Ihmiset

Hyvä sohva ei erotu liikaa vaan uppoaa sisustuksen kerroksiin - muotoilija Petra Lassenius on tehnyt sohvista tavaramerkkinsä

Huonekalumuotoilija Petra Lassenius kuuli opiskeluaikoina, että sohvien suunnittelijoista on pulaa.

Pikkutyttönä Petra Lassenius saattoi piirrellä pitkän työpöydän äärellä. Pöytä kuului äidille, muotisuunnittelija Piippa Lappalaiselle. Siinä missä äiti suunnitteli vaatteita, Petraa innostivat sisustuslehdissä nähdyt asuntojen pohjapiirrokset. Kuinka tilat seurasivat toisiaan ja miltä niissä voisi näyttää.

”Äidinmaidossa tuli ymmärrys, että luova ammatti on mahdollinen. En ollut koskaan koulussa pänttääjä. Piirustus ja käsillä tekeminen kiinnostivat enemmän. Rakennan edelleen pahvimalleja suunnitellessani, koska niiden avulla tuotteen mittakaava hahmottuu parhaiten”, Lassenius kertoo.

Kun ovet yliopistoon eivät Helsingissä auenneet, Lassenius lähti opiskelemaan muotoilua Lontooseen. Suomeen paluun jälkeen hän pääsi Aalto-yliopistoon ja valmistui kalustesuunnittelulinjalta taiteen maisteriksi.

Lue myös: Sisustussuunnittelija varoittaa virheestä, joka saattaa pilata unet – näillä vinkeillä sisustat makuuhuoneen

Ajattomuus on Petra Lasseniukselle yksi työn ohjenuora: ”Haluan, että tuotteeni istuvat jo rakennettuun ympäristöön. Ne eivät ole edelläkävijöitä vaan yhdistäviä tekijöitä uuden ja vanhan välillä.”
Ajattomuus on Petra Lasseniukselle yksi työn ohjenuora: ”Haluan, että tuotteeni istuvat jo rakennettuun ympäristöön. Ne eivät ole edelläkävijöitä vaan yhdistäviä tekijöitä uuden ja vanhan välillä.”

Suunnittelija esille selvemmin

Sohvien muotoilijalle olisi tarvetta. Ensimmäisen kerran Petra Lassenius kuuli toiveen jo opiskeluaikoinaan. Viimeksi sen on sanonut Lasseniukselle Hakolan luova johtaja ja yrittäjä Annaleena Hakola, jonka mukaan töitään tarjoavat enemmän kovia huonekaluja, kuten pöytiä, tuolia ja hyllyjä, suunnittelevat tekijät. Tilanne ei ole siis paljoakaan muuttunut parin vuosikymmenen aikana. Ehkä siksi Lasseniuksen nimi on monelle se tutuin sohvien ja nojatuolien kotimaisista suunnittelijoista.

”En ole halunnut leimautua vain sohviin, mutta ne ovat olleet todella kiinnostava osa työtä ja myös tapa erottua muista. Olin opiskeluaikoinani kesätöissä Skannossa. Siellä italialaista sohvasuunnittelua ja laatua nähdessäni aloin ajatella, että sohvakin voi olla kiinnostava esine.”

Läpimurtotyönä oli vuonna 2004 Adealle suunniteltu Band-sohva, joka on edelleen tuotannossa. Bandin jälkeen tilaukset sohvista ovat seuranneet toisiaan.

Nykyisin yhä useampi yritys haluaa tilata uuden tuotteen suunnittelijalta ja tuoda tämän nimeä ja persoonaa aiempaa enemmän esille. Lasseniuksen mielestä se kertoo kotimaisen suunnittelun arvostuksen kasvusta.

”Suunnittelijan esiintuominen kertoo, että tuote on suomalaisiin koteihin mietitty. Eräänlainen laaduntae siitä, että kalliin huonekalun takana on ajatusta eikä se ole mitään tusinatavaraa.”

