Parhaat välipalat ovat helppoja ja ravitsevia – 8 ohjetta

Kunnollinen välipala antaa puhtia päivään ja auttaa jaksamaan päivällishetkeen saakka. Toisinaan riittää kevyt naposteltava, kun taas joskus nälkä kurnii oikein kunnolla.

Maittava puurosmoothie on nopea nauttia kiireisen päivän keskellä. Samettinen herkku valmistuu näppärästi tehosekoittimessa, jonka kulhoon kaadetaan kaurahiutaleita, banaania ja erilaisia marjoja. Smoothie piristää myös aamutuimaan ja antaa energiaa sporttihetkeen.

kinkkuletut

Kovan nälän yllättäessä gratinoidut kinkkuletut ovat mitä mainioin valinta. Valmiiksi paistetut letut tekevät välipalan kokoamisesta nopeaa, jolloin ohukaiset vain nostetaan uunivuokaan yhdessä kinkkusuikalaiden sekä omena- ja juustoraasteiden kera. Kymmenessä minuutissa herkku gratinoituu valmiiksi välipalaksi.

177310-kerroskiisseli.jpg

Raikas kerroskiisseli maistuu koulupäivän jälkeen. Täyteläisessä maitokiisselissä on aavistus kookosmaitoa, mikä tuo mukavaa kermaisuutta kokonaisuuteen. Marjakiisselin makumaailmaa voi helposti muunnella mehuja vaihtelemalla – maanantaisin mansikkamehua ja keskiviikkoisin karviaismehua. Kiisselit kaadetaan annosmaljoihin vuorotellen ja herkut nostetaan jääkaappiin välipalahetkeä odottamaan.

Granolaa ja jogurttia

Rouskuva granola muodostaa täydellisen välipalan yhdessä maustamattoman jogurtin kera. Neljän viljan hiutaleet, auringonkukansiemenet ja hasselpähkinät valellaan sokeri-öljyseoksella. Kokonaisuus nostetaan uuniin ja muromyslin annetaan paahtua kullanruskeaksi. Valmiin granolan joukkoon sekoitetaan kuivattuja marjoja ja rusinoita makua tuomaan.

0-napostelukasvikset.jpg

Vihannekset katoavat jääkaapista takuuvarmasti, kun ne on valmisteltu helposti syötävään muotoon. Napostelumixissä yhdistyvät lasten suosikkivihannekset: kurkku, kukkakaali ja porkkana. Paloitellut kasvikset upotetaan jogurttipohjaiseen dippiin ja rouskutetaan parempiin suihin.

mustaherukkapuuro

Maukkaan mustaherukkatuorepuuron voi aamulla tehdä jääkaappiin muhimaan, jolloin se on valmis nautittavaksi nälän yllättäessä. Maukkaassa puurossa on runsaasti manteleita, pellavansiemeniä ja kaurahiutaleita. Mustaherukoiden vitamiinit ja maustamattoman jogurtin kalsium takaavat ravitsevan välipalatuokion.

0-pizzaleipa.jpg

Rukiiset pizzaleivät kootaan valmiista aineksista helposti ja nopeasti. Ruisleivän puolikas päällystetään tomaattikastikkeella, jauhelihapihvillä ja juustoraasteella. Kokonaisuus nostetaan uuniin muutamaksi minuutiksi, kunnes juusto on gratinoitunut kauniin ruskeaksi. Raikkaat tomaatti- ja sipuliviipaleet viimeistelevät tuhdin välipalan.

0-rahka-hedelmasalaatti.jpg

Monipuoliset hedelmäsalaatti-rahkakupit yhdistävät suosikkimakuja samassa välipalassa. Maitorahka notkistetaan maidolla ja makeutetaan kevyesti hunajalla. Rahkan kanssa tarjoillaan rapsakkaa mysliä ja raikasta hedelmäsalaattia, jossa maistuvat omena, appelsiini ja banaani.

Lisää välipalavinkkejä:
Välipalaa koululaiselle
Maukkaita välipalavinkkejä
Välipalaa koululaisen lautaselle
Kunnon välipala auttaa jaksamaan
Ruoka.fi: 5 x parhaat välipalaherkut koululaiselle

Keskustelu

Kommentoi juttua: Parhaat välipalat ovat helppoja ja ravitsevia – 8 ohjetta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X