Vuoden kokemukset: Sähköpyöräilyn plussat ja miinukset

Ylämäet kevenevät, mutta akun irrottaminen ja kuljettelu rasittaa. Kotilieden toimittaja Riitta Lehtimäki on käyttänyt sähköpyörää vuoden arjessaan. Hän listasi kokemustensa perusteella sähköpyörän plussat ja miinukset.

Ostin sähköpyörän 2017 toukokuussa, ja siitä lähtien olemme olleet erottamattomat. En enää palaisi tavalliseen pyörään mistään hinnasta. Vuoden käytön jälkeen listasin sähköpyöräni edut ja seikat, joihin uutta pyörää hankkivan kannattaa kiinnittää huomiota.

Lue myös: Kuntoilun avuksi – testissä aktiivisuusranneke, sporttikello ja liikesensori

Sähköpyörän plussat x 8

Sähköpyörä

  1. Ylämäet muuttuvat kevyiksi. Voit päästä jopa nuorten miesten ohi ylämäessä. Kohottaa keski-ikäisen naisen itsetuntoa yllättävän paljon. Pyöräily on jälleen hauskaa ja helppoa, kun voi viilettää kuin nuorena Jopolla treffeille.
  2. Reittisuunnittelu jää pois. Sähköpyöräilijän ei tarvitse miettiä reittiänsä tarkkaan etukäteen. Ei väliä ajoitpa harhaan, jouduitpa mutkittelemaan tietyömaan takia tai  jouduitko polkemaan todella korkeaa mäkeä, aina jaksaa perille. Ex tempore -hetket ruudutetussa keski-ikäiselämässä lisääntyvät.
  3. Lisää pyöräilyä. Vaikka olen aina pyöräillyt töihin, sähköpyörä on lähes kuin kakkosauto. Asiointimatkat lisääntyvät. Voi ajaa suoraan kokoukseen tai kurssille, eikä ole hikinen tai punanaamainen seuraavaa kahta tuntia. Sähköpyörällä jaksaa ajaa kotiin, vaikka olisi harrastanut tunnin vesijuoksua.
  4. Sähköpyörä on tutkimusten mukaan lähes yhtä tehokas liikunnan kannalta kuin tavallinen polkupyörä.
  5. Työmatka-aika lyhenee. Jopa vartin työmatkasta voi puristaa pois viisi minuuttia.
  6. Sähköpyörä on hiljainen. Monet haluavat kuulla, millaista melua sähköpyörä pitää – turhaan! Polkiessa kuuluu pieni hurina, vapaalla hurrutellessa samanlainen ääni kuin vaihdepyörästä muutoinkin.
  7. Sähköpyörä sopii rapakuntoisellekin. Sähköpyöräilijän kunto kohoaa kuin huomaamatta, eikä liikunta tyssää alun spurttauksen jälkeen kipeytyviin lihaksiin.
  8. Sähköpyörä kiinnostaa. Ihmiset kyselevät sähköpyörästä ja alkavat keskustella jopa liikennevaloissa ylitystä odotellessa.

Sähköpyörän miinukset x 6

  1. Tavarakuljetus. Omassa pyörässäni ei ollut kiinteätä tavarakoria eikä siihen voinut jälkiasentaa kiinteää etukoria johtojen, valaisimen ja muiden härpäkkeiden vuoksi. Ostin merkkiliikkeestä taakse taakkatelineelle laitettavan, helposti irrotettavan korin. Se ei kuitenkaan toiminut käytännössä, sillä akun irrotus ja takaisin paikalleen laittaminen ei onnistunut ilman korin poistamista. Jatkuva korin irrottaminen osoittautui kipeille sormilleni liian haastavaksi.
  2. Painikkeet. Sähköavustuksen voimakkuuden säätäminen  ja valojen laittaminen päälle on hankalaa, sillä säätönappulat ovat pienet, helposti lipsuvat puolipallerot. Erityisen vaikeaa säätäminen on hansikkaat kädessä. Pyöräillessä en käytä silmälaseja, mutta säätämisen näkemiseksi tarvittaisiin rillejä. Kiinnitä siis huomiota pyörää ostaessasi siihen, miten saat säädettyä pyörää vauhdissa.
  3. Akun irrotus. Sateisilla keleillä irrotan akun työpäivän ajaksi ja aina myös iltaisin kotiin tullessa, sillä pyörän kallein osa, akku, pitää kuivasta ja säilyttää lämpimässä. Irrottaminen on työlästä ja sattuu kipeisiin sormiini. Lisäksi akku unohtuu usein, sillä yleensä on muutakin kannettavaa: selkäreppu, käsilaukku, kypärä. Neljättä härpäkettä on usein palattava hakemaan. Akun poistaminen saattaa kuitenkin ehkäistä varkauksia: akuton sähköpyörä ei ole juuri minkään arvoinen.
  4. Onnettomuusriski. Koska sähköpyörällä pääsee lujaa (enintään 25 km/h), on kiinnitettävä huomiota turvallisuuteen. Valitse malli, joka ei lähde yhtäkkiä kovaan vauhtiin. Muista pienentää avustusta liikennevaloihin tullessa ja opettele pysähtymään. Käytä käsijarrua aktiivisesti. Kilistä kelloa ennen kuin ohitat muita tiellä liikkujia.
  5. Muista ladata. Kun akku loppuu, sähköpyörästä tulee tavallista polkupyörää raskaampi. Lataan akkua vain, kun olen itse kotona, sillä ajattelen myös tulipaloriskiä. En kuitenkaan lataa joka päivä, vaan 1–2 kertaa viikossa. Talviseisonnan aikana akkua täytyy ladata parin kuukauden välein. On myös mahdollista sähköpyöräillä koko vuoden.
  6. Taittopyörä alkaa kiinnostaa. Kun sähköpyöräilyn makuun pääsee, sen käyttöä haluaa laajentaa. Olenkin jo suunnitellut, miten hankkisin taitettavan sähköpyörän, jolla voisin kulkea julkisen liikenteen välimatkat – taittopyörän saa ottaa bussiin ja junaan. Mökillä sähköpyörällä voisi tehdä jopa kymmenien kilometrien mittaisia retkiä. Tarvitsisin siis vähintään kolme sähköpyörää eri tarkoituksiin. En kuitenkaan harkitse maastosähköpyörän hankkimista, mutta monille se tuo aivan uutta intoa pitkiin maastolenkkeihin.

Tilaa uutiskirjeemme niin saat sähköpostiisi säännöllisesti tietoa uusimmista jutuistamme ja kilpailuistamme.


Teksti: Riitta Lehtimäki

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Alibi
Anna
Deko
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti