Taloustyössä toimivan äidin voimistelusta

Emme me äidit jouda voimistelemaan! Mehän saamme liikuntaa varhaisesta aamusta myöhäiseen iltaan – näin ajattelee ehkä moni kirjoituksen otsaketta katsoessaan. Mutta se on erehdys.

Äidit joutuvat kyllä seisomaan ja siirtymään pöydän luota kaapin luo, huoneesta toiseen. Mutta tällainen liikkuminen ei vähimmässäkään määrin korvaa voimistelullista ruumiinharjoitusta. Verenkierto huononee, mistä johtuu väsymyksen tunne ja puutumusta jaloissa, vieläpä jalat usein ajettuvatkin iltapuolella päivää.

Kaikkien äitien pitäisi keritä kävelemään raittiissa ulkoilmassa ja suorittamaan muutamia voimisteluliikkeitä joka päivä.

Esimerkkiliike: Polvi olkapäähän.

Oikealla kädellä seinästä tukien, vasen käsi sivulle nostettuna heilautetaan vasenta jalkaa vapaasti taakse ja eteen neljä kertaa ja välillä pysähtymättä vielä neljä kertaa nykäisten polvea mahdollisimman korkealle eteen. Koetetaan saada polvi koskettaman olkapäätä vartalon taipumatta eteenpäin. Sarja kaksi kertaa kummallakin jalalla.

Teksti:Voimistelunopettaja Airi Koskimies. Kotiliesi 2/1934.

Keskustelu

AKtiiviliikkujana yhdyn Airi Koskimiehen suosituksin, mutta olen myös sitä mieltä, että työliikkeet monipuolisesti toteutettuina ovat erinomaista jumppaa. Esim. jos kattilat ovat alahyllyllä, joudut notkistamaan polviasi monesti paivässä ja se pitää reisilihaksesi kunnossa. Jos ylähyllyille on sijoitettu lasit ja kahvikupit, kurkottelet niitä venyttäen samalla kylkiäsi lantiosta sormenpäähän. Portaiden nousu ja lasku, nurkkien siivoaminen, lattian pesu ym. antavat työtä lihaksillesi. Mikäli tunnet oman kehosi ja sen hoito-ohjeet, voit työliikkeillä sekä vahvistaa lihaksiasi että venyttää niiden kireyttä. Helppo perusohje on:
anna supistusta, siis työtä vatsa,- pakara- ja reisilihaksillesi, nouse silloin tällöin varpaillesi ja koukista ja vahvista käsivarsiasi ( mattojen ravistaminen, lapsen nostaminen vuotesta ..) Toiseksi venytä kireitä lihaksiasi, kuten niskan ja hartianlihaksia (pyöritysliikkeitä, kiertoja, heilahduksia) työn lomassa, venytä kylkiäsi kurkotellen, Ojenna koko vartalosi pitkäksi, kädet kohti kattoa ja hengitä sisään, kädet alas ja uloshengitys.Näin aktivoit syvät keskivartalon lihakset. Käytä niitä aina nostaessasi, kurkotellessasi ja jopa seiosoessasi ja kävellessäsi.
Lieden ääressä seisoskellessasi voit irroitella lantion kireyttä painonsiirroin ja lantion pyörityksin ja TV:n ääressä istuessasi voit ojennella jalkojasi suoraksi nilkka koukistaen, ojentaen ja pyöritellen tai läpsyttelemällä kantoja lattiaa vasten.
Ota hyöty arkiliikunnasta, siitä huolimatta liikkuminen ulkona raikkaassa ilmassa on välttämätöntä koko kehon hyvinvoinnille, erityisesti aivoille. Voimistelu eri muodoissaan täydentää ja monipuolistuttaa arkiliikuntaasi. Tee se yksin, oman ohjelmasi mukaisesti tai mene ryhmään. Vielä yksi tärkeä pointti: Keho ja mieli ovat tiivissä vuorovaikutuksessa keskenään. Jos olet iloinen, olet myös aktiivinen. Jos olet reippaillut tai ahertanut, olet itseesi tyytyväinen. Näin noidankehä jatkuu…ja vahvistuu.
Iloa työhön, iloa liikuntaan!

Kommentoi juttua: Taloustyössä toimivan äidin voimistelusta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X