Tämä taivaallisen ihanan makuinen ja rapea näkkileipä sai alkunsa, kun kaivoin kaapista vanhaksi meneviä tuotteita ja käsiini osui maissijauhopussi. Pussin takaosassa pilkisti näkkileivän ohje ja tuohan alkoi kiinnostaa niin paljon, että pitihän sellaista kokeilla. Upotin näkkileipään kaapista löytyneitä seesamin- ja pellavansiemeniä. Ja voi mahoton, kyllä tuli hyvää!

Siemenet paahtuivat uunissa ihaniksi, hieman pähkinäisiksi ja näkkärin päällä olevat sormisuolahippuset tekivät mausta vieläkin mahtavamman. Itseasiassa tuo sormisuola oli piste ii:n päällä, sillä ilman sitä maku tuli esille vasta hetken pureskelun jälkeen ja suolalla aivan samantein, nams.

Näkkäri on parhaimmillaan heti pian tuoreena syötynä, mutta maistuivat myös seuraavana päivänä. Tämä voitti kaupan näkkärit mennen tullen, tai eihän näistä voi edes puhua samana päivänä, mums! Ehdottomasti parasta näkkileipää jota olen koskaan maistanut. Näkkärit on vieläpä gluteenittomia. Ja todella helppoja ja nopeita tehdä. Tai no paistamisessa menee muutama tovi, mutta itse taikinan teossa ei kauan kulu.
Gluteeniton näkkileipä
pellillinen
Taikina:
2 dl maissijauhoja
1 dl
pellavansiemeniä
1 dl
seesaminsiemeniä
2½ dl
kiehuvaa vettä

½ dl öljyä
Pinnalle: 
n. 1 tl sormisuolaa
pellavan- ja seesaminsiemeniä 

Ohje:  

Laita uuni lämpeämään 160 asteeseen. Sekoita
kaikki taikinan kuivat ainekset kulhossa sekaisin. Kuumenna vesi kattilassa kiehuvaksi. Sekoita kiehuvan veden joukkoon öljy.
Kaada
kiehuva vesi-öljyseos kuivien aineiden joukkoon ja sekoita tasaiseksi massaksi.

Kaada massa
pellille leivinpaperin päälle. Laita päälle toinen leivinpaperin pala ja kaulitse sen päältä taikina ohueksi. Ripottele sormisuola taikinan pinnalle ja painele suola
taikinaan kädellä. Koristele halutessasi siemenillä. Painele myös siemenet kevyesti taikinaan.

Leikkaa
taikina veitsellä sopivan kokoisiksi paloiksi tai jätä kokonaiseksi.
Kokonaisesta levystä voi murtaa epämääräisen muotoisia paloja (näin tein minä), kun taas valmiiksi leikatusta saa helpommin halutun muotoisia kappaleita.


Paista
uunin keskitasolla n. 1h 15min., kunnes levy on kovettunut ja saanut väriä pintaansa. Anna
näkkileivän jäähtyä kokonaan ennen paloittelemista.

Vinkki:
* Koita saada levy kaulituksi mahdollisimman tasapaksuksi, jotta se kypsyy tasaisesti. Jos reunat kuitenkin kypsyvät selvästi nopeammin rapeiksi kuin keskusta, taita reunapalat pois ja jatka keskustan kypsennystä edelleen tarpeeksi pitkään.

* Siemenet voi valita oman makunsa ja mieltymyksensä mukaan.
Joukkoon voi sekoittaa seesamin- ja pellavansiementen lisäksi vaikkapa auringonkukansiemeniä tai kurpitsansiemeniä..