Mustaherukkasmoothie

Mustaherukkasmoothie sopii loistavasti aamupalaksi, välipalaksi tai iltapalaksi

Smoothiet ovat ihanan helppotekoisia ja raikkaita juotavia. Ne maistuvat niin aamuisin kuin myös välipalana tai iltapalana. Ne ovat myös terveellisiä, mikäli joukkoon ei humpsauta lisättyä sokeria. Tässä mustaherukkaisessa smoothiessa on reilusti proteiini, marjoja ja hedelmiä sekä halutessaan joukkoon voi upottaa muutakin terveellistä.

Tällaisen mustaherukkaisen smoothien myötä olen oppinut ottamaan avocadon mukaan ruokavaliooni. Se holahtaa smoothien joukkoon sileäksi massaksi ja tekee siitä hieman täyteläisemmän ilman, että avocado itsessään maistuu oikeastaan lainkaan. Avocadosta mukaan tulee myös hyviä rasvoja ja smoothie myös pitää nälän paremmin loitolla.

Mustaherukka on niin voimakkaan makuinen, että smoothieen voi avocadon lisäksi/sijasta helposti hukuttaa jotain vihreää, vaikka pinaatin tai lehtikaalin muodossa. Samalla smoothieen saa lisää vitamiineja ja hivenaineita. Itse ainakin olen niin huono puputtamaan vihreitä sellaisinaan, mutta smoothien joukossa nuo vihreät vitamiinipommit holahtavat helposti alas.

Jos haluaa smoothiesta hieman tukevampaa, voi joukkoon sekoittaa pari ruokalusikallista kauraleseitä. Aineita voi muutenkin muutella oman maun mukaiseksi. Esimerkiksi jos ei pidä banaanista, sen voi jättää pois ja korvata sen vaikka lorauksella hunajaa ja ylimääräisellä avocadon puolikkaalla. Vaihtoehtoja on monia. Tässä on smoothie minun makuuni.

 

Mustaherukkasmoothie

2 pienempää annosta, 1 isompi annos

Aineet:

2-3 dl kohmeisia mustaherukoita

1 pieni tai 0.5 iso kypsä banaani

noin 200 g maitorahkaa (tai maustamatonta jogurttia tai kreikkalaista jogurttia)

0.5 kpl avocado

noin 1 dl nestettä (esim. maitoa tai sokeroimatonta mustaherukkamehua, jos haluaa lisää makeutta ja voimakkaampaa mustaherukan makua)

(noin 30 g babypinaattia tai 1-2 lehtikaalin lehdet)

Ohje:

Puolita avocado ja kaavi toisesta puolesta lusikalla avocan sisältö teho- tai smoothiesekoittimeen. Lisää mukaan muutkin smoothien aineet. Hurauta kaikki aineet tasaiseksi massaksi. Maista ja lisää tarvittaessa makusi mukaan jotain enemmän.

Jos haluat smoothieen lisää vitamiineja, lisää joukkoon pinaattia tai lehtikaalin lehtiä ja hurauta tasaiseksi.

Vinkit:

* Smoothie onnistuu myös ilman avocadoa tai banaani.

* Banaanilla pystyy säätämään makeutta. Kypsästä banaanista saa makeutta enemmän kuin raaemmasta. Jos jätät banaanin pois ja kaipaat makeutta, lisää joukkoon hieman hunajaa tai käytä nesteenä mustaherukkamehua.

Kommentit

Kommentoi juttua: Mustaherukkasmoothie

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X