Nanso täytti tänä vuonna 100 vuotta – nyt Nanson pääsuunnittelija kertoo, miten legendaarisen yrityksen suunnittelu on vuosien saatossa muuttunut

100-vuotias Nanso haluaa pysyä lähellä ihoa. Siksi malliston kulmakiviä on aina ollut muun muassa t-paita. Pääsuunnittelija Noora Niinikoski kertoo, miksi mukavuus on hyvä lähtökohta vaatesuunnittelulle.

Teksti Aino Loikkanen & Milla Kukkonen

Kuvat Nanson arkisto

Vuodet vaihtuvat ja muodit muuttuvat. Siksi ei ole ihan itsestään selvää, että jokin vaatemerkki jaksaa pitää pintansa sadan vuoden ajan. Tänä vuonna yksi suomalainen vaatemerkki saavutti tuon hulppean merkkipaalun: Nanso.

Nanso perustettiin vuonna 1921 Pirkanmaalle. Alkujaan yritys keskittyi alusvaatteiden valmistukseen, mutta vuosien varrella yrityksestä on kasvanut paljon enemmän. Nyt Nanso valmistaa tekstiilejä aina takeista ja t-paidoista sukkiin ja kodin sisustustuotteisiin asti.

Mikä perinteikkäässä vaatealan yrityksessä on edelleen samalla tolalla kuin sata vuotta sitten? Entä mikä on vuosien varrella muuttunut? Kysyimme Nanson pääsuunnittelijalta Noora Niinikoskelta.

15.11.2021

X