laihdutus: vaaka ja mittanauha

Laihdutus: Saisinko tukea nettiyhteisöstä?

Toissa keväänä Jukka Lahtinen, 43, kyllästyi lievään ylipainoonsa. Lahtinen meni nettiin ja löysi sieltä painonhallintaohjelmia. Olennainen osa kaikissa palveluissa on ruokapäiväkirja.

Toissa keväänä Jukka Lahtinen, 43, kyllästyi lievään ylipainoonsa. Tai ei niinkään painoonsa, vaan vyötärölle kertyneeseen rasvaan. Vaaka näytti 180 senttiselle Jukalle 86 kiloa, mutta mittanauha vyötärönympärykselle 105 senttiä.

Lue myös: Intuitiivinen syöminen auttaa katkaisemaan laihdutuskierteen – syö kehoasi kuunnellen

”Siinä oli miehelle noin kymmenen senttiä liikaa. Olen tietoinen vatsarasvan terveyshaitoista ja minunkin lähisuvussani on sydän- ja verisuonisairauksia. Halusin tehdä asialle jotakin. Yksin en laihduttamaan pystyisi, enkä kokenut edes tietäväni painonhallinnasta tarpeeksi”, Jukka sanoo.

Lahtinen meni nettiin ja löysi sieltä painonhallintaohjelmia. Olennainen osa kaikissa palveluissa on ruokapäiväkirja.

”Ruokapäiväkirjaan merkkasin syömäni ruoat esimerkiksi grammoina ja elintarvikenimittäin. Laskuri laskee syödyt kalorit ja katsoo, miten paljon loppupäivälle jää vielä varaa syödä. Sain tietenkin itse valita painotavoitteeni, ja laskuri eteni sen mukaan”, Jukka sanoo.

Jukan painonpudotustavoite oli kuusi kiloa. Parin viikon kokeiluajalla hän laihtui jo kilon. Nettipainonhallinnan helppous ja tarkkuus sopi Jukalle.

”Tuntui kivalta, että laskuri opasti syömään oikein. Päivittäin laskuri kertoi, tarvitsenko nyt vähän enemmän proteiinia, hiilihydraatteja vaiko rasvaa. Itse minun olisi ollut mahdotonta tietää sitä. Päätin, että tämä on minun juttuni.”

Helppo mutta passiivinen kannustaja

Kiloklubin liikuntavalmentaja Eija Holmala kertoo, että nettiohjelmien etuna moniin perinteisiin laihdutuskerhoihin verrattuna on juuri Jukan mainitsema helppous ja ohjelmien antama ruokaopastus.

”Netissä saat myos säilytettyä intimiteettisi, eikä tarvitse lähteä erikseen kokousiltoihin tai käydä vaa’alla muiden nähden. Verkkopainonhallintaohjelma on kuin henkilökohtainen valmentaja, joka etsii laihduttajalle sopivan painonpudotusvauhdin, opettaa syömään monipuolisesti ja antaa tietoa painonhallinnan perusteista”, Holmala luonnehtii.

Samoilla linjoilla on Keventäjien psykologi Riikka Turku, joka lisää monen laadukkaan nettipalvelun eduksi myos vertaistuen.

”Sillä, että hyvin moni painiskelee samanlaisten ongelmien kanssa kuin sinä itse, on valtavan iso merkitys onnistumiselle. Meillä monille teemoille on muodostunut spontaanisti useita alakeskusteluryhmiä, joissa ihmiset tsemppaavat toisiaan. Keventäjät julkaisee myos onnistumistarinoita ja palvelun käyttäjät voivat chattailla esimerkiksi ravinto‑ ja liikunta‑asiantuntijoiden kanssa”, Turku sanoo.

Psykologi korostaa, ettei nettipainonhallinta ole pelkkää ruoka‑ ja liikuntapäiväkirjojen täyttämistä. Osa täyttää niita jonkin aikaa, mutta kun syömisen tasapaino on hanskassa, ohjelma voi toimia taustatukena ja vinkkien hakulähteenä.

”Ja jos paino taas kipuaa nousuun, aina voi palata ohjelman huomaan.”

Jukan paino lähti Kalorilaskurissa putoamaan hitaasti, mutta varmasti. Hänellekin sivuston tarjoama painotietous ja netin vertaistuki tulivat tarpeeseen. Nettikavereiltaan Jukka kuuli, mitä tehdä, kun paino alkoi jumittaa paikallaan ja huojentui, kun herkuistakaan ei tarvinnut kokonaan kieltäytyä.

”Mässypäivä kerran viikossa ja greippivälipala tulivat avukseni. Liikuntapäiväkirjasta näin, miten paljon päivittäinen tunnin kävelylenkkini antoi varaa löysätä välillä.”

Laihduttajan nettipalveluissa on eroja

Pyysimme Jukka Lahtista vertailemaan kolmea isoa netin painonhallintaohjelmaa: Kiloklubia, Keventäjiä ja Kalorilaskuria. Jukka listasi niiden hyvät ja huonot puolet.

KiloKlubi
www.kiloklubi.fi

Ilmainen, paljon mainoksia.
• Sisältää muun muassa ruoka- ja liikuntapäiväkirjat, tietoa rasvan, proteiinin ja hiilihydraattien suhteista sekä ravinnon laatutarkkailun, liikuntalaskurin ja liikunnan laadun tarkkailun, edistymisen tarkkailun, onnistumistarinoita sekä foorumiosion, joka jakautuu keskustelufoorumiin, blogeihin ja Klubilaiset-osioon, asiantuntija-artikkeli-ja reseptiosioon.
• Hyviä asiantuntija-artikkeleja ravitsemuksesta ja liikunnasta.
• Laaja reseptipankki.
• Haku on kohtalaisen jäykkä ja ruokien hakuun menee aikaa. Lisäksi esimerkiksi suklaan kohdalla mittana on useimmiten pala, mikä on epämääräistä.

KalorilasKuri
www.kalorilaskuri.fi

Maksullinen: 3,80 e/kk.
• Sisältää muun muassa ruokapäiväkirjan sekä tietoa rasvan, proteiinien ja hiilihydraattien suhteista, liikuntalaskurin, reseptejä, blogeja, keskusteluryhmiä, taustatietoa ja mahdollisuuden nettipalautteeseen.
• Ruokien haku helppoa ja valikoima laaja.
• Listaa 30 eniten käytettyä ruokaa, joka helpottavat ruokapäiväkirjan käyttöä.
• Edullisesta hinnasta huolimatta ei mainoksia, mikä korostaa sivuston selkeyttä.
• Asiantuntijatietoa tarvittaisiin enemmän.
• Ei sovi henkilöille, joilla ei ole aikaa ottaa aktiivisesti selvää ruoka- ja liikunta-asioista.
• Tietoaines löytyy usein mielipiteiden joukosta.

Keventäjät
www.keventajat.fi

Maksullinen: 29 e / 3 kk,
49 e / 6 kk, 79 e / 12 kk.
• Sisältää muun muassa ruoka- ja liikuntapäiväkirjan sekä harjoitusohjelman kullekin päivälle. Lisänä suositukset painon ja vyötärönympäryksen mittaamiseen sekä terveysmittausosio, johon voi kirjata verenpaineen, kolesterolin ja verensokerin arvot. Asiantuntijat vastaavat käyttäjien kysymyksiin.
• Hyviä asiantuntija-artikkeleja.
• Kysy asiantuntijalta -palsta on mainio.
• Suolan määrä ilmoitetaan selkeästi grammoina ja prosentteina saantisuosituksesta.
• Haku jäykähkö, melko suppea.
• Palvelusta ei näe suoraan, montako kaloria voi vielä syödä tai montako prosenttia kaikesta syömästään ruuasta on saanut proteiinia, hiilareita tai rasvaa.

Keskustelu

Uskoisin, että osa tarvitsee vertaistukea, osalla riittää itsellä selkärankaa. Kannattaa katsoa aluksi netin ilmaisista tietolähteistä vinkkejä kuten http://www.dieetti.org/laihdutusvinkkeja/ ja sitten miettiä mihin omat kyvyt ja kuri riittää.

Juuri noin. Yksi hyvä keino on pitää ruokapäiväkirjaa, jolloin huomaat mitä olet syönyt. Ruokapäiväkirja auttaa myös tekemään muutoksia ruokailuun ja kannattaa myös laittaa siihen ylös ruokailu ajat. Säännölliset ruokailu ajat auttavat tasaamaan nälkää, mikä puolestaan auttaa sinua säännöstelemään mitä ja kuinka paljon syöt. Lisää laihdutus vinkkejä löydät https://www.laihduttaminen.com/ sivustolta.

Omien, piintyneiden tapojen PYSYVÄ muuttaminen on äärimmäisen vaikeaa.Jos olet 10 vuoden ajan joka päivä töiden jälkeen rojahtanut sohvalle kaljatölkin kanssa televisiota katsomaan, puhutaan aika fundamentaalisista muutoksista, jos kaveri pitäisi saada aktiiviseksi liikkujaksi ja terveellisen ruoan syöjäksi. Netin tukipalvelut lienevät pääosin hyödyllisiä/neutraaleja. Netistä tietoa etsiessä täytyy kuitenkin pitää mielessä yksi tärkeä asia: verkosta löytyy usein vain ääripäiden kirjoituksia, näin erityisesti keskustelupalstoilla. Tuhansilla ihmisillä on erilaisia kokemuksia samasta asiasta, mutta eivät kirjoittele niistä nettiin.

Itse päädyin nopeaan ratkaisuun: http://www.kc-clinic.fi/kirurgiset-hoidot/vatsan-alueen-toimenpiteet/rasvaimu-eli-liposuktio
Lisäksi ravintoterapeutti laati minulle terveellisen ruokavalion, jossa olen hyvin pysynyt. Nyt on aika kevyt olo, pysyvästi.

kuka tietää kokoontuuko Raumalla keventäjä- tai muita ryhmiä, joihin maksusta pääsisi ?
nim. ylipaino

Tutkimusten mukaan ruokapäiväkirjaakin tehokkaampi tapa kontrolloida syötyjä kaloreita on valokuvan ottaminen jokaisesta ateriasta ja nautitusta ruuasta. Varsinkin jos kuvat vielä jakaa sosiaalisessa yhteisössä päästään usein todella hyviin tuloksiin. Kuvien avulla on myös helppo jälkeenpäin tarkkailla syömistään, ja samalla joutuu ihan käytännössä katselemaan repsahtamisiaan pitkään.
http://www.kaloritaulukko.fi/
Tuolla voi tarkistaa ruoka-aineiden kalorimäärät ja laskea oman kalorikulutuksensa.

Vanhahko kirjoitus, mutta silti yhä ajankohtainen. Itse olen saanut paljon tukea verkosta ja myös käynyt paljon mielekkäitä keskusteluja asian tiimoilta. Toki itsetuntemus on tärkeää, mutta niin on myös tiedon karttuminen. Itse sain hurjasti apua ruokavalion kohentamiseen tietyistä lisäravinteista ja valmisteista. Kannattaa vilkaista http://www.laihdutus.info/ siellä on paljon kauppoja listattuna ja erilaisia valmisteita löytyy eri kaupoista vaikka kuinka. Myöskin asiallisia artikkeleita ja vinkkejä lahduttamiseen liittyen.

Kommentoi juttua: Laihdutus: Saisinko tukea nettiyhteisöstä?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X