Lisää pähkinöitä välipaloihin ja leivonnaisiin – katso terveelliset ohjeet

Proteiinipitoiset pähkinät tarjoavat potkua päivään. Pieni pähkinälisäys tuo makua ja rakennetta niin leipiin, puuroihin kuin mysleihin.

Hurmaavan spelttifocaccian taikinassa maistuvat spelttijauhot ja -hiutaleet sekä murskatut cashewpähkinät. Litteä leipä voidellaan rypsiöljyllä ja päälle ripotellaan parmesaaniraastetta sekä suolakiteitä ennen uuniin laittamista. Uunituore focaccia kaipaa vain sipaisun voita tai margariinia – ja täydellinen makunautinto on valmis.

Pähkinäinen tuorepuuro

Pähkinäinen tuorepuuro kannattaa tehdä aamulla jääkaappiin odottamaan, jotta se on valmiina nälän yllättäessä. Neljän viljan hiutaleet ja kauraleseet sekoitetaan hasselpähkinäjuoman ja maustamattoman jogurtin joukkoon. Herkullinen puuro kruunataan hasselpähkinöillä ja banaanisurvoksella. Tuhti puuroannos on mainio välipala urheilevalle nuorelle, joka kaipaa hiilihydraattien tarjoamaa pitkäkestoista energiaa sporttihetkiinsä.

176449-omenainenleipa.jpg

Leipä on terveellinen välipala, joka on helppo pakata myös mukaan. Syksyisessä omena-pähkinäsekaleivässä on rutkasti makua, jolloin se ei kaipaa juurikaan leivänpäällisiä. Mehevän herkkuleivän maun salaisuus piilee raikkaassa omenasoseessa, pienissä omenakuutioissa ja rouhituissa hasselpähkinöissä. Samaiset ainekset näkyvät myös leivän pinnalla, kun lämpimäisen ulkomuoto viimeistellään omenaviipaleilla ja kokonaisilla pähkinöillä.

Herkullinen saksanpähkinäpatonki pitää sisällään grahamjauhoja, runsaasti saksanpähkinöitä sekä lorauksen maitoa. Patongeista tulee erityisen koristeellisia, kun ne pyöräytetään kauniille kierteelle. Pitkulaiset patongit voi joko leikata ohuiksi siivuiksi tai halkaista kahtia täytteitä varten. Kinkku- ja juustoviipaleet sekä erilaiset kasvikset täydentävät välipalan ravitsevaksi kokonaisuudeksi.

Pähkinäiset aamumuffinit ovat cashewpähkinän ystävien suosikkiherkku. Hiivaleipäjauhot, paahdettu pähkinärouhe ja saksanpähkinäöljy muodostavat maukkaan taikinan, joka vaivataan ihanan ilmavaksi. Taikinasta pyöritellään palloja, jotka nostetaan muffinivuoissa uunin lämpöön kypsymään. Kurpitsansiemenillä koristellut lämpimäiset ovat parhaita uunituoreina.

191128-porkkanalevite.jpg

Leipien päällä maistuu mehevä porkkana-määpähkinälevite. Uunissa paahdetut porkkanat jauhetaan tasaiseksi massaksi ja joukkoon lisätään sokeritonta maapähkinävoita. Samettisessa levitteessä on myös häivähdys sitruunan raikkautta ja valkosipulin lumoa.

Granolaa ja jogurttia

Rapea granola eli muromysli on monelle tuttu kaupan hyllyltä, mutta sen voi valmistaa helposti myös itse. Kotitekoiseen granolaan tulee neljän viljan hiutaleita, auringonkukansiemeniä ja hasselpähkinöitä. Kuivat ainekset levitetään uunipellille ja päälle kaadetaan fariinisokeri-öljyseos. Herkku paahdetaan uunin lämmössä kauniin ruskeaksi, minkä jälkeen granolaan lisätään kuivattuja marjoja tai rusinoita makua tuomaan. Granola on mitä mainioin valinta maustamattoman jogurtin rinnalle tai sitä voi napsia suuhunsa sellaisenaan.

Pähkinäiset pekonisarvet

Pähkinäiset pekonisarvet ovat suolaisia lämpimäisiä, joiden kaunis ulkomuoto saa veden kielelle. Sarvien taikina saa makua perunasosehiutaleista, cayennepippurista ja parmesaaniraasteesta. Taikinakolmioiden sisään suljetaan paistettua pekonia, paahdettuja cashewpähkinöitä ja juustoraastetta. Söpöt pekonisarvet maistuvat myös kahvipöydässä tai viikonlopun brunssilla.

Lisää välipalavinkkejä:
Parhaat välipalat ovat helppoja ja ravitsevia – 8 ohjetta
Välipalaa koululaiselle
Maukkaita välipalavinkkejä
Kunnon välipala auttaa jaksamaan
Välipalaa koululaisen lautaselle
Ruoka.fi: 5 x parhaat väliapalaherkut koululaiselle

Keskustelu

Kommentoi juttua: Lisää pähkinöitä välipaloihin ja leivonnaisiin – katso terveelliset ohjeet

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X