Oiva Toikan värikkäissä lasitöissä oli rajana vain mielikuvitus

Oiva Toikka oli taiteilija, joka uskalsi poiketa pelkistetystä modernista linjasta.

Teksti Arja Maunuksela

Kuvat Fiskars Group ja Bukowskis

Oiva Toikka (1931–2019) piti itseään ennemmin taiteilijana kuin muotoilijana. Hän käsitteli lasia omalla veistoksellisella tavallaan, ja väri ja koriste olivat hänelle yhtä tärkeitä kuin muoto.

Laajaan tuotantoon kuuluu myös rakastettuja käyttöastioita, kuten Kastehelmi, Pioni, Flora ja Fauna, mutta niissäkin pinnan kuvio on olennainen. Suomalaisessa designissa Toikkaa on verrattu Birger Kaipiaiseen, keramiikan koristeen puolustajaan: he molemmat uskalsivat poiketa pelkistetystä modernista linjasta.

Toikka syntyi Viipurissa. Hän opiskeli Helsingissä Taideteollisen oppilaitoksen keramiikkaosastolla ja työskentelikin jonkin aikaa Arabialla. Sitten hän hankki perheelleen elantoa kuvaamataidon opettajana ennen kuin sai paikan Nuutajärven lasitehtaalla 1963.

31.08.2020

X