Polkupyörän takavalo pakolliseksi – lain rikkojalle voi tulla sakko 

Uusi laki tuo pyöräilijöille muutoksia – etuvalon lisäksi pyörästä pitää pian löytyä myös takavalo. 

Suomessa laki edellyttää pyöräilijöitä käyttämään pyörässä ajovaloja pimeän tai hämärän aikaan ja huonossa näkyvyydessä. Toistaiseksi pyörästä on pitänyt löytyä valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä etuvalo. Vuonna 2020 tulee polkupyörän takavalo pakolliseksi.

Lue lisää: Kevyen liikenteen väylistä on tullut ikäihmisille turmanloukkuja – liikennelääketieteen professori: ”Monet pyöräilijät ajavat välittämättä liikennesäännöistä”

Polkupyörän takavalo pakolliseksi 2020, pelkkä heijastin ei riitä

Kesäkuun 2020 alusta pakolliseksi tulee punainen takavalo pyörään. Pelkkä punainen heijastin ei siis enää riitä, vaan pyörään pitää kiinnittää sen lisäksi punainen pyörävalo.

Valojen lisäksi pyörästä tulee löytyä myös valkoinen etuheijastin, punainen takaheijastin sekä usein renkaista löytyvät valkoiset tai keltaiset sivuheijastimet. Punaista takavaloa ei saa kiinnittää pyörän etuvaloksi.

Syy lakimuutokselle on yksinkertaisesti turvallisuus. Valaisimien käyttö parantaa pyöräilijän näkyvyyttä sekä eteen- että taaksepäin. Liikenneturvan mukaan tällä hetkellä noin puolella pyöräilijöistä on etuvalo käytössä pimeän aikaan. Takavalo löytyy toistaiseksi kuitenkin vain harvalta – vain joka kuudes kertoo käyttävänsä punaista lediä pyörässään.

Kiinnitä punainen takavalo pyörään – muuten voi rapsahtaa sakko

Valojen käyttämättömyydestä voi poliisin mukaan seurata rangaistus.

”Pyöräilijä, joka ei käytä fillarissa valaisimia pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut, voi saada liikennerikkomuksesta 40 euron liikennevirhemaksun. Jos fillaristin teko on myös omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, voi teosta saada liikennevirhemaksun sijaan sakon”, kertoo poliisitarkastaja Konsta Arvelin.

Nykyisellään valtaosa tieliikenteen seuraamuksista määrätään Arvelinin mukaan kuitenkin moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajille. Pyöräilijöiden sakottaminen ei ole erityisen yleistä – muttei tavatontakaan.

”Tietysti soisi, että kaikenlaiseen tieliikenteen ongelmakäyttäytymiseen puututtaisiin liikkumismuodosta riippumatta ja veikkaan, että 1.6.2020 alkaen puututaankin, koska liikennevirhemaksumenettely tulee tekemään sanktiopuolesta huomattavasti yksinkertaisempaa, nopeampaa ja tehokkaampaa”, Arvelin sanoo.

Lue lisää: Pyöräily sopii kaikenkuntoisille liikkujille

Selittely ei auta

Voiko sakon saada, vaikka tieto uudesta lakimuutoksesta olisi päässyt menemään ohi?

Kyllä voi. Kysymykseen liittyy Arvelinin mukaan latinankielinen sanonta: ignorantia iuris est non excusat – tietämättömyys laista ei ole (anteeksianto)peruste.

”Oikeusjärjestyksen lähtökohtana on se, että jokaisen tulee tuntea laki. Tämä korostuu sellaisten lakien kohdalla, jotka ihan oikeasti koskettavat valtaosaa ihmisistä. Tieliikennelakihan on juuri tällainen”, Arvelin sanoo.

Kesäkuun alusta lähtien selittelyt tietämättömyydestä eivät siis lähtökohtaisesti auta. Toki ymmärrystä voi riittää.

”Onhan se kuitenkin selvä, että alussa lainvalvontaa tehdään enemmän kasvatuksellisesti, jolloin käytetään enemmän huomautusta, mutta hyvin nopeasti siirrytään järeämpiin instrumentteihin, jos lainvastainen toiminta jatkuu.”

Pyöräilijä, paranna näkyvyyttäsi!

  • Pyörässä voi etu- ja takavalon lisäksi olla myös suuntavalaisimia. Niiden valon pitää olla keltainen tai ruskeankeltainen, ja valoja täytyy olla parillinen määrä.
  • Näkyvyyttä voi lisätä myös sivuheijastimilla tai heijastavilla renkailla.
  • Pyöräilijän kannattaa myös muistaa omat heijastimet tai heijastavat vaatteet ja liivit.

Punainen takavalo pyörään löytyy esimerkiksi hyvin varustelluista ruokakaupoista ja tavarataloista. Valoja myy esimerkiksi Prisma ja monet urheiluvarustekaupat. Halvimman takavalon löytää jo muutamalla eurolla.

Juttua varten on haastateltu poliisitarkastaja Konsta Arvelinia.

Muut lähteet: Liikenneturva

Avainsanat

Keskustelu

Saatais nyt ensin liikennesäännöt päähän niille ja etuvalo. Mietittäis sitten takavaloja, eihän autoilijatkaan osaa enää takavaloja köyttää joku joku ijme päivävalo asetus mahdollinen 😵

Jep. Eli takavaloton pyöräilijä saa poliisilta sakon ja kun autoilija ohittaa takavaloa käyttävän pyöräilijän 15cm etäisyydellä, poliisi ilmoittaa että rikosta ei tapahtunut. Sanoisin että itse en pyöräilijänä hyväksyisi sakkoa vaan kiistäisin sen, kuten myös rikemaksun, viekööt oikeuteen jos haluavat rahat.

Pyöräilijät ovat kyllä uskomattomin ryhmä liikenteessä. Omat oikeudet kyllä lunastetaan vaikka kuolemaan saakka, mutta mitään velvollisuuksia, maalaisjärkeä tai ihan yleistä kohteliaisuutta ei tarvitse noudattaa.

Siinä nimimerkki ”Pyöräilijä” on kyllä oikeassa, että autoilijat ohittavat pyöräilijät aivan liian läheltä.

Kommentoi juttua: Polkupyörän takavalo pakolliseksi – lain rikkojalle voi tulla sakko 

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X