Himahella

Glögikausi starttasi. Oletko valmis jouluun?

blossa16_mediakuva
© Blossa

Glögit muodostavat suuren osan Alkon joulumyynnistä. Glögit tulevat myyntiin lokakuun alussa ja niitä myydään niin kauan kuin varastoa riittää. Monesti jo jouluviikolla jotkut laadut loppuvat hyllystä. Alkon glögivalikoima muuttuu jonkin verran vuosittain, mutta perusvalikoima, noin kymmenkunta tuotetta on säilynyt vuodesta toiseen. Glögien volyymi on merkittävä, kun ottaa huomioon, että glögien sesonki on vain noin kahdeksan viikkoa.

Viime vuonna aloitin glögikauden varhain. Itseasiassa join alkoholittomana sitä jo pitin syksyä flunssalääkkeenä. Jotta nenä varmasti avautui, huljuttelin glögissä tuoretta chiliä, jonka pää oli leikattu auki. Nenäkin aukesi!

Blossan tarina

Tarinan mukaan ensimmäinen glögiresepti on yli 2000 vuoden takaa Tiberiuksen Roomassa eläneen tunnetun herkkusuu Apiciuksen kirjoittamasta keittokirjasta. Maustetun viinin juominen Europpassa oli yleistä jo keskiajalla, ja glögin juominen on ollut Ruotsissa suosittu jouluperinne aina 1890-luvulta lähtien. Suomeen glögi rantautui Ruotsista 1930-luvun alussa ja sitä nautitaan niin joulupyhinä kuin joulua odotellessa pitkin syystalvea.

Ehkä suurinta hypetystä glögigenressä osakseen saa ruotsalainen Blossa vuosikertaglögi, vaikka kotimainen Loimu yrittääkin kovasti kamppailla samoilla markkinoilla. Hypetys Blossan ympärillä alkaa jo syyskuun alussa, jolloin somessa aletaan arvuutella tulevaa kausimakua.  Tänä sesonkina kausimaku julkaistiin Tukholman musiikkimuseossa elis Scenkonstmuseetissa Sibyllankadulla 8.syyskuuta.

blossa16_museo
© Tiina Ramtanen

Tukholman musiikkimuseo oli puettu metsäiseen asuun jo sisääntuloaulassa.

 JD Grönstedts Co tunnettiin Tukholman parhaimpana maustetun viinin kauppiaana. Hänen alkuperäiseen reseptiinsä kuului eurooppalaisten sokeroitujen viinien lisäksi maustesekoitus, joka oli hyvin salainen. Vuoteen 1993 saakka Grönstedts Co -yhtiön reseptin mukaisesti tehty glögi oli ainut Ruotsin vähittäismyyntimonopolissa saatavilla ollut glögi. 1990-luvun alussa uusia glögituotteita tuli markkinoille, ja kilpailijoista erottuakseen Grönstedtsin reseptin mukaan valmistettu alkuperäinen glögi sai nimen Blossa. Nykypäivänä Blossa on Ruotsin tunnetuin ja myydyin glögi, ja sen tuoteperheeseen kuuluu useita tuotteita. Ja se mitä ruotsalaiset eivät sen isommin rummuta, heidän trendiglöginsä valmistetaan Suomessa, Rajamäellä. Voimme siis puhua skandinaavisesta brändistä, koska työ tehdään Suomessa.

Blossa tekee vuosittain makumatkan eri puolille maailmaa. Aiempina vuosina makumaailma on löytynyt Englannista (2015/ Earl Gray -tee), El Salvadorista (2011/kahvi) ja Japanista (2012/inkivääri). Tänä vuonna lähimatkailtiin Ruotsissa, Norrlannin laajojen metsien kätkemässä ruoka-aitassa. Jo lähes unohdettu variksenmarja on nyt löydetty uudelleen ja nostettu glögissä päärooliin. 15 prosenttia alkoholia sisältävässä juomassa klassiset glögimausteet yhdistyvät variksenmarjaan, koivunmahlan makeuteen sekä kevyeen savuisuuteen.

blossa16_tekijat
© Tiina Rantanen

Åsa Orsvärn ja Petra Böner esittelivät ylpeänä yhteistä lastaan. 

