Voiko ostoksen palauttaa?

Aina ostos ei osu ja kauppa pitää purkaa. Mutta millä ehdoilla ostoksia voi palauttaa?

Tavarasta, kaupantekotavasta ja palauttamisen syystä riippuen kaupan purkaminen ei olekaan aina yksioikoista. Tehty kauppa on lain mukaan sitova sopimus, mutta myyjäliikkeillä on usein omat vaihto- ja palautusehtonsa, joita kannattaa kysyä kaupantekohetkellä.

Virheellisen tuotteen palauttaminen on kuluttajan etuoikeus. Virheellinen tavara joko korjataan tai korvataan. Virheettömän tuotteen voi palauttaa vain myyjäliikkeen ehdoilla, joten jos olet epävarma ostoksesta voit tehdä myyjän suostumuksella avokaupan.

Avokaupassa sovitaan päivämäärä, johon mennessä tuotteen voi palauttaa ja rahat saada takaisin. Palautettavan tavaran tulee olla luonnollisesti käyttämätön.

Virallisesti kaupan voi peruuttaa vain etä- ja kotimyynnissä, joissa tuotteen palautusaika on kaksi viikkoa. Tuotetta saa kokeilla, mutta siinä olevia sinettejä ei saa avata.

Tuotteen tilauksen voi perua ennen tuotteen toimittamista, mutta tällöin asiakas saattaa joutua maksamaan korvaussumman tuotteen myyjälle.

Asiakkaan ja myyjäliikkeen välinen yhteistyö palautusasioissa helpottuu huomattavasti, kun ostos- ja takuukuitit sekä muut mahdolliset kauppaan kuuluvat asiakirjat ovat tallella. Jos erimielisyyksiä ilmenee, asiakas voi ottaa ensin yhteyttä yrityksen johtoon ja hoitaa asian tarvittaessa kuluttaja-asiamiehen avustuksella.

Lisätietoja: Kuluttajavirasto.fi

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Voiko ostoksen palauttaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X