Ihmiset

Inga Sempé on suunnitellut yhden tämän hetken trendikkäimmistä valaisimista – suosiosta huolimatta hän ei aina kestä nähdä töitään valmiina

Suunnittelija Inga Sempé rakastaa ongelmanratkaisua, mutta joskus rankka tuotatoprosessi kostautuu niin, ettei hän enää kestä nähdä tuskaa tuottanutta esinettä valmiina.

Mihin ikinä pariisilaissuunnittelija Inga Sempé meneekin, hän kiinnittää vaistomaisesti huomiota yksityiskohtiin. Kerran Ruotsissa vieraillessaan hänen huomionsa kiinnittyi pikkuriikkisiin, kummallisiin nuppeihin ravintolan vessan ovessa. Ranskassa hän ei ollut koskaan nähnyt sellaista. Hetki muistutti häntä siitä, että muotoilun maailmassa asioita voi tehdä täysin päinvastaisesti, kuin mitä normit sanelevat.

”Ajatus isoista ovenkahvoista on ihmisten itsensä luoma, vaikka oven voisi aivan hyvin avata muullakin tavoin”, Sempé sanoo.

Kiinteiden sääntöjen karttaminen on Sempén uran kantava viisaus. Hänet tunnetaan erityisen hyvin teknisen suunnittelun osaajana, joka hahmottaa asioita boksin ulkopuolelta.

Sempén töiden muotokieltä voisi parhaiten kuvata ajattomaksi ja yksinkertaiseksi – olematta silti minimalistinen. Hänellä on harvinaislaatuista silmää väreille, ja hän yhdistelee taidokkaasti kuvioita ja muotoja. Hänen muotoilulleen tunnusomaiset nerokkaat ja mielikuvitukselliset yksityiskohdat kiinnittävät välittömästi katsojan huomion.

Inga Sempé: ”Jos et ymmärrä prosessia, joku päättää puolestasi”

Värien ymmärrys ja taipumus vaihtoehtoiseen ajatteluun virtaa Sempéllä veressä, sillä hänen vanhempansa olivat kuvittajia. Jo pienestä pitäen Sempé piirsi ja kehitti esineitä paperista, joten kuin luonnostaan hän päätyi opiskelemaan alaa pariisilaiseen muotoilukouluun ENSCI-Les Ateliersiin.

Koska 90-luvun taitteessa tietokoneita ei juuri vielä ollut, käsin opiskelu erilaisissa työpajoissa muovasi hänestä teknisen osaajan.

”Opin koulumaailmassa paljon materiaaleista, mutten estetiikasta. Koulussani ei oltu kiinnostuneita tyylistä”, Sempé nauraa.

Tekniseen suunnitteluun uppoutuneena hän oppi ymmärtämään prosesseja, joita tavaroiden suunnitteluun ja valmistamiseen liittyy.

”Tavarat ja esineet eivät ole vain pintaa, vaan tavaran sisään liittyy paljon työtä. Jos et suunnittelijana ymmärrä prosessia, joku ymmärtää sitä puolestasi ja tekee myös valintoja puolestasi.”

Inga Sempé
Kaikkein eniten Sempé inspiroituu tavallisesta arjesta, sillä hän nauttii siitä itsekin. Viehätys arkeen on yksi syy, miksi luksusbrändien kanssa työskentely ei kiinnosta. © Iittala

Paavo Tynellin ihailija

Uransa tärkeimmäksi käännekohdaksi Sempé muistelee sitä hetkeä, kun hänen ensimmäinen tavaransa tuotettiin. Se tapahtui Italiassa Cappelinille ja Edralle.

”Italialaisilla brändeillä on ollut merkittävä vaikutus imagooni. Vasta Cappelinin jälkeen olin olemassa suunnittelijana”.

Vuonna 2001 Sempé avasi oman studionsa, jossa hän nykyään työskentelee kahden avustavan suunnittelijan kanssa. Yhteistyökumppaneihin kuuluu isoja nimiä, kuten Hay, Ligne Roset ja Alessi.

