Yllättävä lievitys krapulaan: kaurapuuro! 6 x kohmelon hoito kotikonstein

Suuta kuivaa, päätä kivistää ja olo on etova. Alkoholin palamista ei voi varsinaisesti nopeuttaa, mutta onneksi krapulan oireita voi lievittää. Yleislääkäri Toni Vänni kertoo, miten krapulaista oloa voi helpottaa kotikonstein.

Paras tapa hoitaa krapulaa on olla juomatta liikaa. Jos vahinko on kuitenkin tapahtunut, krapulan hoito kotikonstein on mahdollista.

Moni on kokenut jossain vaiheessa elämäänsä riemukkaan juhlinnan jälkeisen aamun kauhean olotilan. Iloisen illanvieton aikana nautituista alkoholijuomista seuraa nimittäin valitettavan helposti krapula. Krapulan syntymekanismia ei täysin tiedetä. Se kuitenkin tiedetään, että alkoholi vaikuttaa hermostoon ja saa sen käymään ylikierroksilla.

Lue myös: Sober curious -kokeilu auttoi Tiinaa, 57, laihtumaan pysyvästi – näin vähennät alkoholin määrää arjessa

1. Krapulan hoito jo etukäteen: Korvaa joka kolmas alkoholiannos vedellä

Alkoholi kuivattaa elimistöä. Osa krapulaoireista johtuu siitä, että elimistö kärsii nestehukasta. Veden juominen yleensä helpottaa oloa. Seuraavan päivän vointiin voi vaikuttaa jo edellisenä iltana nauttimalla juhlinnan lomassa riittävästi vettä.

Hyvä idea on esimerkiksi korvata joka toinen tai kolmas alkoholiannos vedellä, jolloin ei päihdy yhtä paljon, ja elimistö saa tarpeeksi nesteitä.

Lue myös: 7 tapaa, joilla jo yksi lasillinen alkoholia vaikuttaa elimistöösi

2. Ota särkylääke jo illalla

Krapulaoireita voi helpottaa ottamalla päänsärkylääkkeen ennen nukkumaanmenoa. Krapula iskee siinä vaiheessa, kun alkoholipitoisuus laskee elimistössä. Aamuun mennessä krapulan oireet ovat yleensä jo kunnolla päällä, mutta illalla otettu särkylääke vaikuttaa edelleen elimistössä ja voi vaimentaa esimerkiksi päänsärkyä.

Krapulassa kannattaa suosia tulehduskipulääkkeistä ibuprofeenia, sillä se ei rasita maksaa yhtä paljon kuin parasetamoli.

3. Syö, mutta nauti hiilihydraatteja ja proteiinia kohtuudella

Monet luulevat, että krapulan hoito aloitetaan mahdollisimman rasvaisella ja sokerisella ruoalla, mutta tosiasiassa rasvaista ruokaa ja sokeria kannattaisi silloin välttää. Rasvainen ruoka tuottaa elimistössä sappea, joka voi aiheuttaa pahoinvointia ja närästystä.

Sen sijaan kuitua sisältävät, hitaat hiilihydraatit ja vähärasvainen proteiini sopivat krapulaiselle, sillä ne edistävät vatsan hyvinvointia. Pizzaa parempi vaihtoehto saattaakin siis olla vanha kunnon kaurapuuro!

Ruokaa ja nestettä kannattaa nauttia pieniä määriä kerrallaan, sillä runsas ahmiminen voi pahentaa pahoinvointia.

Yhdessä grammassa alkoholia on energiaa seitsemän kilokaloria, mutta varsinaiseksi vatsantäytteeksi siitä ei ole. Mikäli alkoholia on juonut tyhjään vatsaan, eikä illan päätteeksi ole syönyt mitään, olo voi olla vielä tavallista heikompi ja etovampi. Ruokailu vaikuttaa myös alkoholin imeytymisnopeuteen. Tyhjään vatsaan juodun alkoholin suurin pitoisuus on mitattavissa noin 40 minuutin kuluttua sen nauttimisesta, mutta ruokailun yhteydessä imeytyminen on hieman hitaampaa.

Verensokerin nousu voi helpottaa krapulaista oloa. Esimerkiksi sokeripitoisen juoman nauttiminen voi auttaa silloin, jos elimistö ei ole saanut riittävästi energiaa.

4. Krapulan hoito pahoinvointilääkkeellä? Ei kannata

Mikäli olo on todella huono ja pahoinvoiva, saattaa pahoinvointilääkkeistä olla apua. Pahoinvointilääkkeiden syöminen krapulassa ei kuitenkaan ole suositeltavaa.

Jos vointi on todella heikko, kannattaa miettiä, onko tullut juotua liikaa, olisiko omia juomistottumuksia mahdollista muuttaa ja juoda jatkossa vähemmän. Voimakas krapula on merkki kehon myrkytystilasta. Krapulassa tuhoutuu aina myös aivosoluja, sillä alkoholi vaurioittaa hermoja. Usein podetut voimakkaat krapulat altistavat hermosairauksille, tasapainovaikeuksille, katkokävelylle, suolistosyöville ja dementialle.

Lue myös: Huolestuttaako läheisen alkoholinkäyttö? Tunnista tissuttelu ja puutu ajoissa

Parhaiten krapulaan voikin vaikuttaa ehkäisemällä sitä, eli juomalla vähemmän.

5. Kävely virkistää, mutta vältä fyysistä rasitusta

Kevyt ulkoilu raittiissa ilmassa voi tehdä krapulaiselle hyvää, mutta sykkeitä nostavaa fyysistä ponnistelua ei suositella. Krapulan karistaminen raskaalla liikunnalla voi olla jopa vaarallista, sillä elimistö käy silloin ylikierroksilla, ja syke saattaa olla jo valmiiksi koholla. Krapula kuormittaa sydäntä ja nostaa sydän- ja aivoinfarktin riskiä.

Krapulassa kannattaakin mieluummin levätä ja muistaa, että uni parantaa – jopa pahan krapulan.

Kahvia kannattaa nauttia kohtuudella, sillä kofeiini stimuloi hermostoa ja sydämensykettä entisestään.

Kevyttä saunomista sen sijaan ei tarvitse krapulassa välttää, sillä mieto lämpö ja kosteus voivat tuntua silloin hyvältä. Saunominen ei kuitenkaan nopeuta alkoholin palamista, eikä saunomisen hyödyistä krapulan hoitamisessa ole muutakaan näyttöä.

6. Krapularyyppy on alkoholismin alku

Poistuuko krapula sillä, millä se on tullutkin? Krapularyyppyyn turvautuminen on arveluttava, joskin biokemiallisesti varsin tehokas keino krapulan hätistämiseen. Krapulaoireet väistyvät yleensä välittömästi alkoholin sitoutuessa hermopäätteisiin uudelleen.

Krapularyyppy ei tehokkuudestaan huolimatta ole kuitenkaan suositeltava hoitokeino krapulaan. Alkoholiin turvautuminen krapulassa on merkki huolestuttavasta riskikäytöstä ja askel kohti alkoholismia.

Asiantuntija: Yleislääkäri Toni Vänni

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Yllättävä lievitys krapulaan: kaurapuuro! 6 x kohmelon hoito kotikonstein

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X