Hyvinvointi

”Jouduin viimeisessä työpaikassani rankan kiusaamisen kohteeksi” – näin katkeruudesta pääsee irti

Epäoikeuden­mukainen kohtelu voi jättää syvät haavat. Kotilieden lukija pohtii, miten voisi päästää irti raivon ja katkeruuden tunteista.

”Jouduin viimeiseksi jääneessä työpaikassani rankan kiusaamisen kohteeksi. Sen seurauksena sairastuin ja pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle. Tämä tapahtui yli kymmenen vuotta sitten. Yhä edelleen koen voimatonta raivoa ja katkeruutta. Koskaan minulta ei ole pyydetty anteeksi.

Miten ihmeessä voisin jo päästä eroon näistä tunteistani? Inhoan nykyisiä ’Anna anteeksi niin voit paremmin’ -lässytyksiä. Jos minulta pyydettäisiin anteeksi, ehkä voisin niin tehdäkin, mutta en näin. Tiedän, että kärsin tästä vain itse, mutta en voi tälle mitään”, pohtii nimimerkki Surullinen, 70. 

Asiantuntija: ”Kiusaamisella on merkittäviä seurauksia”

Työterveyspsykologi ja psykoterapeutti Hannele Karhu vastaa Surulliselle: 

”On ymmärrettävää, että koet edelleen voimakkaita tunteita raivosta katkeruuteen, sillä kiusaamisella on ollut merkittäviä seurauksia elämässäsi.

Kiusatuksi joutumisesta seuraa usein itsetunnon laskua ja huonommuuden kokemusta. Kiusaaminen voi aiheuttaa myös unettomuutta, vetäytymistä sosiaalisista suhteista ja kehon fyysisiä stressioireita. Luottamus ihmisiin saattaa kärsiä kolauksen. Pahimmillaan kiusattu uupuu, masentuu ja menettää työkykynsä.

Kiusaaminen työpaikalla on aina vakava tilanne, johon pitää puuttua mahdollisimman varhain.”

Puhu itsellesi lempeydellä

”Se, että on valmis päästämään irti kuormittavista tunteista, on merkki halusta mennä eteenpäin.

Vilpitön anteeksipyyntö voisi helpottaa oloasi ainakin jonkin verran. Se osoittaisi tekijän ottavan vastuun toiminnastaan. Anteeksipyyntöä ei kuitenkaan voi vaatia toiselta – eihän se silloin olisi aito. Ei ole myöskään takeita siitä, että anteeksi­pyyntö poistaisi kokonaan koetun tuskan.

Elämässä tapahtuu välillä asioita, joita on vaikea tai jopa mahdotonta hyväksyä. On luonnollista kokea vaikeissa tilanteissa voimakkaitakin tunteita, jotka ovat usein ihan oikeutettuja. Näissä tilanteissa emme välttämättä saa toisilta sitä, mitä olemme vailla, kuten anteeksipyyntöä, ymmärrystä tai lohtua.

Tällöin voimme tarjota itsellemme sitä lempeyttä, jota toivoisimme toisilta. Tämä ajatus voi tuntua aluksi vieraalta, mutta itseään kohti voi osoittaa sitä viisautta ja ystävällisyyttä, jota tavallisesti pystyy osoittamaan vaikkapa ystäviään kohtaan.

Jotta osaamme tarjota itsellemme sitä, mitä kaipaamme, meidän täytyy ensin tunnustella tunteitamme. Tunteet ovat tyypillisesti kerroksellisia. Kannustan tunnustelemaan, piileekö katkeruuden tunteesi alla muita tunteita. Sieltä voi löytyä vaikkapa surua, pettymystä tai loukkaantumista.

Jos tunnistat itsessäsi esimerkiksi loukkaantumista, voit miettiä sen jälkeen, mitä loukkaantunut puolesi on jäänyt vaille. Mitä loukkaantuneen puolesi tarvitsisi kuulla, jotta se saisi ymmärrystä osakseen?

Voit lohduttaa itseäsi sanomalla mielessäsi tai ääneen, että on todella kurjaa ja surullista, että jouduin epäreilun toiminnan kohteeksi. Se ei ole itsesääliä, vaan hankalan asian ja tunteen kohtaamista. Voit kertoa itsellesi, että kelpaan silti, vaikka olen kokenut kurjaa kohtelua – tai vaikkapa silittää käsivarttasi hellyydellä. Kosketus rauhoittaa kehoa ja mieltä.”