Lasseniuksen suunnittelemat tuotteet ovat klassisen ajattomia ja selkeitä muotoilultaan. Suunnittelija itse arvelee kädenjälkensä näkyvän eniten suurissa linjoissa.

”En ole korusuunnittelija. En ole omimmillani pienessä mittakaavassa. Tuotteissani on usein selkeä massa. Sohva on myös pitkäikäinen ostos, joten sen tulee upota luontevasti osaksi kodin eri kerroksia ja keskustella eri aikakausien kanssa.”

Lue myös Anna.fissä: Hannu Palosuo sisusti teatraalisen tummalla ja ripusti seinälle oman muotokuvansa – ”Veljentyttö kysyi, miksi kotonani ei ole Ikeaa”

Sohva muuttuu kotien mukana

Nykyisten suurten ikkunoiden ja avoimien tilaratkaisujen aikana sohvan täytyy muun muassa näyttää hyvältä kaikista suunnista ja toimia muun muassa tilanjakajana. Sohva kertoo myös vapaa-ajan muutoksesta. Nyt sohvan halutaan olevan löhöpaikka, jossa voi rentoutua kirjan kanssa tai sarjoja katsoen.

Tuotteen muodon lisäksi suunnittelijalta odotetaan nykyisin vastauksia myös kestävyyteen ja ekologisuuteen. Uusiutumattomien materiaalien, kuten metallin, käyttöä täytyy Lasseniuksen mukaan nykyisin harkita ja perustella aiempaa enemmän. Usein ratkaisevassa asemassa on materiaalin kestävyys.

”Voi olla esimerkiksi järkevämpää tehdä tuote neitseellisestä materiaalista, koska se tekee siitä kestävämmän ja pitkäikäisemmän. Vaikkapa kierrätysvaahtomuovista ei ole saatu yhtä kestävää kuin uusista raaka-aineista tehdystä vaahtomuovista.”

Uuden tuotteen suunnittelu kestää noin vuoden. Pieni osa tuotteista jää vain suunnittelun asteelle, koska matkan varrella tulee esimerkiksi materiaaliin, toteutukseen tai kustannuksiin liittyvä este.

Lue myös: Seitsemänmetrinen tekstiiliteos kuvaa taiteilijan kaipuuta suomalaiseen metsään – näin Kustaa Saksi kutoo kuvista jättimäisiä teoksia

Paikka löhöilylle ja leffoille

Työskentelyn paras vaihe on Lasseniuksen mielestä vapaa luominen ja heti toisena omien tuotteiden kanssa eläminen. Tällä hetkellä hänellä on kotonaan oma Adealle suunniteltu Story-sohva.

”Sohvalla hengähdän ja löhöilen. Istumisen sijaan nostan mieluiten myös jalat sohvalle. Lukeminen on minulle luontevampaa nojatuolissa. Sohva on paikka elokuvien katsomiselle ja juttelulle.

”My favourite -naulakon suunnittelin omaan tarpeeseen. Halusin makuuhuoneeseen vaatepuun, joka voisi kauniisti kantaa suosikkivaatteet, sen sijaan, että ne kasautuisivat huoneen nurkkaan tuolin selkänojalle. Puusta valmistettu naulakko on kestävä ja kaunis katsella myös tyhjänä.”
”My favourite -naulakon suunnittelin omaan tarpeeseen. Halusin makuuhuoneeseen vaatepuun, joka voisi kauniisti kantaa suosikkivaatteet, sen sijaan, että ne kasautuisivat huoneen nurkkaan tuolin selkänojalle. Puusta valmistettu naulakko on kestävä ja kaunis katsella myös tyhjänä.”

Juttu on julkaistu Dekossa 10/23.

Kommentoi

Kommentoi juttua: Hyvä sohva ei erotu liikaa vaan uppoaa sisustuksen kerroksiin - muotoilija Petra Lassenius on tehnyt sohvista tavaramerkkinsä

Sinun täytyy kommentoidaksesi.