Onko häpeä tuttu tunne? Älä anna sen kontrolloida elämääsi – näin pääset häpeästä eroon

Itseään häpeävä ihminen kuvittelee koko persoonansa olevan kelvoton. Selityksestä voi tulla myös suojakuori, joka saa hänet välttelemään riskejä. Häpeän voi murtaa tekemällä pelottavia ja asioita ja hyväksymällä sen, että virheet ovat inhimillisiä.

Häpeä on yksi vahingollisimmista tunteista. Se saa meidät soimaamaan itseämme piirteistämme, jotka ovat mielestämme noloja. Häpeä nakertaa itsetuntoa ja voi eristää ihmisen, jos hän pelkää tulevansa nöyryytetyksi muiden edessä.

Häpeä on myös kiero tunne, koska siitä voi tulla riippuvaiseksi. Itsensä mitätöimisestä tulee tapa, jonka avulla ihminen peittelee vielä kipeämpiä tunteitaan. Häpeästä irti pääseminen tarkoittaakin usein irti päästämistä.

Häpeä mitätöi ihmisen arvon

Amerikkalainen psykologi ja kirjailija Margaret Paul sanoo Huffington Postissa, että ihmiset sekoittavat häpeän ja syyllisyydentunteen helposti toisiinsa. Jotta häpeilystä pääsisi irti, se on opittava erottamaan syyllisyydestä.

Jatkuvaa syyllisyyttä tunteva ihminen uskoo toimivansa väärin. Häpeäjä taas kokee olevansa persoonana täysin vääränlainen. Häpeän juuret ovat syyllisyyttä syvemmällä, koska kelpaamattomuuden tunne syntyy usein lapsuudessa.

Perheessä, koulussa ja kaveriporukassa koetut moitteet saavat lapsen häpeämään itseään. Hän ei ymmärrä, että haukkuminen voi johtua muiden omista ongelmista. Lapsi luulee moitteiden olevan merkkejä siitä, että hänessä on perustavanlaatuinen vika, jota hän ei voi korjata.

Häpeä ja syyllisyys raastavat mieltä

Häpeä on keino kontrolloida elämää – erota se syyllisyydestä

Erikoisinta häpeässä on se, että vaikka kyseessä on inhottava tunne, siitä luopuminen voi olla vaikeaa.

Margaret Paulin mukaan häpeä voi olla kontrollointikeino. Muiden haukut ja pettymykset on helppo selittää ajattelemalla, että kaikki epäonnistuu, koska olen kelvoton.

Todellisuudessa pettymykset ja ihmissuhdeongelmat ovat monien tekijöiden summia. Muut voivat kritisoida meitä, koska he ovat itsekin epävarmoja, emmekä voi aina vaikuttaa heidän käytökseensä.

Maailman ja ihmisten arvaamattomuus voi kuitenkin tuntua sietämättömältä. Itsensä mitätöimisestä tulee automaattinen selitys, jonka avulla ihminen järkeistää elämää. Epäonnistumiset on yksinkertaisempaa kuitata omalla huonoudellaan kuin yrittää ymmärtää monimutkaisia syitä niiden taustalla.

Häpeästä voi tulla myös suojakuori. Ihminen ei ota riskejä ja kontaktia muihin, koska hän uskoo nolaavansa itsensä.

Pettymys on kuitenkin normaali tunne. Sen kokeminen on kasvattavaa, ja mitä enemmän ihminen ottaa riskejä, sitä useammin hän voi onnistua. Elämäänsä häpeän avulla kontrolloiva ihminen luulee säästyvänsä kivulta. Todellisuudessa hän jää paitsi monista antoisista ja vahvistavista kokemuksista.

Hyväksyntä murtaa häpeän

Jotta ihminen pääsisi häpeästä irti, hänen pitää oppia hyväksymään kaksi asiaa.

Ensin hänen pitää hyväksyä ikävät, mutta luonnolliset tunteensa. Esimerkiksi epäonnistumisesta johtuva nolostelu ja yksinäisyyden aiheuttama suru ovat normaaleja tunteita.

Niitä ei saa ohittaa ajattelemalla, että mokat johtuvat tyhmyydestäni, eikä kukaan halua olla kaltaiseni idiootin kanssa. Vaikeat tunteet vahingoittavat vähemmän, kun emme kätke niitä.

Häpeäjän pitää hyväksyä myös se, että muiden käytöksellä ja vastoinkäymisillä ei ole aina mitään tekemistä hänen kanssaan. Haukkuminen voi kertoa kritisoijan pahasta olosta, ei haukutun kelvottomuudesta. Fiksuillekin ihmisille tapahtuu ikäviä asioita, eikä tämä ole merkki heidän typeryydestään.

Helpottunut olotila

Irrottaudu häpeästä näiden kuuden askeleen avulla:

  1. Mieti, mistä häpeäsi kumpuaa. Ovatko vanhempasi, ystäväsi tai puolisosi väheksyneet sinua? Missä tilanteissa häpeä iskee? Onko arvostelu kohdistunut luonteeseesi, ulkonäköösi vai molempiin?
  1. Anna muistojen laukaisemien tunteiden tulla, vaikka ne olisivat kipeitä. Kokeile meditaatiota ja mindfullnessia, joiden ideana on tarkastella tunteita tyynesti. Hyväksyminen lievittää pahaa oloa enemmän kuin sen torjuminen.
  1. Tarkastele, millaisia tunteita häpeä aiheuttaa kehossasi. Sattuuko vatsaasi, hikoiletko? Hengitä rauhallisesti ja anna fyysisen reaktion tulla. Se menee nopeammin ohi, kun et ole taistele reaktiota vastaan.
  1. Puhu itsellesi myötätuntoisesti. Kun joudut noloon tilanteeseen, selitä itsellesi, mikä laukaisi häpeän. Pohdi, onko tulkintasi tilanteen noloudesta realistinen. Vakuuta itsellesi, että virheet ovat inhimillisiä, ja mokat ovat usein omassa mielessämme.
  1. Yritä ymmärtää ihmisiä, jotka saavat sinut häpeämään itseäsi. Voiko työkaverisi naljailu johtua ärsyttävyytesi sijaan siitä, että hän on väsynyt? Oliko äidilläsi ongelmia, jotka hän purki nöyryyttämällä sinua?
  1. Tee asioita, joita olet vältellyt häpeän vuoksi. Puhu yleisön edessä, pukeudu tiukkaan paitaan tai tee aloite ihmissuhteessa. Huomaat, että monet pelottavat asiat johtavat hyvään lopputulokseen.

Lähteet: Gail Brenner, Huffington Post, Naistenkartano

Lue myös jutut:

Häpeän mustasukkaisuuttani

Mitä tehdä kun kahdehdin ystävääni?

Näyttelijä Heidi Herala: ”Menetykset vahvistivat

6 asiaa, jotka vastoinkäymiset ovat opettaneet sinulle elämästä

Keskustelu

Kommentoi juttua: Onko häpeä tuttu tunne? Älä anna sen kontrolloida elämääsi – näin pääset häpeästä eroon

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X