Ihmiset

Entiset kassatyöntekijät listaavat 9 ärsyttävää asiaa, joita asiakkaat tekevät kaupassa

Kassalla työskennellessä näkee ja kuulee kaikenlaista. Entiset kassatyöntekijät kertovat, mikä asiakkaiden käytöksessä jurppii.

Moni on työskennellyt joskus elämänsä aikana kaupan kassalla. Moni siis tietää, että kassatyössä kohtaa monenlaisia ihmisiä ja joskus haastaviakin tilanteita. Vaikka suurin osa asiakkaista käyttäytyy asiallisesti, joskus asiakaspalvelijalta vaaditaan pitkää pinnaa.

Kaksi kassalla aiemmin työskennellyttä henkilöä kertoo, mitkä asiat asiakkaiden käyttäytymisessä ärsyttävät. Esiin nousseissa esimerkeissä on samaistumispintaa monelle entiselle kassatyöntekijälle. Haastatellut henkilöt eivät esiinny jutussa oikeilla nimillään.

Lue myös: 5 asiaa, joita siivooja ei koskaan tekisi omassa kodissaan: ”Ihan järkyttävää rahojen ja luonnon tuhlaamista”

Juttu jatkuu kyselyn jälkeen.

Entiset kassatyöntekijät kertovat: 9 ärsyttävää asiaa asiakkaiden käytöksessä

1. Asiakas yrittää ostaa alkoholia ilman henkilöllisyystodistusta

Jotkut asiakkaat saattavat hermostua ja nostaa metelin, jos heille ei voida myydä alkoholia. Syy voi olla, ettei hänellä ole esittää henkilöllisyystodistusta tai että hän on päihtynyt.

”Useimmat asiakkaat kuitenkin ymmärtävät, miksi alkoholia ei voi myydä päihtyneelle henkilölle. Myös henkilöpapereita kysyvä myyjä tekee vain työtään”, kertoo Heli, joka on työskennellyt alle viisi vuotta kaupan kassalla.

Suomessa myyjän on tarkistettava ikä kaikilta alkoholijuomia, tupakkatuotteita tai rahapelejä ostavilta henkilöiltä, jotka vaikuttavat alle 30-vuotiailta.

2. Asiakas kommentoi kassatyöntekijän ulkonäköä tai nimeä

Kassatyöntekijät saattavat saada osakseen kaikenlaista kommentointia. Pilkalliset ja loukkaavat henkilökohtaisuuksiin menevät kommentit voivat muistua mieleen vielä vuosien jälkeen.

”Olin nuorena töissä kaupan kassalla. Minulla oli silloin lyhyet hiukset. Asiakas kommentoi hiuksiani tuhahtamalla: ’Oletko poika vai tyttö’”, kertoo Minna, joka on työskennellyt kassalla kesätyöntekijänä.

Heli puolestaan muistaa työkaverilleen esitetyn törkeän kommentin.

”Hänelle sanottiin, että hyvä, että naisessa on jotain, mistä ottaa kiinni. Itsekin olen kohdannut seksuaaliseen kanssakäymiseen viittaavia ehdotuksia”, Heli kertoo.

Myös asiakkaiden harmittomiksi tarkoitetut kehut ulkonäöstä voivat tuntua kassatyöntekijästä sopimattomilta. Ne eivät liity mitenkään hänen työhönsä.

”Minua saatettiin sanoa kauniiksi. Mutta koen, ettei töissä tarvitsisi kommentoida mihinkään sävyyn kenenkään ulkonäköä. Ei siellä olla missään karjamarkkinoilla vaan töissä”, Heli sanoo.

Lue myös Anna.fi:n juttu: Ja sinne meni! 7 ostosta, joiden kohtaloa saa eniten jännittää ruokakaupan kassalla

3. Asiakas koskettelee paistopistetuotteita käsin

Silloin tällöin kaupassa näkee asiakkaita, jotka nappaavat karjalanpiirakat kiireen vilkkaa käsin paistopisteeltä.

Vaikka monien ruokakauppojen paistopisteillä on lappu, jossa kehotetaan hygieniasyistä käyttämään pihtejä, kaikki eivät noudata ohjetta. Kassatyöntekijäkin saattaa ohitse kulkiessaan joutua muistuttamaan pihtien käytöstä.

4. Asiakas piilottaa tuotteita ympäri kauppaa

Joskus asiakas tulee kassaa lähestyessään katumapäälle. Hän saattaa tuupata jonkin keräämistään tuotteista kassan läheiseen hyllyyn, johon se ei kuulu.

Siitä koituu lisätyötä kaupan henkilökunnalle. Kassatyöntekijän työtehtäviin kuuluu usein myös myymälän siistimistä ja hyllyttämistä.

Vääriin paikkoihin laitetut tuotteet harmittavat, koska kylmäsäilytyksen vaativa tuote ei ole enää huoneenlämpöön jätettynä myyntikelpoinen. Pakastealtaaseen tuupattu kylmettynyt banaanikaan ei kelpaa enää myytäväksi. Hävikki on pois kaupan kassasta.

