Piilosuola vaarantaa terveyden – katso 7 pahinta piilosuolan lähdettä

Piilosuolaa on syytä välttää, sillä runsas suolansaanti aiheuttaa moniaterveysongelmia. Lue,mitkä ovat pahimmat piilosuolan lähteet.

Teelusikallinen suolaa päivässä riittää

Piilosuola on vaarallista, sillä aikuinen tarvitsee suolaa vain 1,3 grammaa päivässä saadakseen riittävästi natriumia. Määrän saa jo sekaruokavalion päivittäisestä lihasta ja maidosta. Suolaa ei siis tarvitse lisätä ruokaan välttämättä lainkaan.

Aikuinen ei saisi syödä yli 5 grammaa päivässä. Määrä vastaa yhtä teelusikallista. Popsimme suolaa kuitenkin reilusti yli suositusten: naiset noin 7 grammaa ja miehet 10 grammaa päivässä.

Suola aiheuttaa sairauksia

  • Suola kohottaa verenpainetta.
  • Lisäksi suola kohottaa sydän- ja verisuonisairauksien riskiä niilläkin, joiden verenpaine ei nouse.
  • Suola lisää kalsiumin erittymistä virtsaan, mikä altistaa osteoporoosille.
  • Suolainen ruoka voi lisätä myös mahasyövän riskiä.

Jopa 80 prosenttia suomalaisten syömästä suolasta on elintarvikkeiden piilosuolaa. Vaikka tekisit vähäsuolaista kotiruokaa, saatat saada suolaa liikaa esimerkiksi leivästä.

Lue myös: 10 helppoa vinkkiä vähentää suolan käyttöä

Lue myös: Näillä arkisilla vinkeillä pidät huolta sydämestäsi ja vähennät sydänsairauksien riskiä

Piilosuolan lähteitä:

  1. Leivät ja leivonnaiset. Sydänliitto suosittelee leipiä, joissa 100 grammassa on suolaa 0,7 grammaa tai vähemmän. Näkkileivissä ja hapankorpuissa suositusraja on 1,2 grammaa. Käytännössä harva kaupan leipä on näin vähäsuolaista. Päivittäiset suolansaantisuositukset voivat täyttyä jo pelkästä ruisleivästä ja sen päällisistä.
  2. Tarkista myös makeiden leivonnaisten, kuten keksien ja kakkujen suolapitoisuus. Niissäkin voi olla suolaa lähemmäs 2 grammaa.
  3. Murot ovat yllättäviä piilosuolan lähteitä, sillä moni kiinnittää huomiota vain niiden sokerisuuteen. Sydänliitto suosittelee enintään 1 gramman suolapitoisuutta, mutta terveysmuroina markkinoiduissa tuotteissakin voi olla 1,5 – 2 grammaa suolaa. Älä siis tuijota vain sokerin määrää, vaan tarkista myös suola.
  4. Leikkeleet ja makkarat. Lihajalosteet ovat usein erittäin suolaisia. Sydänystävällisissä leikkeleissä suolaa on enintään 2 grammaa ja makkaroissa 1,5 grammaa. Vähäsuolaisempia lihatuotteitakaan ei kannata syödä joka aterialla, sillä jo muutama kinkkusiivu täyttää koko päivän suolantarpeen. Todellisia suolapommeja ovat meetvurstit, chorizot ja kuivalihat. Niissä suolaa voi olla lähes 4 grammaa 100 grammassa.
  5. Juustot. Sydänystävällisessä juustossa suolaa on enintään 1,2 grammaa. Pala-, rae- ja tuorejuustoista on melko helppo löytää vähäsuolaisia vaihtoehtoja. Emmental-tyyppiset juustot ovat vähäsuolaisempia kuin kerma-, edam- ja goudajuustot. Sen sijaan homejuustossa, fetassa, halloumissa ja muissa grillijuustoissa suolaa on jopa kolme kertaa suositeltua enemmän.
  6. Valmiskeitot ja salaatit. Sydänystävällisissä valmisruoissa suolaa saisi olla enintään 0,8 grammaa. Yllättäen suolaisimpia eineksiä ovat terveellisiksi mielletyt keitot ja salaatit. Jos salaatissa on valmiskastike, kinkkua, fetaa tai marinoitua broileria, suolaa voi olla yli tuplat suositukseen nähden. Keitoissa suolaa voi olla jopa viisi kertaa suositeltua enemmän. Sen sijaan kiusausten, lasagnejen ja pataruokien suolamäärät ovat lähempänä suosituksia.
  7. Marinadit ja mausteseokset. Vähäsuolaisessa maustekastikkeessa suolaa saisi olla enintään 0,8 grammaa. Äärettömän harva valmiskastike on näin vähäsuolainen. Vähäsuolaisessa ketsupissakin on puolet enemmän suolaa. Tulisissa maustekastikkeissa suolaa voi olla lähes 10 grammaa. Myös fondeissa, mausteseoksissa ja liemikuutioissa on runsaasti suolaa. Jos käytät mausteseoksia, et tarvitse suolaa välttämättä lainkaan.

Testaa reseptit:

5 x ruisleipä – leivo perinneherkku juureen tai paista helppo pataleipä!

Leivo kaurasta leipää, patonkia tai sämpylöitä – 7 herkullista reseptiä

Näin vähennät suolan saantia:

  • Kiinnitä huomiota päivittäin syömiesi ruokien suolaisuuteen. Jo leivän ja juuston vaihtaminen vähäsuolaisiin on suuri muutos. Elintarvikkeiden suolamääriä on helppo vertailla Kuluttajaliiton Syö hyvää -sivustolla.
  • Vähäsuolainen ruoka voi tuntua aluksi mauttomalta. Suolattomuuteen kuitenkin tottuu, joten anna makuaistille aikaa.
  • Makuaisti tottuu myös suolaisuuteen. Älä lisää annoksen päälle suolaripausta, sillä ruoan oman suolan pitäisi riittää.
  • Loihdi ruokaan makua yrteillä, sipuleilla, sitrushedelmillä, etikoilla ja chilillä.
  • Mieti kokonaisuutta. Jos syöt suolaista leipää, valitse vähäsuolainen kinkku. Jos käytät valmiskastiketta, älä lisää ruokaan suolaa.
  • Kokkaa itse, sillä ravintolaruoka on usein suolaista.

Lähteet: Fineli, Leipätiedotus, Sydän.fi, Syöhyvää

Avainsanat

Keskustelu

Mausteseoksissa on järkyttävä määrä suolaa, esimerkiksi sitruunapippurissa valmistajasta riippuen jopa 40%, curry on myös mausteseos johon monesti on laitettu reilusti suolaa. Sallisesta poiketen Santa Marialla on valikoimassa suolattomia vaihtoehtoja, niitä pitää osata vaatia.

Kommentoi juttua: Piilosuola vaarantaa terveyden – katso 7 pahinta piilosuolan lähdettä

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X