FODMAP-ruokavalio ja liikunta saivat ärtyneen suolen kuriin – Sirpa nauttii taas elämästä

Ärtyneen suolen oireyhtymä voi olla rasittava riesa. Vatsa voi kipuilla, ilmavaivoja voi ilmetä kiusallisissa paikoissa ja pahimmillaan oireet estävät jopa lähtemästä kävelylle. Sirpa Myllykoski, 58, kertoo, miten hän on hoitanut vatsakipujaan FODMAP-ruokavaliolla.

”Jo lukiossa minulla oli vatsakipuja ja ilmaa vatsassa. Aikuisiällä oireet pahenivat. Vatsa oli usein kipeä, turvonnut ja löysällä, tai sitten kärsin ummetuksesta. Koko ajan oli vessahätä. Tuolloin ei tullut edes mieleen lähteä pitkälle kävelylenkille, jos ei tiennyt, että matkalla pääsi vessaan. Pahimmillaan kuukaudessa oli vain viikko, jolloin vatsa ei vihoitellut.

Lue myös: FODMAP-ruokavalio rauhoittaa ärtyneen vatsan – lue mitä ruokia kannattaa välttää, mitä suosia

Diagnoosina IBS

1990-luvulla minulla todettiin endometrioosi, joka leikattiin 2002. Endometrioosipesäkkeitä löydettiin myös suolistosta, ja leikkauksen jälkeen siihen liittyvät vatsavaivat lievenivät, mutta jatkuivat edelleen. Lääkärin diagnoosina oli lopulta ärtyvän suolen oireyhtymä eli IBS.

Hoitava lääkäri kertoi FODMAP-ruokavalion olevan hyvä hoitokeino ärtyvään suoleen. Niinpä jätin pois ruoka-aineita, joiden huomasin aiheuttavan ongelmia, kuten raa’an sipulin ja kaalin sekä rasvaiset ruoat.

Muutama vuosi sitten päätin käydä ravitsemusterapeutilla. Työstä aiheutui stressiä, ja vatsa oireili. Ajattelin, josko ärtyvän suolen oireyhtymään olisi tullut uusia hoitokeinoja, mutta edelleen suositeltiin FODMAP-ruokavaliota.

Sirpa istuu kalliolla

Sirpa kokee, että etenkin pilateksen aloittaminen on auttanut myös vatsavaivoihin.

Mikä FODMAP?

  • FODMAP-ruokavaliossa vältetään lyhytketjuisia hiilihydraatteja (fermentable oligo-, di-, mono-saccharides and polyols), jotka imeytyvät huonosti ohutsuolessa ja fermentoituvat nopeasti paksusuolessa.
  • Ongelmia voivat aiheuttaa esimerkiksi vehnä, ruis, palkokasvit, laktoosilliset maitotuotteet, päärynä, vesimeloni, kivelliset hedelmät ja purukumi, mutta oireiden aiheuttajat ovat yksilöllisiä.
  • FODMAP-hiilihydraatit voi ruokavaliossa korvata muilla hiilihydraateilla, ja kun suolisto on rauhoittunut, niitä voi kokeilla palauttaa ruokavalioon.

Kuidut ja säännöllinen ateriarytmi avuksi

Jos vatsani on nykyään kipeä, siihen löytyy aina syy. Olen joko syönyt, nukkunut tai liikkunut liian vähän. Kuidut ja säännöllinen ateriarytmi ovat todella tärkeitä. Kun olin kovassa kuumeessa enkä saanut syödyksi, vatsa tuli kipeäksi.

Monta vuotta olen käynyt säännöllisesti osteopaatilla lantion virheasennon takia. Muutama vuosi sitten aloitin myös pilateksen. Tuntuu, että aktiivisella liikunnalla ja varsinkin pilateksella yhdistettynä osteopatiaan on ollut suuri vaikutus vatsaan ja sen toimintaan.

Totta kai ärtyvä suoli rajoittaa edelleen elämääni, mutta oireet kestävät paljon vähemmän aikaa kuin ennen. Olen myös pystynyt ottamaan tiettyjä aineosia takaisin ruokavaliooni. En pelkää enää maistaa kaaleja, paprikaa tai selleriä. Inkivääriä ja omenaa voin juoda mehuna.

Ravintolassa otan valkoviiniä, vaikka tiedän, että vatsa voi tulla siitä kipeäksi. Nykyisin ajattelen, että huolimatta ärtyvästä suolesta elämään kuuluu myös juhliminen ja herkut, kunhan palaan heti juhlan jälkeen ruotuun.”

Keskustelu

Kommentoi juttua: FODMAP-ruokavalio ja liikunta saivat ärtyneen suolen kuriin – Sirpa nauttii taas elämästä

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X