pihapelit, pihaleikit, kirkonrotta, nostalgiset leikit, peili, kapteeni käskee

Tervapata, 10 tikkua laudalla, peili – muistatko nämä 10 nostalgista pihapeliä?

Vanhat pihapelit ovat hauska tapa viettää aikaa ulkona. Kokosimme kymmenen aikuisille ja lapsille käyvää nostalgista leikkiä sääntöineen. Mitä kokeilet ensimmäisenä?

Lapsuudesta ja koulujen pihoilta tutut pihapelit ihastuttavat vielä tänäkin päivänä. Ja mikä parasta, ne ovat oiva ajanviete sekä lapsille että aikuisille. Kokeile vaikka!

Lue myös: Unohda rihkama – tämä mökkituliainen toimii aina

1. Tervapata

Piirrä maahan ympyrä ja sen kehälle jokaiselle pelaajalle puoliympyrän muotoinen paikka. Piirrä ympyrän sisälle vielä pieni ympyrä, joka on tervapata.

Pelaajat asettuvat paikoilleen paitsi yksi, joka jää kiertäjäksi. Kiertäjä kulkee pelaajien takana tikun kanssa ja pudottaa sen mahdollisimman huomaamattomasti jonkun pelaajan taakse. Pelaaja nappaa tikun ja lähtee juoksemaan vastakkaiseen suuntaan kuin kiertäjä. Kummankin tavoite on päästä tyhjäksi jääneeseen paikkaan. Hitaammasta tulee kiertäjä.

Tervapataan joutuu, jos ei huomaa kiertäjän jättämää tikkua sillä aikaa, kun kiertäjä tekee kokonaisen kierroksen. Tervapadasta pääsee pois, kun seuraava joutuu pataan tai ennalta sovitun ajan jälkeen.

2. Kirkonrotta

Yksi pelaajista on kirkonrotta eli kirkkis. Kirkonrotalle valitaan pesäpaikka, esimerkiksi puu, seinä tai iso kivi. Kirkonrotta aloittaa laskemisen ja muut piiloutuvat.

Kirkonrotan tehtävänä on etsiä piiloutuneet. Kun kirkkis näkee piiloutuneen, hän menee pesälle ja huutaa ”piiloutuneen nimi -rotta nähty”. Piiloutunut pelaaja tulee esiin ja jää pesään odottamaan.

Muut pelaajat voivat pelastaa pesään joutuneet juoksemalla pesälle ja huutamalla ”Kaikki rotat pelastettu”. Sen jälkeen kirkonrotta laskee uudelleen ja muut piiloutuvat. Leikki loppuu, kun kirkonrotta on löytänyt kaikki ja huutanut heidän nimensä.

3. Kymmenen tikkua laudalla

10 tikkua laudalla -pelia varten tarvitaan vähintään kolme pelaajaa, kymmenen puutikkua, lauta ja laudan alle kivi.

Yksi pelaajista arvotaan etsijäksi. Tikut asetetaan laudan matalaan päätyyn ja korkeammalla olevaan päätyyn astutaan, jolloin tikut lentävät pitkin poikin. Etsijä kerää tikut takaisin laudalle ja huutaa ”kymmenen tikkua laudalla”. Tällä välin muut pelaajat piiloutuvat.

Lue myös: Muistatko nämä? Nostalgiset mainokset paljastavat, miten naisen rooli on muuttunut

Kun etsijä löytää piloutuneen, molemmat lähtevät juoksemaan lautaa kohti. Jos etsijä ehtii ensin, koskee hän lautaa ja huutaa löydetyn nimen, jolloin tämä jää odottamaan muiden löytymistä. Jos piilossa ollut kerkeää ensin laudan luokse, hän potkaisee tikut ilmaan ja piiloutuu uudestaan. Toiset piiloutuneet voivat pelastaa löydetyn, jos ehtivät ennen etsijää laudalle potkaisemaan tikut pois laudalta.

4. Hippa

Hippa-leikistä löytyy monta versiota. Kokeile esimerkiksi halaushippaa. Yksi leikkijöistä on hippa, joka määrää halausryhmän koon. Ryhmän koko voi muuttua kesken leikin. Leikkijöiden pitää muodostaa hipan määrämän kokoinen halausryhmä ollakseen suojassa hipalta. Turvassa saa olla hetken, jonka jälkeen on jatkettava juoksemista. Siitä, jota hippa koskettaa tulee uusi hippa.

