteellinen vaiva tai jokin sairaus?

Lievissä tapauksissa fysioterapeuttiset harjoitteet, kuten akillesryhmän lihasvenytykset ja varvasjumppa voivat jo riittää palauttamaan varpaat luonnolliseen asentoonsa. Kireitä lihaksia ja jänteitä kannattaa myös hieroa ja venytellä, jotta varpaat pysyvät liikkuvina.

Lue myös: Syylää ja känsää on vaikea erottaa toisistaan – tällä helpolla konstilla onnistut

Kenkiin laitettava geelisuoja tai pohjallinen voi auttaa lievittämään vasaravarpaista aiheutuvaa kipua. Myös apteekeista saatavat vasaravarpaan oikaisijat voivat vähentää painetta varpaissa ja auttaa kipuun. Usein keskeisessä asemassa ovat myös laadukkaat jalkineet, joissa jalka pystyy toimimaan normaalisti.

Pitkään jatkuneissa tai elämää haittaavissa tilanteissa kannattaa hakeutua lääkärin vastaanotolle. Jos virheasennot ovat suuria eivätkä helpota muulla hoidolla, vasaravarpaan hoitoon voi tarvita leikkaushoitoa.

Ennaltaehkäise vasaravarvas varvasjumpalla

Pyyherutistus. Istu tuolille ja laita lattialle pieni pyyhe, jonka päälle asetat varpaat. Lepuuta kantapäät lattiaa vasten. Vedä varpailla pyyheliinaa kantapäitä kohti niin, että se rullautuu päkiän alle. Vapauta ja toista kymmenen kertaa.

Varvastaputtelu. Paina isovarpaat lattiaan ja nosta muut varpaat ilmaan. Taputa muilla varpailla lattiaa ilman, että isovarvas irtoaa paikoiltaan. Toista kymmenen kertaa. Tee sitten sama toisin päin – paina muut varpaat lattiaan ja taputtele isovarpailla.

Rullailu. Nosta kaikki varpaat ylös ja rullaa ne sitten yksi kerrallaan pikkuvarpaasta aloittaen takaisin lattiaan. Toista kymmenen kertaa ja vaihda suuntaa.

Lähteet: Terveyskirjasto, Terveyskylä, Healthline, Medical News Today, Cleveland Clinic, Iloiset varpaat

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Vasaravarvas voi syntyä liian pienistä kengistä tai nivelreuman seurauksena – näin tunnistat ja hoidat kivuliaan vaivan

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X