”Ärsyttävintä on, kun asiakas pudottaa kaiken mahdollisen Mr. Musclesta alkaen pakastealtaaseen”, Heli sanoo.

mies työskentelee kassalla
Suurin osa kauppojen asiakkaista on mukavia, kertovat entiset kassatyöntekijät. Joukkoon mahtuu kuitenkin poikkeuksia. © iStockphoto

5. Asiakas ei kerro tuotteen rikkoutumisesta

Vahinkoja sattuu. Keneltä tahansa saattaa joskus tipahtaa vaikkapa jugurtti- tai lasipurkki lattialle. Silloin asiasta kannattaa käydä kertomassa henkilökunnalle. Muuten sotku voi jäädä pidemmäksi ajaksi muiden asiakkaiden riesaksi.

”Jo ihan turvallisuusyistä olisi hyvä saada sotkut siivottua mahdollisimman nopeasti. Märkään lätäkköön voi joku liukastua, ja lasinsiruihin voi joku vahingossa astua”, Heli sanoo.

Rikki menneestä tuotteesta kertominen ei ole yleensä asiakkaalta pois. Useimmat myymälät eivät velota vahingossa rikkoutuneesta tuotteesta.

6. Asiakas laittaa käteisrahaa kassahihnalle

Kolikot ja setelit liikkuvalla liukuhihnalla on kassatyöskentelijän kauhukuva. Jos hihnaa ei ehdi pysäyttää ajoissa, seteli luikahtaa helposti kassahihnan väliin, mikä pysäyttää hetkeksi koko hihnan toiminnan. Setelin kaivaminen hihnan alta on ikävä operaatio, joka vie myös asiakkaan aikaa. 

7. Asiakas kyseenalaistaa tuotteiden hinnoittelun

Kassatyöntekijällä on harvemmin vaikutusvaltaa ruokakaupan tuotteiden hinnoitteluun. Silti he saavat usein kuulla tuotteiden kalliista hinnoista. Asiakas saattaa esimerkiksi ihmetellä, miksi tuote maksaa kaupassa enemmän kuin naapurikaupassa.

Joskus asiakas saattaa epäillä, että myyjä on laskuttanut tuotteesta liian korkean hinnan. Toistuva kuittien syynäys kävi Minnan hermoille.

”Aina oli asiakkaita, jotka maksettuaan syynäsivät kuitin läpi perusteellisesti ja ihmettelivät tuotteiden korkeita hintoja. Sitten kierrettiin kauppaa tarkistamassa, että hinnat ovat samat, kuin hyllyillä olevissa hintalapuissa”, Minna sanoo.

8. Asiakas kieltäytyy kuitista huonolla vitsillä

Tarvitsetko kuittia? Kassatyöntekijän esittämä kysymys saattaa käydä asiakkaan hermoille. Moni asiakas onkin keksinyt kysymykseen yksinkertaisen kieltävän vastauksen rinnalle vitsikkäitä versioita, kuten ”Ei mene verotukseen”.

Heli on törmännyt myös toiseen vastaukseen: ”En tarvitse, koska siinä ei ole sinun puhelinnumeroasi”.

”Se on varmaan joku yritys flirttailla. Useampi naispuolinen kollegani oli kuullut tämän lauseen ainakin joskus”, Heli sanoo.

9. Asiakas ei tervehdi takaisin

Kukapa ei ärsyyntyisi, jos ei saisi vastausta tervehdykseen? Ammattitaitoinen kassatyöntekijä palvelee tylytkin asiakkaat, mutta se ei tarkoita, etteivätkö nuivat tuppisuut ärsyttäisi.

Entiset kassatyöntekijät peräänkuuluttavat hyviä käytöstapoja myös kaupassa asioidessa. Moikkaaminen ja katsekontakti eivät maksa mitään.

Kommentoi

Kommentoi juttua: Entiset kassatyöntekijät listaavat 9 ärsyttävää asiaa, joita asiakkaat tekevät kaupassa

Lukija452407

Meitä on moneen junaan niin asiakkaissa kuin kassahenkilöissäkin. On paljon asioita jotka minuakin ärsyttää kauppojen työntekijöissä mutta silti niissä on pakko asioida. Teittyjä kassoja välttelen jos se suinkin on mahdollista.

Lukija331538

Eivät ne kassalla istuvat aina tervehdi. Sama juttu kuin bussikuskeilla, eihän sitä jaksa satoja kertoja vuoron aikana moikata kaikkia. Ymmärrän.

Se minua vähän nyppii, kun usein kuitti heitetään suoraan roskiin kysymättä haluanko kuitin. Näin käy usein etenkin R-kioskeilla, ja sitten saavat kaivaa sen takaisin. Kuitin haluamista ei pitäisi edes kysellä, vaan se pitää aina antaa maksua vastaan. On sitten ostajan asia päättää mitä sillä tekee. Itse säästän kuitit ja pidän omasta taloudesta kirjanpitoa.

Sinun täytyy kommentoidaksesi.