Ihmiset

Samu-Jussi Koski oli ajatellut Samujia elämäntyönään - konkurssin jälkeen hän päätyi perustamaan kolme uutta yritystä

Muotisuunnittelija Samu-Jussi Koski on kokenut urallaan nousukiidon ja konkurssin tuoman pettymyksen. Eteenpäin on aina vienyt yrittämisen into.

Muotoilija Samu-Jussi Kosken perustama muotibrändi Samuji ajautui taloudellisiin vaikeuksiin kolmisen vuotta sitten. Sen pelastamiseksi järjestettiin joukkorahoituskampanja, ja siinä onnistuttiin ennätyksellisen hyvin. Vaikeudet kävivät kuitenkin ylivoimaisiksi, eikä konkurssia voitu välttää.

Koski oli ajatellut, että Samuji olisi ollut hänen elämäntyönsä. Kun niin ei käynyt, hänen oli etsittävä tekemiselleen uusi suunta. Mitä vaihtoehtoja hänellä oli?

Jonkin aikaa Koski leikitteli ajatuksella, että menisi palkkatöihin. Hän ei kuitenkaan löytänyt mitään sopivaa työpaikkaa. Niinpä hän päätti jatkaa omillaan ja teki sen rohkeasti. Hän ei perustanut ainoastaan yhtä vaan kolme uutta yritystä.

Lue myös: Hyvä sohva ei erotu liikaa vaan uppoaa sisustuksen kerroksiin – muotoilija Petra Lassenius on tehnyt sohvista tavaramerkkinsä

Samu-Jussi Koski on ollut lapsesta lähtien kiinnostunut tuotekonseptien suunnittelusta. Luovassa työssä on parasta innostuminen, ja miten se johdattaa kohti uutta.
Samu-Jussi Koski on ollut lapsesta lähtien kiinnostunut tuotekonseptien suunnittelusta. Luovassa työssä on parasta innostuminen, ja miten se johdattaa kohti uutta.

Kiinnostus muotiin heräsi teininä

Kauppaleikit kiinnostivat Samu-Jussi Koskea jo pikkupoikana. Hän kehitteli kotipaikkakunnallaan Muuramessa erilaisia mielikuvituksellisia yrityksiä.

Hänellä oli esimerkiksi oma leikkimatkatoimisto, jolle hän suunnitteli kaikki matkaliput ja kanta-asiakaskortit sekä teki pahvista kamerat ja piirsi niiden paperisille filmirullille kuvat. Lentomatkan ajaksi hän laittoi matkustajat puutarhakeinuun istumaan.

Teini-iässä Koski kiinnostui vaatteista. Hän suunnitteli ja ompeli niitä ystäviensä kanssa.

”Naapurin äiti oli vaatesuunnittelija ja hänellä oli työhuoneellaan Vogueita. Tutkimme niitä ja ihailimme huippumalleja”, Samu-Jussi Koski kertoo.

Koski pääsi Lahden Muotoiluinstituuttiin opiskelemaan vaatesuunnittelua. Häntä kiinnostivat värioppi, maalaus, mittasuhteet ja omaksi yllätyksekseen taidehistoria. Myös opiskelijaelämä maistui. Kun useimmat opiskelijat olivat kotoisin muualta kuin Lahdesta, yhteisöllisyys korostui.

Lue myös Anna.fissä:  Mikko Kekäläinen vastusteli, kun vaimo halusi 200 euron ”tarpeettoman” maton – lopulta Mikko katosi asiassa erikoisiin syövereihin

Samuji oli eturintamassa

Harjoittelupaikka löytyi Marimekosta, jossa suhtauduttiin asiakkaisiin kunnioittavasti. Koski muistelee, kuinka asiakkaat olivat aina ”kaikki kaikessa”.

Koskesta tuli Marimekon taiteellinen johtaja. Samoihin aikoihin hän kiinnostui uudelleen opiskelusta. Hän haki lisäoppia tunnetusta italialaisesta Polimodan muotikoulusta. Sen jälkeen syntyi Samuji.

Koski panosti Samujissa laadukkaisiin materiaaleihin, eettisyyteen ja ekologisuuteen. Kuluttajien käyttäytymisessä oli virinnyt kestävää kehitystä peräänkuuluttanut asennemuutos. Samuji oli eturintamassa.

Eettisestä ja ekologisesta tuotannosta on Kosken mukaan tullut melkein jopa yritysten elinehto. Hän haluaa tuottaa uutta harkitusti sekä välttää ”turhakkeita”.

Kolme uutta yritystä

Kosken uusi yritys on nimeltään Jeans & Towels. Se on nimensä mukaisesti keskittynyt farkkuihin ja pyyhkeisiin. Koski kutsuu niitä välttämättömyystavaroiksi tai eräänlaisiksi arjen sankareiksi. Hän haluaa suunnitella mahdollisimman hyviä ja kestäviä farkkuja sekä välttää nopeasti vaihtuvia trendejä.

Kosken toinen yritys on nimeltään Borse e Cose. Se tarkoittaa suomeksi laukkuja ja muita asioita. Italiankielinen nimi on herättänyt hilpeyttä kangasmessuilla. Italialaiset ovat kyselleet, tietääkö hän, mitä se tarkoittaa. Ja kyllä hän tietää. Mutta mitä ne muut tuotteet laukkujen lisäksi ovat?

”Asioita, joiden alun perin ajattelin mahtuvan laukkuun”, Koski sanoo.

Kauniit kaupat ovat Kosken mielestä yksi ihanimmista asioista. Elokuussa hän avasi myymälän Helsingin keskustaan.

Harkitun suppean ja klassisen kauniin valikoiman voi katsastaa yhdellä viipyilevällä silmäyksellä. On neljät erimalliset farkut ja raitapaitoja, joita voi yhdistää laukkuihin, vöihin ja luonnonparfyymeihin.

Omat brändit inspiroivat Koskea. Ne toimivat ikään kuin elävänä portfoliona.

Kosken kolmas, graafikko Kitty Salovaaran kanssa perustama yritys tekee luovaa konsultointia. Koski uskoo, että brändin punaista lankaa kirkastamalla suomalaisyritykset voisivat pärjätä paremmin.

Kosken mielestä hänen vahvuutensa on ongelmien ratkaisussa. Haasteet eivät pelota ja itseasiassa hänen on vaikea kuvitella elämää ilman niitä.

”Ehkä se on sitä yrittäjähenkisyyttä?”, hän pohtii.

Lue myös: Ernest Lawson paljastaa maagisen hääkuvansa: ”Vaimossani parasta on se, että hän on minua kaikessa parempi”

Juttu on julkaistu Dekossa 11/23.

Kommentoi

Kommentoi juttua: Samu-Jussi Koski oli ajatellut Samujia elämäntyönään - konkurssin jälkeen hän päätyi perustamaan kolme uutta yritystä

Sinun täytyy kommentoidaksesi.