Yhdeksi suurimmaksi ikonikseen Sempé mainitsee kuitenkin suomalaissuunnittelija Paavo Tynellin, jonka suunnittelemaan valaisimeen Sempé törmäsi ensimmäisen kerran ruotsalaisessa antiikkikaupassa.

”Se oli kaunein valaisin, jonka olin koskaan nähnyt. Tynellin esineet kätkevät sisäänsä fantasiaa ja paljon merkityksiä.”

Filigraani-kokoelma täydentää myös Iittalan piensisustusesineiden valikoimaa. Uutena tuotekategoriana lanseerattavien valokuvakehysten lisäksi mukana on pohjoismaisen raikkaita kodintekstiilejä. Pussilakanasetti 129 e ja valokuvakehys (76x64 mm), 49,90 e.
Filigraani-kokoelma täydentää myös Iittalan piensisustusesineiden valikoimaa. Uutena tuotekategoriana lanseerattavien valokuvakehysten lisäksi mukana on pohjoismaisen raikkaita kodintekstiilejä. Pussilakanasetti 129 e ja valokuvakehys (76×64 mm), 49,90 e. © Iittala

Epävarmuus on työssä aina läsnä

Eniten Sempé rakastaa työssään mahdollisuutta työskennellä erilaisten kansainvälisten projektien parissa, jolloin hän saa paneutua uusiin kulttuureihin, tyyleihin ja tekniikoihin.

”Epävarmuudet ovat kuitenkin myös aina läsnä. Lähes joka vuosi päätän vaihtavani alaa. Välillä kyllästyn ja päätän, että avaan leipomon tai jotain.”

Toisinaan turhautumista aiheuttavat vaikeat tuotantoprosessit. Matka ideasta valmiiksi tuotteeksi on pitkä ja vastaan tulee aina ongelmiakin. Tavaran suunnittelu ja luominen vaatii monien eri alojen asiantuntijoiden osaamista. Palojen yhdisteleminen on aina monimutkaista.

Joskus omiin tuotteisiin syntyy viha-rakkaussuhde. Jos tuotantoprojekti on ollut haastava, Sempé ei välttämättä kestä nähdä valmista esinettä silmissään.

”Tavara on tuottanut silloin tuskaa. Enkä tarkoita, että esine häiritsisi minua jotenkin esteettisesti. Sehän vasta ongelma olisi.”

Jacquard-kudotut sisustustyynynpäälliset täydentävät Iittalan Filigraani-kokoelmaa, 49 e.
Jacquard-kudotut sisustustyynynpäälliset täydentävät Iittalan Filigraani-kokoelmaa, 49 e. © Iittala

Tavaroiden on kestettävä aikaa ja elämää

Ajattomuus on Sempélle tärkeä arvo. Hän haluaa luoda tavaroita, jotka kestävät aikaa ja elämää. Trendejä hän yrittää välttää, koska trendikkäiden tavaroiden elinkaari on muita lyhyempi.

”Jos seuraat trendejä, tavarasi poistuvat tasaisesti pois muodista. Trendien välttäminen on silti hankalaa, sillä olemme tietämättämme jatkuvasti niiden vaikutuksien alaisina.”

Sempéllä on ehto, että projektit ovat hänelle itselleen kiinnostavia alusta asti. Kun hän kehittää innostuksen esineeseen, hän jaksaa työstää sitä loppuun asti, myös läpi vaikeimmankin tuotantoprosessin.

”Ilman intohimoa en ole valmis tekemään mitään.”

Lue myös Anna.fi:stä: Lauri Ylösen 3 sisustusvinkkiä: Tämän hintaisia sisustushankintoja harkitsen jo tarkkaan

Juttu on julkaistu Dekossa 8/2022.

Kommentoi

Kommentoi juttua: Inga Sempé on suunnitellut yhden tämän hetken trendikkäimmistä valaisimista – suosiosta huolimatta hän ei aina kestä nähdä töitään valmiina

Sinun täytyy kommentoidaksesi.