Ota kantaa: taksilaki muuttui, uskaltaako taksilla yhä ajaa?

Uusi taksilaki astui voimaan heinäkuun alussa. Kesälomalainen joutuu heti tositoimiin: hän on vapaa valitsemaan liikkumisvälineen, kuskin ja reitin. Hintakin pitää kilpailuttaa lennossa. Sujuuko taksilla ajaminen yhtä helposti kuin ennen?

Kolmipyörämopo, farmari vai museoauto? Uusi 1.7.2018 voimaan tullut taksilaki ei määrittele, millainen taksin tulee olla. Taksiksi kelpaa nykyisin henkilöauto, kuorma- tai pakettiauto, kevyt ja raskas nelipyörä sekä kolmipyörä. Minkäänlaista taksivaloa tai -kylttiä ei enää vaadita. Tunnistammeko kuitenkin yhä taksit takseiksi? Miten taksia pitäisi käyttää?

Lue myös: Nämä ovat Suomen 10 suosituinta matkakohdetta Instagramissa

Kännykkäsovellukset välttämättömiä?

Taksien asemapaikkojakaan ei enää ole, niinpä voimme iloisesti joko käyttää älypuhelintamme tai heilutella ajoneuvoille kuin liftarit ikään. Siinä tunne vapaudesta kirkastuu ja tuo mieleen nuoruuden, mutta myös ne epämääräiset kuskit, joista silloin varoiteltiin.

Taksiyrityksillä on nykyisin omia käteviä sovelluspalveluja matkapuhelimelle. Onneksi myös perinteisesti puhelimella soittamalla voi vielä tilata kyydin.

Nuorilta luonnistuvat erilaiset kännykkäpalvelut, ehkä niihin on viimeistään nyt aika tutustua myös vanhemman väen? Onhan niin, että pääkaupunkiseudulla raitiovaunulippuakaan ei voi ostaa, jos ei ole kännykkäsovellusta tai matkakorttia. Ole siinä sitten turisti.

Lue myös: 50 vinkkiä Helsinkiin – parhaat aktiviteetit, kahvilat ja nähtävyydet

Taksilaki vei pois vakiohinnat

Enää myöskään taksimittari ei ole pakollinen. Ainakaan, jos kuljettaja ei kerro hinnan perustuvan matkaan tai aikaan.

Koska taksien hinnat voivat nykyisin siis olla mitä vain, hinnasta pitää sopia etukäteen. Eli kyytiä kaipaavan kannattaa muistaa vapautensa käynnistää tarjouskilpailu. Taksiliitto ohjeistaa myös pyytämään kuitin.

Ajele hiljaisina aikoina ja vältä ruuhkia

Hintojen vapautuessa kyytiä kannattaa tarvita silloin kun moni muu ei sitä tarvitse. Silloin kyydin voi saada edullisemmin. Toisaalta taksien ei kannata päivystää alueilla, joissa asiakkaita ei juuri ole. Asiakkaalle tämä vapaus voi tarkoittaa jalkapatikkaa. Ruuhkaisilla paikoilla, kuten lento- tai juna-asemalla tai ravintolaillan jälkeen hinnat taas ovat todennäköisesti korkeita.

Lue myös: Torju ilmastonmuutos – 5 arkista ja helppoa tekoa, joilla on suuri vaikutus

Luotettava kyyti, kiitos

Taksiyrittäjän kurssivaatimus on historiaa, mutta ammattiajoluvan hakijan pitää osallistua kokeeseen. Trafi tarkastaa myös terveys- ja ajo-oikeustiedot sekä rikostaustan. Asiakkaan vapaus on vilkuilla, että lupa on esillä.

Taksikuskeilta ei enää vaadita asemapaikkaa, mutta kylläkin paikallistuntemusta. Niinpä taksikuski voi opetella Kirkkonummen kadut, mutta pyytää asiakkaaltaan reittivinkkejä Helsingissä. Ja minä kun haluaisin olla omissa mietteissäni enkä neuvoa kuljettajaa! Miten varmistua hänen tietämyksestään? Kuljettaja on periaatteessa velvollinen valitsemaan asiakkaan kannalta edullisimman reitin. Kenties pikainen pistokoe on paikallaan ennen autoon astumista?

Mutta onneksi meillä on vapaus. Ehkä me vielä opimme käyttämään sitä? Tai sitten alalle vakiintuvat trendikkäät yritysbrändit, ja meistä tulee Uber- tai Cabonline-asiakkaita.

Lähde: Trafi

Juttu on julkaistu Kotiliedessä 15/2018.

Mitä mieltä olet? Muuttiko uusi taksilaki palveluja paremmiksi vai huonommiksi? Kommentoi ja osallistu keskusteluun!

Avainsanat

Keskustelu

Raitiovaunulipun voi ostaa automaatista rahalla.

Hei! Kiitos huomiosta Cecilia. En maininnut sitä, koska käytännössä automaatteja on harmillisen vähän, kuten aivan keskustassa Stockmannin ja Sokoksen edessä. Turisteille se on hankalaa.

Miksi hyvin toimivat palvelut tuhotaan tekemällä tyhmiä lakeja?
Kenen keksintö oli sotkea taksipalvelut??!?
– lapsia ei uskalla laittaa yksin taksiin
– ikäihmisillä ei kaikenlaisia sovellutuksia
– hintojen vertailu on vaikeaa ikäihmiselle, kun on päästävä A;sta B:hen mahd. nopeasti.
Miten kansanedustajat unohtavat äänestäjiensä palvelun?

Uusi taksilaki on käsittämätön. Bernerillä on kaiketi ollut raharikkaana oma kuljettaja. Onko tämä huononnut hänen ainut saavutuksensa ministerinä? Miksi tämän annettiin mennä läpi. Taksipalveluissa ei ollut muuta vikaa kuin liian kallis hinta – oli aina sitä mieltä että hintojen halpuuttaminen olisi lisännyt käyttöä ja voittoa. Nyt ei tiedä kenen kyytiin voi mennä. Berner on nainen, ja naisena taksin käyttö voi olla pelottavaa. Käsittääkseni esimerkiksi Englannissa perustettiin naistaksiyhtiöitä kun naiset kyllästyivät vihjailuihin, vitseihin ja törkeisiin ehdotuksiin, osin jopa vaaratilanteisiin. Valtoosa taksinkuljettaja-miehistä on tietysti kunnollisia ja kunniallisia, mutta kuka takaa ettei törmää ”mätään omenaan”, kiukkuseen alipalkattuun ”renkiin”. Huh

Kommentoi juttua: Ota kantaa: taksilaki muuttui, uskaltaako taksilla yhä ajaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X