Lidl pystyy yllättämään kerta toisensa jälkeen. Nyt ketju alkaa julkaista ruokalehteä, jota jaetaan myymälöissä asiakkaille ilmaiseksi. Liedellä-niminen lehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa ja  lehdentekijät ovat Suomen rautaisimpia ja kokeneimpia ruokatoimittajia.
Sisältömarkkinointi on päivän sana mediabisneksessä.  Se on internetin ja sosiaalisen median myötä syntynyt markkinointitekniikka, jossa tuotteen tai palvelun kohderyhmälle tuotetaan sen arvostamaa, sille hyödyllistä sekä jatkuvaa ja johdonmukaista markkinointiviestintää ja muuta mediasisältöä sen parhaiten tavoittavissa kanavissa. Lidlissä uskotaan vielä painetun tuotteen eli ruokalehden voimaan.
– Halusimme tehdä laadukasta, viihdyttävää ja hyödyllistä sisältöä asiakkaillemme. Tavoitteena on kertoa ajankohtaisista ruokasesongeista ja laadukkaista raaka-aineista. Esittelemme myös yhteistyökumppaneitamme ja tarjoamme reseptejä ja vinkkejä Lidl-tuotteiden käyttöön, Lidlin viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen luettelee.
Päällystämättömälle paperille painettu 40-sivuinen aikakauslehti koostuu pääasiassa ruoka-aiheisista jutuista. Inspiraatiota uuteen lehteen on haettu kansainvälisistä julkaisuista. Nimi Liedellä on mielestäni erittäin onnistunut. Onhan se nopeasti vilkaistuna melkein Lidl. Isot propsit nimen keksijälle.
– Maailmalla on hienoja esimerkkejä siitä, kuinka yritykset tekevät laadukkaita, ruoka-aiheisia painotuotteita. Käytimme kansainvälisiä ruokalehtiä ja -kirjoja referenssinä Liedellä-lehden konseptoinnissa, Lidlin markkinointipäällikkö Seppo Niemelä kertoo.
Lehden tuottajina toimivat Marita Joutjärvi ja Helena Saine-Laitinen,. Samainen ruokajournalismin vahva parivaljakko synnytti aikanaan myös Suomen suurimman Maku-lehden. Täytyy nostaa Lidlille isosti hattua siitä, että he ovat luottaneet vuosikymmenten tuomaan ammattitaitoon, sillä molemmat ruokatoimittajat ovat paitsi journalismin ja lehdentekemisen, myös ruoanvalmistuksen ammattilaisia.  Kotitalousopettajien ruokaohjeet on suunniteltu kotikeittiössä ja kotikeittiöihin.  Olematta mitenkään tylsiä, päinvastoin. Trendit ovat naisilla hyvin hallussa.
–  Halusimme tehdä ammattimaisesti laadukkaan ruokalehden ja totesimme nopeasti, että haluamme tehdä se Suomen parhaiden tekijöiden kanssa. Helena ja Marita ovat antaneet lehden käyttöön paitsi rautaisen osaamisensa myös vuosikymmenten aikana karttuneet verkostonsa, Riikonen kertoo.
–  Meillä on kokemusta lehden tekemisestä ja Lidlillä upeita tuotteita ja halu kertoa niistä asiakkaille. Liedellä-lehti on osoitus siitä, kuinka nämä voidaan yhdistää, Joutjärvi ja Saine-Laitinen summaavat.
Lanseeraustilaisuudessa 12.marraskuuta he lupasivat, että lehdestä löytyy kuhunkin ruokasesonkiin sopivat herkut.
– Panostamme lehteä suunniteltaessa niin kansainvälisyyteen, skandinaavisuuteen kuin hyvinvointiinkin, Joutjärvi sanoi omassa  puheenvuorossaan.
Onko aikakauslehtitaloilla jatkossa syytä pelätä ruokalehtiensä levikin puolesta? Kesko julkaisee omaa Pirkka Ruoka -lehteään, jonka takaa löytyy Keskon koekeittiön osaaminen ja Allerin ruokatoimittajat. Nyt Lidl on luonut oman konseptinsa. Molempia lehtiä jaetaan ilmaiseksi myymälöissä ja ne muistuttavat enemmän aikakauslehtiä kuin markkinointia ja mainontaa. Ainoa ero ruokalehtiin on, että tuotemerkit ovat ruokaohjeissa mainittu. 

Liedellä-lehteä on otettu nyt 200 000 kappaleen painos, mutta jos oma mutuni mitään sanoo, se loppuu alta aikayksikön. Uusintapainos luvattiin ottaa hetimmiten, jotta kaikki halukkaat uuden aviisin saavat.  Lehti on saatavilla kaikista Suomen Lidl-myymälöistä 18.11. alkaen. Seuraava numero ilmestyy maaliskuussa 2016.