Tunnista uupumuksen merkit ajoissa

Psykologi Ulrike Müller-Koski on nähnyt, miten omaisiaan 
hoitavat ihmiset sinnittelevät yksin liian pitkään. Tunnistatko sinä uupumuksen oireet?

Ulrike Müller-Koski on toiminut espoolaisen Kaisankodin psykologina 13 vuotta ja hän on ollut 
mukana Kotilieden Kummikerhon kuntoutuslomissa nämä vuodet.

Kaisankodin 
kuntoutuspäällikkönä Müller-Koski on toiminut noin kuusi vuotta. Hän on huomannut, 
että uupuneen on usein vaikea hakea apua, sillä se tuntuu työläältä.

”Avun hakemista auttaa, kun osaa tunnistaa omat rajansa,” Müller-Koski sanoo.

Näistä merkeistä tunnistat uupumuksen:

1. Väsymys

Olo on koko ajan väsynyt, myös hyvin nukutun yön jälkeen. Toisaalta voi olla vaikeaa saada unta, uni on huonoa, 
tai sitä ei ole ollenkaan.

2. Matala mieliala

Tuntuu, että ei näe enää arjessa toivoa, tai merkitystä elämässä ja sen 
tapahtumissa. Olotila on negatiivinen, tapahtui mitä hyvänsä.

3. Ärtyneisyys

Reagoi ärtyneesti ihan pieniinkin 
vastoinkäymisiin tai tavalliseen 
keskusteluun. Itkettää helposti, tai 
ilman tiedostettavaa syytä.

4. Unohtelu

On vaikeaa keskittyä mihinkään 
askareeseen ja unohtelee asioita. 
Tämä voi johtaa myös pelkoon, että unohtamisella olisi muita syitä.

5. Fyysiset oireet

Jatkuva flunssa, sydänoireet, vatsa-
ongelmat, iho-oireet tai kivut yleensä voivat olla oire uupumuksesta.

6. Eristäytyminen

Ei näe ulospääsyä omista rutiineista 
eikä osaa tai halua pyytää apua muilta, vetäytyy sosiaalisista suhteista. 

perhonen kukassa

Hoida itseäsi näin, kun olet uupunut:

  1. Pyri saamaan sosiaalinen verkosto takaisin ottamalla yhteyttä sukulaisiin ja ystäviin. Pyydä apua pieniin asioihin. Voit myös etsiä verkostoitumismahdollisuuksia ja vertaistukiryhmiä netin kautta. Puhu lääkärille oireistasi ja ajatuksistasi.
  2. Hyväksy negatiiviset tunteet. On normaalia itkeä ja tuntea katkeruutta, surua ja pettymyksiä. Sitä ei tarvitse hävetä. Ensikäden apua saa myös esimerkiksi kriisi-puhelimien kautta. Lue lehdistä ja 
kirjoista elämäntarinoita ihmisistä, 
joihin voit samaistua.
  3. Nauti arjen pienistä hetkistä. Lähde 
pienelle lenkille tai pihatöihin jos 
mahdollista. Jo 15 minuuttia päivittäin riittää. Syö hyvin ja hyvää ruokaa. Tee mukavia ja helppoja asioita, joissa mieli rauhoittuu. Voimistele, lue, leivo, piirrä tai tee vaikka käsitöitä.
  4. Hae tukea äläkä lannistu, lomille ja 
kursseille ei aina pääse heti. Merkkaa 
kalenteriin päivä ja aika, jolloin keskityt hakemusten tekoon. Pyydä ystävältä apua mahdollisten kurssien ja lomien kartoittamiseen.

Lue myös:

Minun tarinani: ”Positiivisella asenteella elämän karikoista eteenpäin”
Minun tarinani: ”Pakenin masennusta Intiaan”

Keskustelu

Kommentoi juttua: Tunnista uupumuksen merkit ajoissa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X