Ruoka

Ruokatrendit 2023 ennustavat, että kotikeittiöissä kilahtelee mikroaaltouuni – alelaputettuja tuotteita ostetaan yhä enemmän ja ruokaa tilataan sinne, missä aikaa vietetään

Ruokatrendit 2023 ennustavat, että keittiössä ei paljon veistä heilutella vaan kotona kilahtelee mikroaaltouuni. Helppoutta haetaan myös syömällä ravintoloissa ja tilaamalla ruokaa kotiin.

Vuodenvaihde on trendikatsausten kulta-aikaa. Silloin käydään läpi mennyttä ja katsotaan, mitä seuraava vuosi tuo tullessaan. Kaupan keskusliikkeet paljastavat loppuvuodesta tutkimuksiensa tuloksia ja arvioivat, miltä ruokatrendit 2023 näyttävät.

Maailmantilanne ja inflaatio ohjaavat vahvasti sitä, mitä ruokailmiöissä ja ruokakoreissa tullaan näkemään vuonna 2023.

Venäjän helmikuussa 2022 aloittama hyökkäyssota Ukrainaan koskettaa voimakkaasti koko maapallon ruokamarkkinaa. Etenkin viljamarkkinat ovat kriisissä ja ruoan tuotantokustannusten nousu koskettaa tuottajia sekä Suomessa että maailmalla.

Ruokatrendit 2023 – hinta, helppous ja hyvinvointi korostuvat

Maailmantilanteesta johtuen suomalaiset tekevät vuonna 2023 harkitsevampia ja suunnitelmallisempia ruokaostoksia. Vuoden 2023 ruokatrendit voisi jakaa karkeasti kolmeen: ostoskorissa huomiota kiinnitetään hintaan, ruoanvalmistuksessa helppouteen ja kaikkia valintoja tehdään oman perheen hyvinvointia ajatellen.

1. Ruokatrendit 2023: hintojen seuraaminen ja harkittu kuluttaminen nousussa

Raaka-aineiden hintaa katsotaan tarkemmin ja hintavertailua tehdään yhä enemmän ja tarjousten perässä liikutaan kaupparyhmästä toiseen.

Alelaputettuja tuotteita etsitään varta vasten ja niiden perässä valitaan myös kauppaketju.

K- ja S-ryhmän sekä Lidl-kaupoista löytyy kaikista niin sanottuja alelaputettuja tuotteita. Nämä tuotteet ovat lyhyen päiväyksen tuotteita, joiden viimeinen myyntipäivä on lähestymässä.

Alelaputettujen tuotteiden ostamista ei pidetä nolona tai hävettävänä asiana. Niitä ostetaan yhä enemmän. Tuotteita ostetaan alennetun hinnan vuoksi eli säästääkseen ruokakuluissa, mutta yhä useampi valitsee alelaputetun tuotteen myös ekologisista syistä ja osallistuakseen konkreettisella tavalla hävikin hillitsemiseen.

Hävikki ja sen tiedostaminen on tullut osaksi ruokapuhetta. Hävikin huomioiminen on harkittua kuluttamista. Ruokahävikki pyritään huomioimaan jo ostoslistaa ja viikon ruokalistaa suunniteltaessa. Kuluttajat ovat ymmärtäneet, että roskiin päätyvä ruoka on rahan menoa.

Hävikin huomioiminen jo kaupassa näkyy esimerkiksi puolivalmiiden pakasteiden sekä valmisruokien myynnin kasvuna. Pakasteperunat ja pakastevihannekset helpottavat ruoanlaittoa. Valmiiksi pilkotut vihannekset tuoreena tai pakasteena vähentävät hävikkiä vihanneslokerossa, eikä ruokahävikkiä synny kotona.

K-ryhmän ruokailmiöt 2023 katsauksessa nousee uudeksi trendiksi vanhojen tuttujen rinnalle niksikkyys, joka liittyy vahvasti harkittuun kuluttamiseen ja hintatietoisuuteen. Fiksut valinnat, jämäruokien hyödyntäminen ja energiatehokas ruoanlaitto korostuvat vuoden 2023 ruokatrendeissä.

ruokatrendit 2023
Alelaputettujen tuotteiden ostaminen on ekoteko.  © iStockphoto

2. Helppous korostuu valmisruokien menekin kasvuna

S-ryhmän ruokatrendit 2023 katsauksessa suurimpana haasteena keittiössä pidetään aikapulaa, kiirettä arjessa ja ideoiden puutetta. Ruokavalinnoissa korostuva valmisruokien myynnin kasvu ja ravintoloissa syöminen on tämän trendin ytimessä.

Arjen kiire työssä ja harrastuksissa vie aikaa yhteisiltä kokkailuilta sekä ruokailuhetkiltä keittiössä tulevana vuonna. Ruoanlaiton halutaan olevan yhä helpompaa ja ruoan pitäisi olla pöydässä vartissa. Tähän ongelmaan ratkaisuksi monessa perheessä tulevat esipilkotut ja maustetut tuotteet niin kasvis-, pakaste-  kuin lihatuotteissa. Myös kotiin tilattu valmisruoka ravintolasta tai ravintolassa syöminen iskee arjen helppoustrendiin. 

