Dieetti tarpeen ja elämäntapamuutos edessä? Saavuta tavoitteet Jutta Gustafsbergin ohjeilla

Kaipaatko motivaatiota elämäntaparemontin aloittamiseen? Näillä Jutta Gustafsbergin ohjeilla elämänhallintasi vahvistuu ja kuntokuurisi onnistuu.

Dieetti ei toiminutkaan ja kuntosalikortti kerää pölyä? Olipa tavoitteenasi sitten painonhallinta tai terveelliset elämäntavat, motivaation löytäminen kuntokuuriin voi olla työlästä.

Listasimme viisi yleistä elämäntapamuutoksen ja terveellisen elämän tiellä seisovaa syytä ja annoimme ne Jutta Gustafsbergin kumottaviksi. Sorrutko sinä joihinkin näistä ajatuksista?

1. ”Minulla ei ole aikaa”

Ajan puute on yksi yleisimmistä tekosyistä kuntoilusta luistamiseen. Jutta Gustafsberg muistuttaa, että tunnin treeni on vain neljä prosenttia päivästä. Merkitse kuntoilut kalenteriin, niin voit suunnitella viikko-ohjelmasi treenien ympärille ja tiedät etukäteen, milloin olet menossa esimerkiksi jumppaan tai kuntosalille.

Ajankäyttöä helpottaa, kun yhdistelet asioita. Lähde lenkille ystävän kanssa, niin hoidat samalla kuntoasi ja sosiaalisia suhteita. Treeniseura saa sinut astumaan ulos talosta varmemmin, sillä olet jo lupautunut tapaamaan ystäväsi.

Älä unohda myöskään pienien tekojen merkitystä. Portaiden kapuaminen hissin käyttämisen sijasta hengästyttää ja on hyväksi terveydelle. Osan työmatkastakin voi taittaa kävellen.

Jutta Gustafsberg, motivaatio, dieetti, ohje

2. ”En jaksa juuri nyt”

Kun kuntoilun väliin jättäminen houkuttaa, mieti, miksi aloitit elämäntaparemontin ja mitä hyötyä siitä sinulle on. Haluatko säilyttää terveytesi mahdollisimman pitkälle tulevaisuuteen tai kenties jaksaa paremmin arkiaskareiden parissa?

Ajattele, että treenit ovat itseäsi varten, sillä olet itse vastuussa omasta hyvinvoinnistasi. Kukaan muu ei voi nostella painoja puolestasi tai taivaltaa matkaa lenkkipolulla.

Huolehdi myös oikeanlaisesta ravinnosta ja riittävästä levosta. Väsyneenä ja nälkäisenä kotisohvan houkutus muodostuu helposti ylivoimaiseksi.

3. ”Lipsuin dieetistä, parempi vain unohtaa koko homma”

Yhden mokan takia ei kannata heittää hyvin alkanutta kuntokuuria romukoppaan. Epäonnistumisista solvaaminenkaan ei hyödytä. Mieti sen sijaan, mikä meni pieleen. Tarttuiko nimeäsi huutava suklaapatukka mukaan kauppareissulla? Kun nälkä kurnii vatsassa, on kiusausta vaikea vastustaa. Asian voisi korjata esimerkiksi laukussa mukana kulkevalla terveellisellä välipalalla, jonka syöt ennen kauppareissua.

Kun olet tietoinen kompastuskohdista, voit välttää vaarapaikat jatkossa tehokkaammin.

4. ”Dieetti ei onnistunut viimeksi, joten ei se onnistu nytkään”

Gustafsberg suosittelee jättämään kaikenlaiset hokkuspokkusdieetit sivuun, sillä ne on tuomittu epäonnistumaan. Saat elämäntavasta pysyvän, kun valitset sellaisen järkevän tavan, jota uskot pystyväsi noudattamaan alun jälkeenkin.

Motivaation säilyttämisessä auttaa, kun asetat itsellesi pieniä maltillisia välitavoitteita. Niiden saavuttaminen tuo onnistumisen kokemuksia ja samalla itseluottamuksesi kasvaa.

Jos tuntuu, etteivät omat taidot riitä, kokeile esimerkiksi personal traineria tai netissä järjestettäviä valmennuksia. Jos taas yksin pakertaminen tuntuu työläältä, voit kokeilla toisiko ryhmävalmennuksesta enemmän tsemppiä tekemiseen.

5. ”Nyt on huono ajankohta aloittaa elämäntaparemontti”

Tammikuun terveyskuuri meni jo, kesäkunnon tavoittelu ei vielä tunnu ajankohtaiselta. Massan mukana meneminen ei kannata. Aloita terveellinen elämä, kun se tuntuu sinusta itsestäsi hyvältä.

Oikeasti elämäntapamuutos ei kysy ajankohtaa. Vaikka uudenvuodenlupauksesi eivät toteutuneetkaan, ei kannata jäädä odottamaan ensi vuotta. Valon määrä lisääntyy koko ajan ja keväisille lenkkipoluille on mukava lähteä.

Aikaisempia epäonnistumisia ei kannata jäädä murehtimaan, sillä aina voi aloittaa uudestaan. Entä jos seuraava kerta onkin se kerta, kun lopulta onnistut?

Lue lisää elämäntavan muutoksista:

Parempi mieli on seitsemän oivalluksen päässä – Jutta Gustafsberg neuvoo positiivisen asenteen salaisuuden
Paranna lihaskuntoa turvallisesti – pääset alkuun helposti kotikonstein
Asiantuntija kannustaa liikkumaan säännöllisesti: ”Lyhyestäkin harjoituksesta saa terveyshyödyn”
Vältä murtumat ja muljahdukset – harrasta turvallisesti ja ehkäise osteoporoosia
Aivotkin kaipaavat huoltoa – säännöllinen harjoittelu ehkäisee muistiongelmia

 

Keskustelu

Kommentoi juttua: Dieetti tarpeen ja elämäntapamuutos edessä? Saavuta tavoitteet Jutta Gustafsbergin ohjeilla

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X