Eikö paino putoa? Nämä 9 syytä voivat paljastaa laihduttajalle, miksi paino jumittaa oudosti

Jumittaako paino, vaikka olet nipistänyt ruokavaliosi äärimmilleen ja treenaat kovaa? Liian raju dieetti, piilevät sairaudet, unihäiriöt ja stressi voivat vaikeuttaa laihtumista.

Liikunta ei laihduta, jos treeni saa sinut syömään huomaamattasi enemmän kuin kulutat. Painon jumittaminen voi johtua myös aineenvaihduntahäiriöstä, ja joskus kyse on iloisesta asiasta: olet polttanut rasvaa ja saanut painavaa lihasta.

Listasimme syyt, joista laihtumisen tyssääminen voi johtua:

1. Liikunta on kasvattanut ruokahaluasi

Jos liikkujan paino jumittaa, syynä voi olla vaivihkaa kasvanut ruokahalu. Jos syöt vahingossa enemmän kuin kulutat, et laihdu. Esimerkiksi reilun tunnin kävelylenkki kuluttaa noin 350 kaloria. Jos syöt välipalaksi pari juustolla ja kinkulla päällystettyä voileipää, saat kaloreita saman verran kuin kulutit.

Ahkerankin liikkujan kannattaa siis laskea kaloreita ja pitää energiansaantinsa kulutustaan pienempänä.Täältä löydät apua oman kulutuksen laskemiseen.

Pähkinät

2. Syöt liikaa terveellistä ruokaa

Terveellistäkin ruokaa voi syödä liikaa, ja siinä voi olla paljon energiaa. Pähkinöissä on runsaasti rasvaa ja kaloreita. Kuivatuissa hedelmissä ja maissin kaltaisissa makeissa kasviksissa on paljon sokeria. Jos syöt lisäksi suuria annoksia, vatsalaukkusi venyy, eikä pienempi annos vie nälkää.

Noudata aterioilla lautasmallia: täytä puolet lautasesta salaatilla, neljännes proteiinilla ja neljännes lisukkeella. Valitse pieni tai keskikokoinen lautanen, tarkista ruoka-aineiden kalorimäärät ja syö maltillisia annoksia 3−4 tunnin välein.

3. Juot tai syöt piilokaloreita

Painon jumittaminen voi johtua piilevistä kaloripommeista. Jos juot sokerilimsoja, makeutat kahvin tai teen sokerilla ja lorautat salaattiin reilusti majoneesikastiketta, voit saada satoja piilokaloreita päivittäin.

Etenkin alkoholissa on turhaa energiaa. Alkoholi häiritsee myös sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa, lisää napostelunhimoa ja heikentää yöunta. Kaikki nämä tekijät altistavat lihomiselle.

Sisäinen kello vaikeuttaa aamu-unisen arkea

4. Nukut huonosti

Lyhyt ja katkeileva yöuni häiritsee ruokahalua hillitsevän leptiinihormonin tuotantoa. Sen sijaan ruokahaluhormoni greliinin pitoisuus kasvaa.

Huonon yön jälkeen etenkin makeat, suolaiset ja hiilihydraattipitoiset ruoat houkuttavat. Jos ihminen nukkuu vajaan viikon vain viisi tuntia yössä, hänen painonsa voi nousta kilon. Suurimmalle osalle riittävä unen määrä on 7−9 tuntia.

Myös yökukkuminen altistaa lihomiselle. Puolet unesta pitäisi olla nukuttuna kello 04:n mennessä, sillä viivästynyt unirytmi voi lihottaa, vaikka nukkuisit tarpeeksi monta tuntia.

5. Stressi nostaa painoasi

Stressaantunut ihminen nukkuu huonosti, ja unettomuus lihottaa. Stressaantunut voi myös helpottaa oloaan herkuttelulla.

Jos elämä on hektistä, liikunnalle ei jää aikaa tai treenaaminen tuntuu uuvuttavalta. Stressi voi myös häiritä aineenvaihduntaa ja lisätä lihomiselle altistavien hormonien määrää.

kasviksia

6. Elimistösi on säästöliekillä

Kun energiansaanti vähentyy, elimistö yrittää taistella puutostilaa vastaan. Perusaineenvaihdunta voi laskea lähes puoleen normaalista, kun keho pitää kiinni rasvavarastoistaan.

Säästöliekin syyt ovat yksilöllisiä. Joskus painon jumitus johtuu liian rajusta dieetistä. Syy voi olla myös se, että ruoka ei ole tarpeeksi ravinteikasta, vaikka kalorimäärä olisi sopiva. Pussikeittojen sijaan kannattaakin suosia oikeaa, kasvispainotteista ruokaa.

Myös perimä voi altistaa säästöliekille. Lihomiseen vaikuttavat suolistohormonit voivat toimia eri ihmisillä eri tavalla, vaikka he noudattaisivat identtistä dieettiä.

Aineenvaihduntaa voi herätellä lisäämällä liikuntaa ja nostamalla hieman energiansaantia. Älä kuitenkaan ahmi roskaruokaa. Satsaa monipuoliseen ruokavalioon, jossa on proteiinia, kasviöljyjä, kuituja ja vihanneksia.

7. Sinulla on aineenvaihduntasairaus

Esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminta ja diabetes voivat vaikeuttaa laihtumista. Jos et laihdu, vaikka tekisit mitä, tilanne kannattaa tutkituttaa. Jumittavan painon lisäksi väsymys, iho-oireet, näköhäiriöt ja jatkuva jano ovat varoittavia oireita.

8. Lääkityksesi lihottaa

Sairauksien hoidossa käytettävät lääkkeet voivat vaikeuttaa laihtumista, ennen kuin oikea hoitotasapaino löytyy.

Esimerkiksi diabeteksen hoidossa käytetty insuliini, sulfonyyliureat ja verensokeria säätelevät ateriatabletit eli glinidit voivat nostaa painoa. Perussairautta sairastavan ei kuitenkaan kannata tehdä ruokavalioonsa radikaaleja muutoksia, eikä lääkitystä saa muuttaa ominpäin. Lääkitys ja dieetti pitää suunnitella aina lääkärin kanssa.

Liikunta ehkäisee muistisairauksia

9. Olet saanut lihasta

Liikkuvan laihduttajan ei kannata tuijottaa pelkkää vaakaa. Lihas painaa enemmän kuin rasva, ja painon jumittaminen voi kertoa kiinteytymisestä.

Kehonkoostumusmittaukset, mittanauha ja peili auttavat selvittämään, onko lihas korvannut rasvan. Jos vyötärösi on kaventunut ja peilistä näkyy ryhdikäs varsi, voit iloita, oli kilomäärä mikä tahansa.

Lähteet: Diabetes hoitoon, Duodecim-lehti, Kestävyysurheilu, Keventäjät, Suomen sydänliitto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Keskustelu

Tuo kuva: kukaan ei yritäkään vetään noin paljon liian pieniä vaatteita päälleen.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.