5. Peili

Yksi pelaajista valitaan peiliksi. Peili asettuu seinän viereen ja muut pelaajat noin 20 askeleen päähän seinästä vedetylle viivalle.

Peili kääntyy selin muihin pelaajiin ja muut pelaajat alkavat liikkua kohti seinää. Peili voi kääntyä pelaajia kohti milloin haluaa. Jos hän näkee jonkun liikkuvan, peili huutaa tämän nimen ja pelaaja joutuu takaisin lähtöviivalle.

katso ohjeet: vanhat pihapelit lapsille ja aikuisille

Pelin voittaa se, joka pääsee ensimmäisenä koskemaan seinää peilin huomaamatta. Voittaja saa toimia peilinä seuraavalla kierroksella.

6. Neljän tuulen leikki

Piirrä maahan risti. Risti muodostaa neljä pesää: itä-, pohjois-, länsi- ja eteläpesän. Jokaisella pesällä on oma kiinniottaja, jotka yrittävät vangita ympärillä juoksevia pelaajia. Kosketus riittää vangitsemiseen. Se kiinniottaja voittaa, jonka pesässä on eniten vangittuja, kun kaikki on saatu kiinni.

7. Käärme

Leikkijät menevät jonoon ja ottavat edellä olevaa vyötäröstä molemmin käsin. Jonon ensimmäisenä oleva on käärmeen pää ja viimeisenä oleva on käärmeen häntä. Pää yrittää saada hännästä kiinni ja muiden pitää pysyä mukana käärmeen kiemurtelussa. Jos käärme katkeaa, pitää se yhdistää ennen kuin leikki jatkuu.

Kun pää saa hännän kiinni, tulee viimeisenä olleesta pää. Leikkiä voi jatkaa niin kauan, kunnes kaikki ovat päässeet päiksi.

katso ohjeet: vanhat pihapelit lapsille ja aikuisille

8. Viimeinen pari uunista ulos

Viimeinen pari uunista ulos -leikki vaatii tasaisen alueen ja parittoman määrän pelaajia.

Pelaajat seisovat pareittain ja  pariton pelaaja seisoo jonon edessä selin toisiin. Kun pariton huutaa ”Viimeinen pari uunista ulos!” viimeisenä seisonut pari lähtee juoksemaan jonon kummaltakin puolelta eteenpäin. Edessä ollut pariton yrittää saada toisen juoksijoista kiinni ennen kuin nämä ehtivät koskettaa toisiaan.

Jos hän onnistuu, heistä tulee uusi pari jonon eteen. Yksin jääneestä juoksijasta tulee puolestaan pariton.

9. Väri

Yksi pelaajista on johtaja ja muut menevät sovitun matkan päähän johtajasta. Johtaja sanoo jonkun värin ja askelmäärän. Kaikki, joilla on vaatteissaan mainittua väriä, saavat lähestyä johtajaa sanotun askelmäärän verran.

Pelissä voi keksiä myös hauskoja askeleita, kuten karhun askel, jolloin otetaan iso harppaus tai tipun askel, jolloin otetaan pikkuriikkisiä askeleita.

Ensimmäisenä johtajan luo päässyt voittaa ja saa toimia johtajana seuraavalla kierroksella.

10. Kapteeni käskee

Kapteeni antaa käskyjä muille pelaajille. Käskyissä pitää olla tarkkana. Vain sellaiset, jotka alkavat sanoilla ”kapteeni käskee” toteutetaan. Esimerkiksi jos kapteeni sanoo ”kapteeni käskee hyppikää”, kaikkien pitää hyppiä, mutta jos kapteeni sanoo vain ”hypikkää”, hyppijät joutuvat pelistä pois.

katso ohjeet: vanhat pihapelit lapsille ja aikuisille

Lähteet ja lisää pihapeli-ideoita: Perinneleikit Ry ja Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Avainsanat

Keskustelu

Piilohippa:
Tarvitaan ainakin hippa ja muutama juoksia. Aluksi kaikki juoksee piiloihin ja hippa laskee 20-30. Sitten hippa lähtee ja löytää sinut sinun täytyy juosta karkuun. Kun hippa saa kiinni ekasta siitä jää.

Kommentoi juttua: Tervapata, 10 tikkua laudalla, peili – muistatko nämä 10 nostalgista pihapeliä?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X