Lue myös: Laitatko aina toisten tarpeet omiesi edelle? Helppo kikka auttaa tunnistamaan, mitä itse tarvitset

Hannele Karhu
Hannele Karhu toimii työterveyspsykologina ja psykoterapeuttina. Hän neuvoo, että kiusaajalle voi kirjoittaa esimerkiksi kirjeen, jota ei koskaan lähetä.

Kirjoita kirje kiusaajallesi

”Anteeksi on mahdollista antaa, vaikka toinen ei pyytäisikään. Jos et ole valmis antamaan anteeksi, voit miettiä, voitko hyväksyä sen, että anteeksiantaminen on nyt vaikeaa. Kukaan ei edellytä sinulta anteeksiantamista.

Katkeruuden ja loukkaantumisen tunteiden käsittelyssä voi auttaa kirjoittaminen. Voit kirjoittaa sinua loukanneelle ja väärin kohdelleelle ihmiselle kirjeen, jota et koskaan lähetä. Kirjoittaminen on sinun omien tunteidesi työstämistä.

Kerro kirjeessä kiusaajalle, miten hän on sinua loukannut. Kuvaile, kuinka väärin sinua on kohdeltu ja selvitä, minkälaista kärsimystä se on sinulle aiheuttanut.

Pura kirjeeseen raivosi ja katkeruutesi. Puhuttele suoraan kiusaajaa. Voit myös kirjoittaessa puolustaa omia oikeuksiasi, mitä et ehkä kiusaamistilanteessa pystynyt tekemään. Voit lopuksi toivottaa sinua väärin kohdelleelle ihmiselle mitä ikinä haluat. Nyt ei tarvitse varoa sanoja, sillä kukaan ei lue kirjettä.

Muista kuitenkin pitää huolta itsestäsi koko kirjoittamisen ajan. Jos voimakkaat tunteet ottavat ylivaltaa, muistuta itseäsi, että nyt on nyt eikä sinulla ole hätää tässä hetkessä. Lopuksi voit tehdä kirjeelle mitä haluat – lähettämättä sitä – ja antaa lohtua loukatulle puolelle itsestäsi.

Suorapuheisen kirjeen kirjoittaminen voi olla yllättävän voimakas keino päästä käsiksi omiin tunteisiin ja sitä kautta päästää irti katkeruudesta.”

Lue myös Anna.fi: Moni häpeää kateuden tunnettaan ja pyrkii kieltämään sen – näillä 7 keinolla voit oikeasti vapautua itsesi vertaamisesta muihin

Nainen katselee ulos ikkunasta. 
Vaikeista tunteista ei välttämättä pääse eroon, eikä siihen tarvitse pyrkiäkään. © iStock

Katkeruudesta kannattaa päästää irti itsensä takia

”Pitkään jatkunut katkeruuden tunne jäytää ihmistä sisältä päin. Se kuluttaa, uuvuttaa ja tekee kyyniseksi. Pahimmillaan se vie ilon elämästä.

Vaikka ei olisi valmis antamaan toiselle anteeksi, kannattaa päästää irti katkeruudesta oman hyvinvoinnin takia. Katkeruudesta luopuminen ei tarkoita sitä, että hyväksyisi väärän teon tai ettei sitä saisi surra. Ihmisellä on oikeus olla pettynyt ja vihainen.

Jos pysyt kiinni katkeruudessa, annat epäoikeudenmukaisen kohtelun hallita elämääsi edelleen. Kun pystyt päästämään hankalasta tunteesta irti vähän kerrallaan, olet enemmän itsesi puolella.

Hankalista tunteista ei välttämättä pääse koskaan kokonaan eroon, eikä siihen tarvitse pyrkiäkään.

Käsitellytkin tunteet nostavat päätään aina silloin tällöin, etenkin, jos kohtaamme tilanteen, joka muistuttaa menneestä. Riittää, että katkeruus ei kaappaa mieltäsi mukaan jatkossa kovin usein, vaan saisit etäisyyttä tunteeseen. Ehkä jatkossa katkeruuden tunne on vain vierailija, eikä pysyvä olotila.”

Juttu on julkaistu Kotiliedessä 11/2024.

Kommentoi

Kommentoi juttua: ”Jouduin viimeisessä työpaikassani rankan kiusaamisen kohteeksi” – näin katkeruudesta pääsee irti

Sinun täytyy kommentoidaksesi.