” Blossa 16 -glögillä halusin luoda maku- ja tuoksumielikuvan metsäretkestä, joka päättyy illansuussa nuotiotulen ääreen ”, Blossan Chief Blender Åsa Orsvärn kuvailee. ”Pääroolissa oleva variksenmarja on todellinen supermarja, joka on aikojen saatossa lähes täysin unohdettu.”

Myös lempinimeltään tunturimustikka Suomessa tunnettu variksenmarja sisältää runsaasti vitamiineja ja kuituja, ja sen flavonoidimäärä on suurempi kuin millään muulla pohjoisella marjalla mustikkaa lukuun ottamatta. Pohjoisen kansoille variksenmarja on ollut kautta aikojen tärkeä C-vitamiinin (11 mg/100 g) lähde ja mauste.

”Saimme marjasta upean aineosan glögiimme. Variksenmarjan ohella koivun mahlasta tehty koivusiirappi tuo glögiin makeutta, ja kuin muistumana leirinuotiosta on glögissä kevyttä savuisuutta. Yhdessä perinteisten glögimausteiden ja laadukkaan valkoviinipohjan ansiosta olemme onnistuneet tekemään glögin, josta olemme todella ylpeitä”, Orsvärn sanoo.

blossa16_pullo

Pullossa tanssivat karhu, ahma ja hirvi

Vuosikerta-Blossassa myös pullon design on tärkeässä roolissa. Pullon suunnittelusta vastaavat tänä vuonna ruotsalainen taiteilija Petra Börner ja Scandinavian Design Group. Vihreästä pullosta löytyvät norrlantilaisen metsän eri sävyt, keskustassa oleva vuosinumeron typografiaan on haettu innoitusta kultaisena liekehtivästä nuotiotulesta. Numeron ympärille on kuvattu variksenmarjojen lisäksi metsän eläimiä kuten hirvi, ahma ja karhu sekä norrlantilaisen metsän kasvit.

”Sain inspiraation syvästä, tummanvihreästä metsästä. Pullossa on kuvattu metsän eläimet ja kanervikkoinen metsämaisema tuoksuvine neulasineen ja soineen”, Börner sanoo.

Blondi piti kovasti tämän vuoden Blossasta, jossa on vähemmän sokeria kuin aikaisemmin , 110 gramma/litra.  Glögi maistuu mielestäni myös metsäisten pikkupalojen kanssa tarjottuna jo riista-aikana.

blossa16_tarjoilutbloss

Lanseeraustilaisuudessa tarjoittiin glogin kanssa metsäisiä pikkupaloja, hirvisoppaa ja vispipuuroa.

BLOSSA 16 Variksenmarja

Luonnehdinta: Punainen, makea, variksenmarjainen, kevyen mustikkainen, joulumausteinen, hennon savuinen

Alkoholi-%: 15 %, 13,99 €

Saatavilla Alkosta: 10.10.2016 alkaen

Joulua siis jo odotellaan!

Terveisin Blonditiina


    Olen Tiina Rantanen,  monissa liemissä keitetty ruoka- ja viinitoimittaja, 7 kirjaa kirjoittanut tietokirjailija, kotitalousopettaja, purkkiblondi sekä ylpeä äiti. Olen aina ollut ruokaihminen henkeen ja vereen. Ruokafilosofiani on urani alusta asti ollut: ”Herkkuja helposti”, eikä blogini kotikeittiöön suunnitellut ruokaohjeet tee siitä poikkeusta. Ruoan lisäksi rakastan matkustamista ja maailman katsomista kamerani linssin läpi. Toimittajana otan postauksissani kantaa myös ruokamaailman kuumiin puheenaiheisiin.

Yhteydenotot: tiinajrantanen@gmail.com  

Kommentoi

Kommentoi juttua: Glögikausi starttasi. Oletko valmis jouluun?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *