Asiantuntijan vinkit laihduttajille ja painontarkkailuun: Miten usein kannattaa käydä vaa’alla?

Painoaan tarkkaileva hyödyntää usein puntaria edistyksen mittarina. Säännöllinen punnitus kertoo, mihin suuntaan paino on kehittymässä. Kuinka usein vaa’alla sitten kannattaisi käydä?

Yksi käy vaa’alla helpottaakseen päivittäistä painonhallintaa, toinen käyttää vaakaa viikoittain laihdutuksen apurina ja kolmas välttelee vaakaa kokonaan. Kuka on oikeassa?

Vastaus ei ole niin yksinkertainen kuin voisi kuvitella, sillä sopiva punnitusväli vaihtelee ihmisestä toiseen. MyFitnessPal-blogin asiantuntija listaa erilaisten tapojen hyödyt ja riskit:

Punnitus kerran päivässä voi olla liikaa

Päivittäinen punnitus kertoo tarkkaan, miten paino kehittyy. Jos pystyt tarkkailemaan painon kehitystä pidempiaikaisina trendeinä etkä harmistu pienistä heilahduksista, päivittäinen punnitus voi sopia sinulle.

Jos eilistä suurempi lukema puntarilla pilaa päiväsi, päivittäinen punnitus ei sovi sinulle. Se ei ole hyödyksi myöskään silloin, jos riemastut aina, kun näet selkeästi edellistä päivää pienemmän lukeman.

Vaaka on vain väline painon seuraamiseen, sille ei saa antaa valtaa sanella, milloin sinulla on hyvä päivä ja milloin ei. Jos jatkuva punnitus vaikuttaa elämänlaatuusi heikentävästi, on aika harventaa punnitusväliä.

Punnitus kerran viikossa piirtää laajan kehityskaaren

Vaaka voi olla hyödyllinen työkalu tai ahdistuksen aiheuttaja.

Viikoittainen punnitus pitää sinut kartalla painon kehityksestä, mutta jättää sinulle kuusi päivää aikaa keskittyä muihin asioihin kuin painon seuraamiseen. Jotta tulos olisi mahdollisimman luotettava, punnitus kannattaa tehdä aina samana päivänä, samaan aikaan.

Jotta saat selkeän kuvan painon kehityksestä, sinun täytyy tarkkailla puntarin lukemaa muutaman viikon ajalta. Älä lannistu, jos yhtenä viikkona paino ei olekaan pudonnut tai se on hieman kohonnut.

Ajoittainen punnitsija käyttää muita seurantakeinoja

Jos sinua ei huvita seurata painoasi jatkuvilla punnituksilla, ajoittainen punnitus kertoo suurin piirtein, missä mennään. Ehkä punnitset itsesi silloin tällöin salilla tai lääkärin vastaanotolla.

Vaaka ei suinkaan ole ainoa tapa tunnustella painoa ja vointia. Huomaat kyllä muutenkin, jos housut alkavat vähitellen kiristää tai liikkuminen käy raskaammaksi.

Vaaka voi olla hyödyllinen työkalu tai ahdistuksen aiheuttaja.

Vaa’an välttelijäkin voi seurata painoaan

Kaikki eivät halua seurata painoaan vaa’an luvuista. Hyvinvointi koostuukin monesta muustakin asiasta kuin painosta.

Painoa voi myös seurata myös muilla tavoilla: Istuvatko vaatteet entiseen malliin? Onko ruokatottumuksissasi tapahtunut muutoksia?

Vaaka on yksi työkalu monien joukossa

Jotkut stressaantuvat puntarilla käymisestä tai seuraavat vaa’an lukemia niin fanaattisesti, että unohtavat kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin merkityksen. Jos siis huomaat kulkevasi kohti vaakaa useita kertoja päivässä ja olet tyytyväinen vain laskusuuntaisesta lukemasta, vaa’alla käyminen voi olla sinulle ongelma.

Vaaka on vain yksi työkalu, jonka avulla voit seurata painoasi. Jos puntarista tulee sinulle taakka, heivaa se mäkeen.

Avainsanat

Keskustelu

Mittausteknisesti ja myös käytännössä paras ja ainoa oikea tapa on punnita itsensä joka aamu vessassa käynnin jälkeen ennen aamupalan nauttimista tai veden juontia. Punnituksen tulos kirjataan ylös muistivihkoon tai taulukkolaskentaohjelmaan tms., mutta yksittäisistä mittauksista ei SAA tehdä mitään päätelmiä vaan seurata vaikkapa kerran viikossa, että kuinka jyrkästi paino on nousussa tai laskussa. Mittauksissa on aina ja väistämättä satunnaisia vaihteluja ja sen vuoksi on mielekästä katsoa mittausarvojen muodostamaa ”trendiä” yksittäisten tulosten sijaan.

Harvakseltaan otetut mittaukset voivat johtaa pahasti harhaan satunnaisvirheistä johtuen (esim. edellispäivänä syöty normaalista poikkeava ateria vaikuttaa helposti +/- 100g tulokseen).

Kommentoi juttua: Asiantuntijan vinkit laihduttajille ja painontarkkailuun: Miten usein kannattaa käydä vaa’alla?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X