kasvisruoan terveyshyödyt, kasvisruoka, sekaruokavalio, onko kasvisruoka terveellisempää,

Onko kasvisruoka terveellisempää kuin sekaruoka? Asiantuntijat vastaavat

Kannattaisiko kasvisruokavalioon siirtyä terveyssyistä? Kaksi laillistettua ravitsemusterapeuttia kertoo, miten kasvisten terveyshyödyt saa käyttöönsä.

Vaikka kasvispainotteisella ruoalla on monia terveyshyötyjä, kasvisruokavalio ei ole yksiselitteisesti terveellisempi vaihtoehto kuin sekaruokavalio. Näin toteavat laillistetut ravitsemusterapeutit Hanna Partanen ja Henna Jalkanen.

”Se, että syö kasvisruokaa, ei tee ruokavaliosta automaattisesti sekaruokavaliota terveellisempää. Aivan yhtä hyvin kasvisruokailija voi syödä suuria määriä sipsejä, karkkia, limsaa ja muita herkkuja, jotka tekevät ruokavaliosta kokonaisuudessaan epäterveellisen”, ravitsemusalan yrittäjä Hanna Partanen toteaa.

Itä-Suomen yliopistossa tutkijana toimiva Henna Jalkanen on samoilla linjoilla.

”Kasvisruokavaliokin voi olla epäterveellinen, jos jättää lihan pois korvaamatta sitä muilla proteiinilähteillä. Aina kun ruokavaliosta jätetään ravitsemuksellisesti tärkeitä ruoka-aineita pois, pitää jotain vastaavaa ottaa tilalle. Esimerkiksi wokkiruoissa broilerin tilalle kannattaa valita hyviä kasviproteiinilähteitä, vaikkapa palkokasveja tai tofua”, Jalkanen toteaa.

Lue myös: Miten lihan voi korvata ruokavaliossa? 5+1 vinkkiä

Kasvispainotteisella ruoalla on runsaasti terveyshyötyjä

Kasvisten, hedelmien ja marjojen syömisellä on kuitenkin runsaasti terveyshyötyjä. Koska kasvissyöjät usein valitsevat lautaselleen kasviksia monipuolisesti, terveysvaikutukset ovat helposti heidän saavutettavissaan.

Kasvisruoan terveyshyötyjä tutkittaessa on todettu esimerkiksi, että kasvissyöjillä on vähemmän sydän- ja verisuonitauteja sekä matalampi verenpaine kuin sekasyöjillä.

”Kasvispainotteinen ruokavalio on yhdistetty myös pienempään riskiin sairastua tiettyihin syöpiin, erityisesti muutamiin suolistoalueen syövistä. Toki syöpäriskiin vaikuttaa myös ylipaino sekä muut elintavat, kuten tupakointi. Kasvisruokailijoilla on kuitenkin keskimäärin hieman matalampi painoindeksi kuin sekaruokavaliota noudattavilla”, Henna Jalkanen kertoo.

”Keskivertokasvissyöjä saa myös enemmän kuitua kuin sekasyöjä. Lisäksi rasvan laatu on usein kasvisruokavaliossa parempi kuin sekaruokavaliossa, sillä kasvirasvat palmu- ja kookosöljyä lukuunottamatta ovat pehmeitä rasvoja”, Hanna Partanen toteaa.

Kuitupitoisen ja kasvispainotteisen ruokavalion noudattamisella voi alentaa myös kolesteroliarvoja ja pienentää riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen.

Lue myös: Näin lisäät kasviksia ruokavalioosi – 7 helppoa keinoa

kasvisruoan terveyshyödyt, kasvisruoka, sekaruokavalio, onko kasvisruoka terveellisempää,

Hyviä uutisia sekaruokavaliota noudattaville

Kasvisten ja hedelmien terveyshyödyistä pääsee kuitenkin nauttimaan sekasyöjäkin.

”Ruokavalio voi olla aivan yhtä terveellinen, jos syö pelkkää kasvisruokaa tai jos syö kasvispainotteisesti myös liharuokia”, Hanna Partanen sanoo.

Henna Jalkanen on samaa mieltä:

”Mikä vain ruokavalio voi olla terveellinen, jos se koostetaan oikein. Sekasyöjä voi saada kasvisten terveyshyödyt, kun vain pitää huolta siitä, että syö kasviksia, marjoja ja hedelmiä suositusten mukaisen määrän eli viidestä kuuteen kourallista eli noin 500 grammaa päivässä.”

Suomalaiset eivät tätä määrää syö. Vuonna 2017 suomalaisnaiset söivät keskimäärin 400 grammaa ja miehet 350 grammaa hedelmiä ja vihanneksia päivässä.

Suomalaiset myös syövät huomattavasti enemmän lihaa kuin mitä ravintosuositukset ohjeistavat. Punaista lihaa ja prosessoituja lihavalmisteita ei suositella syötäväksi enempää kuin 500 grammaa viikossa, sillä ne lisäävät huomattavasti muun muassa syöpäriskiä. Esimerkiksi vuonna 2017 keskivertosuomalainen söi naudan- ja sianlihaa yli kilon viikossa.

Lue myös: Syötkö samalla tavalla kuin keskivertosuomalainen? Näin Suomessa syötiin vuonna 2017

Kohti kasvispainotteisuutta

Henna Jalkanen uskoo, että tulevaisuudessa kasvisruokavalio kiinnostaa yhä enemmän.

”Moni kuitenkin siirtynee kasvisruokavalioon terveysvaikutusten lisäksi erityisesti ekologisista tai eettisistä syistä. On fakta, että ruoka ei riitä kaikille maailman ihmisille, jos lihatuotantoa jatketaan ja lihankulutus kasvaa nykyisellä tahdilla”, Jalkanen sanoo.

Hanna Partanen kehottaa kokeilemaan kasvisruokavaliota, mikäli se vain kiinnostaa.

”Kasvisruokaviikko, vegaanihaaste ja lihaton lokakuu ovat kaikki hyviä tapoja tutustua kasvisruokaan. Ravintoloissa kannattaa myös muistaa, että kasvisruokavaihtoehdon voivat valita muutkin kuin kasvissyöjät. Esimerkiksi monissa etnisissä ravintoloissa kasvisruoka voi olla liharuokaa parempaa.”

Lue myös: Kiinnostaako vegaaniruokavalio? Näin aloitat veganismin

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Onko kasvisruoka terveellisempää kuin sekaruoka? Asiantuntijat vastaavat

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X