K-ryhmän ruokailmiöissä nostetaan esille yhdeksi kasvavaksi trendiksi supervaivattomuus. Arjen keskellä etsitään ylivoimaista helppoutta. Tällainen arki vaatii ennen kaikkea joustavuutta ja palveluita sekä tuotteita, jotka ovat helposti käytettävissä juuri silloin kuin niitä tarvitsee.

Nykyajan yksi suurimmista haasteista etenkin suurissa ruokakunnissa on se, että lempiruokia on monia ja kaikkia pitäisi miellyttää. Tämä haaste yhdistettynä ajanpuutteeseen korostuu valmisruokahyllyillä, josta jokaiselle löytyy varmasti jotain.

Valmisruokien ja puolivalmisteiden käyttö osana arjen ruokailua tuo vaihtelua ja monipuolisuutta monen perheen arkiruokailuun. Vaihtelua tuo myös kotiin tilattava ravintolaruoka sekä ravintoloissa syöminen.

Kotona kokkailun tai valmisruokien käytön sekä kaupasta ostetun ruoan suurin haastaja on ravintoloissa syöminen ja suurkaupungeissa ravintolaruoan kotiin tilaaminen. 

Elintarviketeollisuusliiton elokuussa 2022 julkaiseman artikkelin mukaan ravintoloiden osuus ihmisten ruokaan käyttämästä rahasta on noussut pitkällä aikavälillä voimakkaasti. Ulkona syöminen ja ravintolaruoan kotiin tilaaminen haastaa ruokakauppoja vuonna 2023. 

Helppous-trendiin liittyy myös voimakkaasti kasvava verkkoruokakauppa. 

Markkinoille on ilmaantunut joukko pelkästään verkkokauppaa harjoittavia yrityksiä, jotka kilpailevat nimenomaan asiakkaiden viikko-ostoksista. Tällainen on esimerkiksi viime keväänä Suomessa aloittanut norjalainen Oda, joka haluaa strategiansa mukaisesti olla ”maailman tehokkain verkkokauppa”, Elintarvikeliiton sivuilla kerrotaan.  

Ruokatrendit 2023
Valmisruoilla helpotetaan arkea.  © iStockphoto

3. Kokonaisvaltainen hyvinvointi kiinnostaa suomalaisia

Kaiken kiireen keskellä ja valmisruokien lämmittämisen ja puolivalmisteiden käytön ohella henkilökohtaiset valinnat, kokonaisvaltainen hyvinvointi, halu kehittyä ruoanlaittajana ja elämysten sekä estetiikan etsiminen on osa tulevan vuoden ruokailmiöitä.

Kokonaisvaltainen hyvinvointi koostuu monesta tekijästä kattaen niin fyysisen kuin henkisen hyvinvoinnin. Perinteisen terveellisesti syömisen rinnalla nähdään tärkeänä myös oman mielen hyvinvoinnin ja riittävän unen merkitys. Täsmähyvinvoinnissa omat yksilölliset valinnat korostuvat. Keskeistä on oman itsensä parempi tunteminen ja omien tarpeiden parempi kuunteleminen, K-ryhmän ruokailmiöt 2023 katsauksessa kerrotaan.

Osa kuluttajista haluaa myös kehittyä ruoanlaittajina. Ideoita kaivataan ja uusia reseptejä kokeillaan. Tämä ruokailmiö on yksilöllisyyden ja itsensä kehittämisen ytimessä, vaivannäköä karttamatta.

Jos arkena on ajanpuutetta ja ideat kadoksissa arkiruoan osalta ja mikrossa kilahtaa valmisruoka, niin viikonloppuna saatetaan panostaa ja nähdä vaivaa.

K-ryhmän katsauksen mukaan tämä näkyy esimerkiksi halussa kokeilla ja oppia uusia tekniikoita ja syventää omaa raaka-ainetuntemusta.

ruokatrendit 2023
Yhdessä kokkaaminen ja uusiin raaka-aineisiin tutustuminen on hauskaa ja kiinnostavaa.  © iStockphoto

Artikkeliin käytetty lähteenä S-ryhmän ruokatrendit 2023, K-ryhmän ruokailmiöt 2023 tiedotteita sekä kaupan alan asiantuntijan, Aalto yliopistosta kaupan verkkokaupasta väitelleen Arhi Kivilahden Elintarviketeollisuusliiton sivuille kirjoittamaa artikkelia Uudet muutosvoimat ravistelevat ruokakauppaa. 

Kommentoi

Kommentoi juttua: Ruokatrendit 2023 ennustavat, että kotikeittiöissä kilahtelee mikroaaltouuni – alelaputettuja tuotteita ostetaan yhä enemmän ja ruokaa tilataan sinne, missä aikaa vietetään

Sinun täytyy kommentoidaksesi.