Rasvaa ja öljyä aamukahviin – auttaako rasvakahvi laihtumaan, ja onko se terveellistä?

Rasvakahvi tai bulletproof-kahvi on tavallista kahvia, johon lisätään nokare rasvaa ja MCT-öljyä. Rasvakahvin hyödyt ovat edelleen epävarmat, mutta keskustelua villitys herättää.

Rasvakahvi saa monen korvat hörölle. Siis rasvaa ja öljyä kahviin? Kyllä. Rasvakahvi on kahvin, voin ja öljyn yhdistelmä, jonka väitetään auttavan muun muassa painonhallinnassa. Rasvakahvin isän, yhdysvaltalaisen biohakkerin Dave Aspreyn mukaan kuppi rasvakahvia aamupalaksi energisoi ja pitää olon pidempään kylläisenä. Trendi on villinnyt terveysintoilijoita jo muutaman vuoden, mutta onko siinä mitään perää?

Lue myös: Yksi annos kaurapuuroa ei riitä – näin paljon sitä pitää syödä

Rasvakahvi on terveysvillitys, jonka on tarkoitus on lisätä kylläisyyden tunnetta ja siten vähentää napostelua.

Rasvakahvi on terveysvillitys, jonka on tarkoitus on lisätä kylläisyyden tunnetta ja siten vähentää napostelua.

Mistä rasvakahvi sai alkunsa? Rasvakahvi ja laihdutus

Dave Asprey oli yrittäjä Silicon Valleyssa ja hänen terveys oli huonolla tolalla, kun hänen lääkärinsä kertoi, että hän on vaarassa saada sydänkohtauksen. Yrityksistä huolimatta dieetit ja kuntoilu eivät auttaneet hänen ylipainoon ja krooniseen väsymykseen.

Asprey sai idean nyt maailmanlaajuisesti tunnetulle Bulletproof-kahvilleen Nepalissa, jossa hänelle tarjottiin jakkivoiteetä. Asprey testasi rasvan ja kahvin yhdistelmiä ja päätyi siihen, että kahvin, voin ja MCT-öljyn yhdistelmä toimii tehokkaana energialähteenä, pidentää kylläisyyden tunnetta ja vähentää muuta napostelua. Asprey kertoo, että hän juomalla kupin rasvakahvia päivässä pudotti painoaan 36 kg.

Rasvakahvin hyödyt

Rasvakahvin puolestapuhujat väittävät, että rasvakahvin juominen aamulla pitää nälän poissa ja lounaalla tulee syötyä vähemmän. Siksi rasvakahvia on ylistetty laihdutuksen keinona. Rasvakahvia on myös suositeltu osana ketogeenista ruokavaliota, jossa hiilihydraattien määrä rajoitetaan minimiin ja rasvaa hyödynnetään energianlähteenä.

Kylläisyyden tunteen luo kookosöljystä tai palmuydinöljystä tehty MCT-öljy. Kirjainyhdistelmä MCT (Medium Chain Triglycerisde) viittaa siihen, että öljy sisältää ainoastaan keskipitkän ketjun rasvahappoja, mikä tarkoittaa, että öljy imeytyy nopeasti suoraan maksaan ja ihminen voi hyödyntää sen nopeasti energiana.

Rasvakahvin on myös kerrottu vähentävän kofeiinista saatavaa kofeiinipiikkiä, koska rasvan kerrotaan hidastavan kofeiinin vapautumista. Tällä tavalla kofeiinin piristävä vaikutus on pidempi ja verensokeri pysyy tasaisena.

Lue myös: Tavoitteena 10 kilon painonpudotus? Näin lasket perusaineenvaihduntasi ja onnistut vihdoin

Rasvakahviin käytetään MCT-öljyä, joka koostuu suurimmaksi osaksi kookosöljystä tai palmuydinöljystä.

Rasvakahviin käytetään MCT-öljyä, joka koostuu suurimmaksi osaksi kookosöljystä tai palmuydinöljystä.

Toimiiko rasvakahvi oikeasti?

Rasvakahvia on kritsoitu sen korkean kalorimäärän vuoksi. Jos rasvakahvin tekee Bulletproofin ohjeella, se voi sisältää 250-500 kaloria. Rasvakahvista noin 85% on kovia rasvoja. Rasvakahvi voi kohottaa kolesteroliarvoja ja siten sydänkohtauksen riskiä.

Lisäksi rasvakahvi on huono korvike aamupalalle, sillä se ei sisällä riittävästi ravinteita. Korvaamalla aamupalan rasvakahvilla, leikkaa todennäköisesti saamansa ravinteet kolmasosaan.

Rasvakahvin toimivuudesta painonpudotuksessa ei ole myöskään tutkittu. Monet myös epäilevät Bulletproofin myymiä tuotteita. Niiden väitetään olevan myrkyttömiä, mutta siitä ei ole todistetta.

Miten rasvakahvi tehdään?

Rasvakahvi on simppeli tehdä. Kolme ainesta täytyy vain sekoittaa tehosekoittimessa keskenään.

Tärkeintä on, että raaka-aineet ovat mahdollisimman tuoreita ja puhtaita. Rasvana voi käyttää joko suolatonta luomuvoita tai gheevoita. Gheevoi on kirkasta voita, joka on tehty laidunmailla kasvaneen lehmän maidosta. Helpompi kikka kotikeittiössä on käyttää lisäaineetonta luomuvoita.

Gheevoita ja MCT-öljyä myyvät esimerkiksi Ruohonjuuri ja Puhdistamo. Kahviksi rasvakahviin sopii laadukas luomukahvi.

Rasvakahvin ohje:

  • 1-2 rkl luomuvoita tai gheevoita
  • 1-2 rkl MCT-öljyä
  • 2 dl luomukahvia

Keskustelu

Tuta en uskaltaisi tehdä kolesterolin ollessa hiukan koholla. Sen sijaan olen jo vuosia lisännyt pari ruokalusikallista oliiviöljyä neljän viljan hiutaleista mikrossa keittämääni aamupuuroon. Päälle kourallinen pakastemarjoja, pitää nälän loitolla puoleenpäivään ja on taatusti terveellistä, tuskin lihottaakaan.

Että on naurettavia nämä ruokatrendit! Vai että rasvakahvin isä. Aamukahviin on lisätty voita jo sata vuotta sitten. Ei sitä minkään laihtumisen toivossa ole tehty.

Aamiaisella pitäisi syödä rasvaa, mutta saman asian ajaa kun kahvin kanssa syö lämmitetyn luomukauraleivän, johon laittaa voita päälle.

Jo 60-luvulla iso isoäitini laittoi kahviin teelusikallisen voita kuppiin, en tiedä miksi. Oli hoikka ja eli 94 vuotiaaksi silloin, kun elinikä yleensä ei ollut niin pitkä.

Helpommalla pääsee kun laittaa suoraan 1-2 rkl kookosöljyä kahviin, ei tarvitse puljata puteleiden kanssa ja lähes samat ainesosat löytyy.

Kommentoi juttua: Rasvaa ja öljyä aamukahviin – auttaako rasvakahvi laihtumaan, ja onko se terveellistä?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X