tomaatti-pastakeitto

Viikon ruokalista vko 37: Ruokaa rippeistä

Tällä viikolla vietetään Hävikkiviikkoa. Kuluttaja-lehden organisoiman teemaviikon tarkoituksena on nostaa ruoan arvostusta ja kertoa ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä. Vaikka ruokahävikkiä syntyy ruokaketjun kaikissa vaiheissa, kaikkein eniten sitä kuitenkin syntyy kotitalouksissa. Tänä vuonna Hävikkiviikon erityisenä kohderyhmänä ovatkin juuri kotitaloudet. Nyt on siis aika jakaa kaikki parhaat vinkit ruokahävikin pienentämiseen! Poimi vinkit hävikin häätöön vaikka viikon ruokalistalta.

Maanantai

Kikherne-kasvissalaatti ja leipäkrutonkeja

30-60 min
10

Kikherne-kasvissalaatti kokoaa yhteen Välimeren makuja. Hyvä öljypohjainen kastike antaa mehevyyttä salaatille. Kuivahtaneesta vaaleasta leivästä saat tehtyä rapeita leipäkrutonkeja.

Tiistai

Meksikolainen lihapullamunakas

alle 30 min
4

Hyödynnä jääkaapin tähteet ja pyöräytä niistä mehevä meksikolainen lihapullamunakas. Lihapullat voi halutessaan poimia myös valmiina kaupan eineshyllyltä. Hienonna mausteisen lihapullamunakkaan pinnalle korianteria tai persijaa.

Keskiviikko

Kaali-kasvisvokki

alle 30 min
4

Kaali-kasvisvokki on helppo kasvisruoka, johon suikaloidaan kiinankaalia, parsakaalia, porkkanaa ja punasipulia. Kasvisten kanssa pannulle lisätään vielä riisinuudelia ja cashewpähkinöitä.

Torstai

Juuressosekeitto hernerouheella

30-60 min
4

Juuressosekeitto hernerouheella on tutun juureksista tehdyn keiton proteiinipitoisempi versio. Voit käyttää mitä tahansa juureksia haluat. Kotimainen hernerouhe sopii hyvin sosekeiton raaka-aineeksi.

Perjantai

Makkarapelti

30-60 min
4

Makkarapelti on kuin uunissa paistettava pyttipannu. Hieman tulisten raakamakkaroiden ja perunoiden kaveriksi voi laittaa paistumaan melkein mitä tahansa kasviksia. Tarjoa ruoka sinapilla maustetun majoneesin kanssa.

Lauantai

Indonesialainen Nasi Goreng

alle 30 min
0

Nasi goreng on erittäin suosittu ruokalaji Indonesiassa. Se valmistetaan paistetusta riisistä ja kasviksista. Nasi Gorengiin käytetään yleensä edelliseltä päivältä jäänyttä keitettyä riisiä, soijakastiketta, valkosipulia, shalotti- tai kevätsipulia. Proteiinia tuo esimerkiksi kana tai katkarapu sekä paistettu kananmuna.

Sunnuntai

Tomaatti-pastakeitto

yli 60 min
4

Herkullinen tomaatti-pastakeitto valmistuu kasviksista ja pastasta, johon saa uppoamaan myös jääkaappiin unohtuneet juustokannikat.

Jälkiruoka

Köyhät ritarit leivästä tai pullasta

alle 30 min
4

Köyhät ritarit leivästä tai pullasta on jälkiruokaklassikko, johon saa kätevästi hyödynnettyä hiukan kuivahtaneet pulla- tai leipäviipaleet. Voissa ruskistetut viipaleet tarjotaan kermavaahdon ja omenahillon kera.

Keskustelu

Kommentoi juttua: Viikon ruokalista vko 37: Ruokaa rippeistä

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X