porkkanakakkupuuro

Syötkö sinäkin liian vähän kuitua? Arkisten makujen kuitupitoisuus yllättää niukkuudellaan

Tiesitkin varmaan jo, että kuitupitoinen ruoka on terveellistä. Harva saa kuituja kuitenkaan riittävästi. Lue, kuinka paljon kuitua tulisi saada päivässä ja katso, kuinka paljon esimerkiksi ruisleipäviipaleessa on kuitua!

Kuitupitoinen ruoka ehkäisee muun muassa ummetusta ja pitää vatsan ja suoliston kunnossa sekä verensokerin tasaisena. Kuidut auttavat myös painonhallinnassa.

Ravintokuitua saa vain kasvikunnan tuotteista. Ravitsemusasiantuntija Anna Kara Sydänliitosta kannustaa syömään mahdollisimman monipuolisesti.

”Hedelmiä, marjoja ja kasviksia syömällä on hankala saavuttaa päivittäinen kuitumäärä. Täysjyväviljavalmisteet monipuolisesti syötynä ovat paras ja tarpeellisin kuidunlähde”, Kara sanoo.

Kuidun lähteita ovat:

  • kasvikset, hedelmät, marjat
  • täysjyväviljavalmisteet
  • siemenet, pähkinät
  • pavut, herneet
  • kasvisproteiinit, kuten Härkis, Nyhtökaura, soijarouhe ja Quorn

”Ravintotutkimuksista on selvinnyt, että suomalaiset saavat liian vähän kuitua. Sekä naiset että miehet saivat noin 22 grammaa kuitua päivässä. Etenkin miehillä on siis petrattavaa”, Kara sanoo.

Kuinka paljon kuitua tulisi saada ruokavaliosta?

  • Naiset vähintään 25 grammaa (8 annosta)
  • Miehet vähintään 35 grammaa (11 annosta)

Koska kuidun määrää on vaikea hahmottaa, Sydänliitto näyttää sivuillaan, kuinka paljon kuitua on esimerkiksi yhdessä ruisleipäviipaleessa tai appelsiinissa.

Varmista, että saat riittävästi kuitua kuvien avulla:

Jokainen kuvan annos sisältää 3 grammaa kuitua

Viipale ruisleipää sisältää 3 grammaa kuitua.

vaalea leipä

peruna

riisiä

puuro

salaatti

Yksi appelsiini sisältää 3 grammaa kuitua.

Kuvat ja lähde: Sydänliitto.fi

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Syötkö sinäkin liian vähän kuitua? Arkisten makujen kuitupitoisuus yllättää niukkuudellaan

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X